Bewerken pagina: Afspraken vastgelegd
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Deze pagina is beveiligd. Bewerken of andere handelingen zijn niet mogelijk.
Elementtype
*
Het elementtype waaronder deze pagina valt. U kunt dit niet wijzigen omdat het formulier is afgestemd op het elementtype.
:
ID
Deze eigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van een unieke identificatie.
:
Stelling
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een stelling.
:
Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
Rationale
TOGAF9: "Should highlight the business benefits of adhering to the principle, using business terminology. Point to the similarity of information and technology principles to the principles governing business operations. Also describe the relationship to other principles, and the intentions regarding a balanced interpretation. Describe situations where one principle would be given precedence or carry more weight than another for making a decision."
:
Hoe bescheiden of bedrijfskritisch een dienst ook is: voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria. Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen. Bij bedrijfskritische diensten kan het noodzakelijk zijn om afspraken schriftelijk vast te leggen (bijvoorbeeld in een SLA). Bij minder kritische diensten kunnen leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria als basis voor een stilzwijgende afspraak volstaan.
Implicaties
:
*De dienst is nauwkeurig beschreven, zie [[Nauwkeurige dienstbeschrijving|AP 5 Nauwkeurige dienstbeschrijving]]. *Hierbij is bepaald wie de afnemers zijn, wat zij mogen verwachten en wat de voorwaarden voor levering zijn. *De dienst wordt verleend nadat de afnemer akkoord is gegaan met de voorwaarden. Wanneer het op praktische bezwaren stuit om met iedere afnemer afzonderlijk afspraken te maken, kan de dienstverlener deze afspraken maken met een vertegenwoordiger van de afnemers *Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter is het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd. Denk hierbij aan ''Service Level Agreements'' (SLA) en ''Gegevens Levering Overeenkomsten'' (GLO). *De dienstverlener geeft hierbij ook aan welk betrouwbaarheidsniveau geldt voor de identificatie van de afnemer.
Voorbeelden
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van voorbeelden.
:
Voorbeelden van leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria zijn de wijze van aanlevering, tijdigheid, betalings- en gebruiksvoorwaarden, wat er gebeurt wanneer de dienst niet geleverd wordt.
Cluster
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element aan een cluster toe te wijzen.
:
Architectuurlaag
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element in een architectuurlaag in te delen, conform het
Negenvlaksmodel
:
Bedrijfsarchitectuur
Informatiearchitectuur
Technische architectuur
Architectuurdomein
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element in een architectuurdomein in te delen, conform het
negenvlaksmodel
:
Toepassingsgebied
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om het toepassingsgebied van een element vast te leggen.
:
RelatieToelichting
Dit moet een tijdelijke eigenschap zijn, bedoeld om de toelichting bij een relatie tussen twee afgeleide principes vast te houden. Moet nog een definitieve vorm krijgen.
:
[[Nauwkeurige dienstbeschrijving|AP 5 Nauwkeurige dienstbeschrijving]]: de afspraken kunnen betrekking hebben op alle aspecten van de dienstverlening zoals omschreven in de dienstbeschrijving.
Status actualiteit
Kies uit deze lijst de huidige status van dit element. Als de status anders is dan actueel graag ook een tekstuele toelichting, waar mogelijk in de eigenschap Status toelichting
:
Concept
Actueel
Vervangen
Uitgefaseerd
Status toelichting
Leg hier uit waarom de pagina niet 'actueel' is, bijvoorbeeld waar het door is vervangen of wanneer het is vervallen. Leg ook links naar RFC's et cetera.
:
Afbeelding
Logo voor een bouwsteen, standaard oid
:
Bestand uploaden
Alt-tekst
Vul hier een beschrijving van de afbeelding in voor blinden en slechtzienden
:
Prioriteit revisit
Deze eigenschap staat voor het aantal prioriteitspunten dat gebruikers gezamenlijk hebben toegekend aan een NORA-element.
:
Laag binnen vijflaagsmodel
Geeft aan binnen welke laag of lagen van het Vijflaagsmodel een architectuurelement of afspraak valt
:
0
1
2
3
4
5
Is gerelateerd aan
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Afgeleid principe
:
Nauwkeurige dienstbeschrijving
Realiseert
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Afgeleid principe, Basisprincipe
:
Betrouwbaar
Heeft bron
weergegeven als omgekeerde 'used by'. Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Bron
:
NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
Is vervangen door
Welk nieuwer element het huidige vervangt. Specialisatie van ArchiMate: Association. Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Architectuurprincipe
:
Stuur cyclisch op kwaliteit
Vrije tekst
U kunt hier extra informatie toevoegen. Deze zal onderaan de pagina getoond worden, maar is niet opvraagbaar via query's.
:
{{Status principes}} [[Image:Ap 28.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 28, realiseert Basisprincipe 9"]]
Meta-informatie
Samenvatting bewerking
U kunt hier een samenvatting of reden van de bewerking opgeven.
:
Samenvatting:
Dit is een kleine wijziging
Volg deze pagina
Pagina opslaan
Bewerking ter controle bekijken
Wijzigingen bekijken
Annuleren
Navigatiemenu
Persoonlijke hulpmiddelen
Account aanmaken
Aanmelden
Naamruimten
Pagina
Overleg
Varianten
Weergaven
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Meer
Pagina exporteren
Zoeken
Navigatie
NORA
Nieuws & Agenda
Laatste wijzigingen
Blijf op de hoogte
Hulp & contact
Ecosysteem
NORA Familie
GDI Architectuur
Architectuurafspraken
Overzicht
Kernwaarden
Kwaliteitsdoelen
Architectuurprincipes
Implicaties
Wijzigingen 1-1-2023
Lijsten & Verwijzingen
Beleidskaders
Standaarden
Bouwstenen
Begrippen
Architecturen
Gegevens-woordenboeken
Thema's
Overzicht
Beveiliging
Basisconcept van Dienstverlening
AI & Algoritmen
API
Data op het web
Duurzame Toegankelijkheid
Gegevensmanagement
Geo
IAM
Internationaal
Ketensturing
Mobiele apps
Privacy
Basisregistraties
Zaakgericht Werken
Overige onderwerpen
Vakmanschap
NORA-Instrumenten
PSA
NORA Review
NORA Vijflaagsmodel
Domeinen
Opleidingen
Community beginners
Visualisatie
Over NORA
Overzicht
NORA Beheer
NORA Gebruikersraad
Wijzigingsproces
Jaarplan
Kennismodel
Compliancy & Verantwoording
Hulpmiddelen
Verwijzingen naar deze pagina
Gerelateerde wijzigingen
Speciale pagina's
Eigenschappen bekijken