Actieve openbaarmaking: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
kGeen bewerkingssamenvatting
kGeen bewerkingssamenvatting
Regel 5: Regel 5:


Aan het beleid zoals in 2013 geformuleerd gingen diverse ontwikkelingen vooraf. We noemen er een paar:
Aan het beleid zoals in 2013 geformuleerd gingen diverse ontwikkelingen vooraf. We noemen er een paar:
* In 2011 sloot Nederland zich aan bij het Open Government Partnership (OGP). Dit samenwerkingsverband van meer dan vijftig landen richt zich op het beter laten functioneren van overheden door te streven naar meer openheid. Deze doelstelling is uitgewerkt in de Open Government Declaration. Bij deelname aan het OGP hoort het opstellen van een actieplan. Voor Nederland resulteerde dat dus in het opstellen van de hiervoor genoemde Visie Open Overheid en Actieplan Open Overheid.
* In 2011 sloot Nederland zich aan bij het Open Government Partnership (OGP). Dit samenwerkingsverband van meer dan vijftig landen richt zich op het beter laten functioneren van overheden door te streven naar meer openheid. Deze doelstelling is uitgewerkt in de [http://www.opengovpartnership.org/about/what-open-government-partnership/open-government-declaration Open Government Declaration]. Bij deelname aan het OGP hoort het opstellen van een actieplan. Voor Nederland resulteerde dat dus in het opstellen van de hiervoor genoemde Visie Open Overheid en Actieplan Open Overheid.
* Rob-advies.  
* Rob-advies.  
* Pogingen tot nieuwe wetgeving
* Pogingen tot nieuwe wetgeving

Versie van 5 apr 2015 10:17

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


Beleidsmatig kader[bewerken]

In 2013 heeft het kabinet met de Visie open overheid (PDF, 625 kB) en het Actieplan open overheid (PDF, 667 kB) gekozen voor de lijn om overheidsinformatie actief openbaar te gaan maken volgens het principe 'openbaar tenzij'. Het enige praktische kanaal voor het op omvangrijke schaal openbaar maken van overheidsinformatie, is internet. De openbaar te maken informatie moet dan wel in digitale vorm bewaard zijn en beschikbaar en leesbaar zijn. Dat geldt ook voor informatie over zaken die al zijn afgedaan en die vervolgens zijn gearchiveerd. In een goed georganiseerde overheidsorganisatie moet ook dat digitaal gebeuren, want papier kun je niet ontsluiten via internet.

Aan het beleid zoals in 2013 geformuleerd gingen diverse ontwikkelingen vooraf. We noemen er een paar:

  • In 2011 sloot Nederland zich aan bij het Open Government Partnership (OGP). Dit samenwerkingsverband van meer dan vijftig landen richt zich op het beter laten functioneren van overheden door te streven naar meer openheid. Deze doelstelling is uitgewerkt in de Open Government Declaration. Bij deelname aan het OGP hoort het opstellen van een actieplan. Voor Nederland resulteerde dat dus in het opstellen van de hiervoor genoemde Visie Open Overheid en Actieplan Open Overheid.
  • Rob-advies.
  • Pogingen tot nieuwe wetgeving
  • Er ontstonden uitvoeringsproblemen met de Wet openbaarheid bestuur omdat een aantal niet-goedwillende burgers oneigenlijk gebruik ging maken van de Wob. Ze ontdekten de Wob als inkomstenbron. Door veel, ingewikkelde of in uitgebreide documenten 'verstopte' Wob-verzoeken in te dienen hoopten die burgers dat overheidsorganisaties verzoeken niet binnen de daarvoor gestelde wettelijke termijn zouden kunnen honoreren, met als resultaat uitbetaling van een met die wettelijke termijn verbonden boete. Dit lukte steeds vaker waardoor hier en daar problematische situaties ontstonden.
  • Een beroep op de Wob wordt over het algemeen gedaan omdat overheidsinformatie nog niet openbaar is en evenmin werd verstrekt na een 'gewoon' verzoek daartoe. Als vervolgens met een formeel verzoek een beroep op de Wob wordt gedaan en dat verzoek wordt vervolgens gehonoreerd, dan kan de desbetreffende overheidsorganisatie een conclusie trekken. En die is dat er formeel géén reden was om de desbetreffende informatie openbaar te maken. Met een houding die bij voorbaat is gericht op actieve openbaarmaking kan de overheid besparen op procedures voor het in behandeling nemen van verzoeken die een beroep op de Wob doen.
  • In 2012 deed Alex Brenninkmeijer, de Nationale ombudsman, de volgende uitspraak: "De Nederlandse overheid is ‘een publieke zaak’ en het vertrouwen van iedereen in de publieke zaak is gediend met transparantie en openheid. Het is in strijd met het publieke belang om strategisch om te gaan met informatie van de overheid en zo andere belangen te dienen dan transparantie".[1]



Meer informatie[bewerken]

Van alle informatie die de overheid beheert heeft een aanzienlijk deel de status van archief. De visie Open overheid heeft ook daarop betrekking. Deze publicatie legt de link tussen archivering en actieve openbaarmaking. Ook wordt uitgelegd hoe organisaties zo kunnen archiveren dat het resultaat is voorbereid op het digitaal openbaar maken ervan.

Redactie en contact[bewerken]

Reacties in de vorm van aanvullingen, verbetersuggesties of eigen materiaal kunnen naar Adrie Spruit (adrie.spruit@ictu.nl), de redacteur van deze pagina, met een c.c. naar architectuur@ictu.nl.