Afnemer heeft inzage: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Afnemer heeft inzage|Stelling=De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP26
|Stelling=De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van
|Toelichting rationale=Het inzagerecht geeft invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid. Onrust over mogelijke schending van privacy en onrechtmatige of overmatige uitwisseling van vertrouwelijke informatie kan hiermee worden voorkomen. Daarom krijgen afnemers inzage:
|Toelichting rationale=Het inzagerecht geeft invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid. Onrust over mogelijke schending van privacy en onrechtmatige of overmatige uitwisseling van vertrouwelijke informatie kan hiermee worden voorkomen. Daarom krijgen afnemers inzage:
* in de informatie die men over hen bijhoudt
* in de informatie die men over hen bijhoudt
Regel 6: Regel 9:


Het inzagerecht (en in het verlengde hiermee correctierecht en eventueel recht op verwijdering) wordt nu nog sterk beknot door praktische drempels. Ontsluiting via internet kan deze situatie sterk verbeteren. Online inzage biedt ook betere mogelijkheden om de afnemer proactief te informeren, zonder dat er een verzoek aan is vooraf gegaan.
Het inzagerecht (en in het verlengde hiermee correctierecht en eventueel recht op verwijdering) wordt nu nog sterk beknot door praktische drempels. Ontsluiting via internet kan deze situatie sterk verbeteren. Online inzage biedt ook betere mogelijkheden om de afnemer proactief te informeren, zonder dat er een verzoek aan is vooraf gegaan.
|Realiseert=Transparant,
|RelatieToelichting=AP 25: heeft betrekking op transparantie ten aanzien van de ''voortgang van de
dienstverlening.''
|Toelichting implicaties=* Tijdens verlening van de dienst wordt de verwerking en verstrekking van informatie als zodanig vastgelegd.
|Toelichting implicaties=* Tijdens verlening van de dienst wordt de verwerking en verstrekking van informatie als zodanig vastgelegd.
* Daarbij wordt vastgelegd welke medewerkers de informatie hebben bewerkt en aan welke organisaties deze informatie is verstrekt.
* Daarbij wordt vastgelegd welke medewerkers de informatie hebben bewerkt en aan welke organisaties deze informatie is verstrekt.
* Deze informatie wordt ontsloten via de contactvoorzieningen die voor het doel van inzage zijn ingericht.
* Deze informatie wordt ontsloten via de contactvoorzieningen die voor het doel van inzage zijn ingericht.
* Bij het verzamelen van persoonsgegevens worden betrokkenen op de hoogte gesteld van het doel of de doeleinden waarvoor de gegevens worden verzameld.
* Bij het verzamelen van persoonsgegevens worden betrokkenen op de hoogte gesteld van het doel of de doeleinden waarvoor de gegevens worden verzameld.
|Voorbeelden=Een mooi voorbeeld is [[Transparante dienstverlening]]
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Architectuurlaag=Informatiearchitectuur
|Architectuurlaag=Informatiearchitectuur
|Architectuurdomein=Berichten en Gegevens
|Architectuurdomein=Berichten en Gegevens
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 25: heeft betrekking op transparantie ten aanzien van de ''voortgang van dedienstverlening.''
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Is gerelateerd aan=Transparante dienstverlening
|Is gerelateerd aan=Transparante dienstverlening
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Realiseert=Transparant,
|ID=AP26
|Paginanaam=Afnemer heeft inzage
|Toepassingsgebied=Generiek
}}
}}

Versie van 29 mrt 2012 10:53

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen