Bewerken pagina: Proactief
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
De gevraagde handeling is voorbehouden aan gebruikers in een van de volgende groepen:
gebruikers
,
beheerders
, projectlid, secretaris.
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Deze pagina is beveiligd. Bewerken of andere handelingen zijn niet mogelijk.
Elementtype
*
Het elementtype waaronder deze pagina valt. U kunt dit niet wijzigen omdat het formulier is afgestemd op het elementtype.
:
ID
Deze eigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van een unieke identificatie.
:
Stelling
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een stelling.
:
Afnemers krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.
Beschrijving
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element te voorzien van een beschrijving.
:
De dienstverlener neemt het initiatief om de afnemer te informeren als hij uit beschikbare informatie kan afleiden dat deze voor de afnemer van belang is. Diensten worden onder de aandacht gebracht op het moment dat de afnemer daar behoefte aan zou kunnen hebben. Wijzigingen in de voortgang van processen en geregistreerde informatie worden gemeld. Zo mogelijk wordt de dienst automatisch verleend. De afnemer behoudt hierbij altijd de controle.
Rationale
TOGAF9: "Should highlight the business benefits of adhering to the principle, using business terminology. Point to the similarity of information and technology principles to the principles governing business operations. Also describe the relationship to other principles, and the intentions regarding a balanced interpretation. Describe situations where one principle would be given precedence or carry more weight than another for making a decision."
:
Het gemak van een dienst wordt verhoogd als de afnemer niet zelf in de gaten hoeft te houden wanneer hij moet handelen. Bovendien worden zo ongewenste situaties door het te laat reageren van afnemers voorkomen.
Implicaties
:
Een belangrijke voorwaarde is dat dienstverleners hun afnemers kennen en daarbij informatie van andere organisaties meenemen. Proactiviteit vraagt om het opnieuw doordenken van dienstverleningsprocessen vanuit het perspectief van de afnemer. Het is niet vanzelfsprekend dat dienstverlening altijd start met een aanvraag van een afnemer. Een overheidsorganisatie kan ook zelf het initiatief nemen. Als hiervoor geen input van de afnemer nodig is, kan het proces zelfs eenzijdig worden afgerond.
Voorbeelden
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van voorbeelden.
:
Veel gemeenten attenderen burgers op het verlopen van hun rijbewijs of paspoort. Gezinnen met een minimuminkomen hebben recht op kwijtschelding van de onroerendezaakbelasting (OZB). De gemeente verleent kwijtschelding van de OZB op grond van inkomens- en vermogensgegevens uit een of meer bronnen, zoals de basisregistratie Inkomen van de Belastingdienst. Uw kind wordt over twee maanden veertien jaar. De gemeente stuurt u een bericht (nu nog per post, maar na de invoering van de berichtenbox via een kanaal naar keuze) over de identificatieplicht vanaf veertien jaar. Daarbij voegt ze de openingstijden van het gemeentehuis toe. De authenticatie vereist namelijk dat het kind tweemaal persoonlijk op het stadhuis verschijnt, zowel voor de aanvraag (met pasfoto) als een week later voor de uitreiking van het document.
Toepassingsgebied
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om het toepassingsgebied van een element vast te leggen.
:
Onderbouwing
Dit vak is bedoeld voor tekst die uitlegt waarom de relatie door met (een of meerdere) beleidskader(s) is gelegd, noem het beleidskader ook in de tekst.
:
Vraaggerichte en proactieve dienstverlening aan de burger staat centraal in het beleid van het kabinet ([[Actieprogramma Elektronische Overheid]], Kabinetsstandpunt op het advies van de Commissie van de ICT en overheid). Ook de [[ICT-agenda 2008-2011. De gebruiker centraal in de digitale dienstenmaatschappij.]] stelt de afnemer centraal in de digitale dienstenmaatschappij. 'Burger en bedrijf centraal', onderstreept dit principe, evenals de artikelen 4 en 5 van de [[BurgerServiceCode]] ('Persoonlijke informatieservice' en 'Gemakkelijke dienstverlening').
Is gerelateerd aan
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Drijfveer
:
Realiseert
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Doel
:
Heeft bron
weergegeven als omgekeerde 'used by'. Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Bron
:
NORA 3.0 katern Strategie
Is beinvloed door
Deze eigenschap verbindt een beleidskader (bron) met een losse pagina of categorie van pagina's die er door beïnvloed is. Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Beleidskader
:
Actieprogramma Elektronische Overheid
ICT-agenda 2008-2011. De gebruiker centraal in de digitale dienstenmaatschappij.
BurgerServiceCode
Vrije tekst
U kunt hier extra informatie toevoegen. Deze zal onderaan de pagina getoond worden, maar is niet opvraagbaar via query's.
:
{{Status principes}} [[Image:1.Proactiefblauw.png|thumb|200px|right|link=Principes||alt="Symbool Basisprincipe 1, een pijl naar rechts"]] {{#set:Paginanummer in bron=17}}
Meta-informatie
Samenvatting bewerking
U kunt hier een samenvatting of reden van de bewerking opgeven.
:
Samenvatting:
Dit is een kleine wijziging
Volg deze pagina
Pagina opslaan
Bewerking ter controle bekijken
Wijzigingen bekijken
Annuleren
Navigatiemenu
Persoonlijke hulpmiddelen
Account aanmaken
Aanmelden
Naamruimten
Pagina
Overleg
Nederlands
Weergaven
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Meer
Pagina exporteren
Zoeken
Navigatie
NORA
Nieuws & Agenda
Laatste wijzigingen
Blijf op de hoogte
Hulp & contact
Ecosysteem
NORA Familie
GDI Architectuur
Architectuurafspraken
Overzicht
Kernwaarden
Kwaliteitsdoelen
Architectuurprincipes
Implicaties
Wijzigingen 1-1-2023
Lijsten & Verwijzingen
Beleidskaders
Standaarden
Bouwstenen
Begrippen
Architecturen
Gegevens-woordenboeken
Thema's
Overzicht
Beveiliging
Basisconcept van Dienstverlening
AI & Algoritmen
API
Data op het web
Duurzame Toegankelijkheid
Gegevensmanagement
Geo
IAM
Internationaal
Ketensturing
Mobiele apps
Privacy
Basisregistraties
Zaakgericht Werken
Overige onderwerpen
Vakmanschap
NORA-Instrumenten
PSA
NORA Review
NORA Vijflaagsmodel
Domeinen
Opleidingen
Community beginners
Visualisatie
Over NORA
Overzicht
NORA Beheer
NORA Gebruikersraad
Wijzigingsproces
Jaarplan
Kennismodel
Compliancy & Verantwoording
Hulpmiddelen
Verwijzingen naar deze pagina
Gerelateerde wijzigingen
Speciale pagina's