Afgeleide principes/Achitectuurlaag

Uit NORA Online
< Afgeleide principes
Versie door Jdirks2 (overleg | bijdragen) op 11 jun 2015 om 14:37 (uitbreiding indeling-uitleg)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


In dit overzicht staan alle Afgeleide principes op architectuurlaag uit het Negenvlaksmodel.

Bedrijfsarchitectuur

  • Diensten zijn herbruikbaar (AP01, De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken)
  • Ontkoppelen met diensten (AP02, De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst.)
  • Diensten vullen elkaar aan (AP03, De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet)
  • Positioneer de dienst (AP04, De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.)
  • Nauwkeurige dienstbeschrijving (AP05, De dienst is nauwkeurig beschreven.)
  • Perspectief gebruiker (AP19, De gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen.)
  • Persoonlijke benadering (AP20, De dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze.)
  • Bundeling van diensten (AP21, De dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.)
  • No wrong door (AP22, Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst)
  • Automatische dienstverlening (AP23, De dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd.)
  • Proactief aanbieden (AP24, De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie)
  • Een verantwoordelijke organisatie (AP27, Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst)
  • Afspraken vastgelegd (AP28, Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst)
  • De dienstverlener voldoet aan de norm (AP29, De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.)
  • Verantwoording dienstlevering mogelijk (AP30, De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord)
  • PDCA-cyclus in besturing kwaliteit (AP31, De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.)
  • Sturing kwaliteit op het hoogste niveau (AP32, Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie)
  • Baseline kwaliteit diensten (AP33, De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.)
  • Verantwoording besturing kwaliteit (AP34, De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.)
  • Continuïteit van de dienst (AP35, De levering van de dienst is continu gewaarborgd.)

Informatiearchitectuur

  • Gebruik standaard oplossingen (AP06, De dienst maakt gebruik van standaard oplossingen)
  • Gebruik de landelijke bouwstenen (AP07, De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid)
  • Gebruik open standaarden (AP08, De dienst maakt gebruik van open standaarden)
  • Eenmalige uitvraag (AP12, Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd)
  • Doelbinding (AP) (AP15, Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.)
  • Ruimtelijke informatie via locatie (AP18, De dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs.)
  • Transparante dienstverlening (AP25, Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.)
  • Afnemer heeft inzage (AP26, De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van)
  • Identificatie authenticatie en autorisatie (AP37, Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeft)
  • Onweerlegbaarheid (principe) (AP40, De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.)
  • Beschikbaarheid (AP41, De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.)
  • Integriteit (AP42, De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.)
  • Vertrouwelijkheid (principe) (AP43, De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.)
  • Controleerbaarheid (AP44, De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.)

Technische architectuur

  • Voorkeurskanaal internet (AP09, De dienst kan via internet worden aangevraagd)
  • Aanvullend kanaal (AP10, De dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd.)
  • Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaal (AP11, Het resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd.)
  • Bronregistraties zijn leidend (AP13, Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie.)
  • Terugmelden aan bronhouder (AP14, Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder)
  • Identificatie informatie-objecten (AP16, Informatieobjecten zijn uniek geïdentificeerd)
  • Uitgangssituatie herstellen (AP36, Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld)
  • Informatiebeveiliging door zonering en filtering (AP38, De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.)
  • Controle op juistheid volledigheid en tijdigheid (AP39, De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.)

Geen waarde

  • Informatie-objecten systematisch beschreven (AP17, De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven.)