Afspraken vastgelegd: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Afspraken vastgelegd|Stelling=Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
+
{{Element
 +
|Elementtype=Afgeleid principe
 +
|ID=AP28
 +
|Stelling=Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
 
|Rationale=Hoe bescheiden of bedrijfskritisch een dienst ook is: voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria. Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen.  
 
|Rationale=Hoe bescheiden of bedrijfskritisch een dienst ook is: voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria. Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen.  
  
 
Bij bedrijfskritische diensten kan het noodzakelijk zijn om afspraken schriftelijk vast te leggen (bijvoorbeeld in een SLA). Bij minder kritische diensten kunnen leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria als basis voor een stilzwijgende afspraak volstaan.
 
Bij bedrijfskritische diensten kan het noodzakelijk zijn om afspraken schriftelijk vast te leggen (bijvoorbeeld in een SLA). Bij minder kritische diensten kunnen leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria als basis voor een stilzwijgende afspraak volstaan.
|Realiseert=Betrouwbaar,
 
|Gerelateerd=Nauwkeurige dienstbeschrijving,
 
|RelatieToelichting=AP 5: de afspraken kunnen betrekking hebben op alle aspecten van de dienstverlening
 
zoals omschreven in de dienstbeschrijving.
 
|Voorbeelden=Voorbeelden van leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria zijn de wijze van aanlevering, tijdigheid, betalings- en gebruiksvoorwaarden, wat er gebeurt wanneer de dienst niet geleverd wordt.
 
 
|Implicaties=*De dienst is nauwkeurig beschreven.
 
|Implicaties=*De dienst is nauwkeurig beschreven.
 
*Hierbij is bepaald wie de afnemers zijn, wat zij mogen verwachten en wat de voorwaarden voor levering zijn.
 
*Hierbij is bepaald wie de afnemers zijn, wat zij mogen verwachten en wat de voorwaarden voor levering zijn.
 
*De dienst wordt verleend nadat de afnemer akkoord is gegaan met de voorwaarden. Wanneer het op praktische bezwaren stuit om met iedere afnemer afzonderlijk afspraken te maken, kan de dienstverlener deze afspraken maken met een vertegenwoordiger van de afnemers.*Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter wordt het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd.
 
*De dienst wordt verleend nadat de afnemer akkoord is gegaan met de voorwaarden. Wanneer het op praktische bezwaren stuit om met iedere afnemer afzonderlijk afspraken te maken, kan de dienstverlener deze afspraken maken met een vertegenwoordiger van de afnemers.*Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter wordt het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd.
 
*Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter is het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd. Denk hierbij aan ''Service Level Agreements'' (SLA) en ''Gegevens Levering Overeenkomsten'' (GLO).
 
*Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter is het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd. Denk hierbij aan ''Service Level Agreements'' (SLA) en ''Gegevens Levering Overeenkomsten'' (GLO).
 +
|Voorbeelden=Voorbeelden van leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria zijn de wijze van aanlevering, tijdigheid, betalings- en gebruiksvoorwaarden, wat er gebeurt wanneer de dienst niet geleverd wordt.
 
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
 
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
 
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
 
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
 
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
 
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
 
|ID=AP28
 
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 +
|RelatieToelichting=AP 5: de afspraken kunnen betrekking hebben op alle aspecten van de dienstverleningzoals omschreven in de dienstbeschrijving.
 +
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
 +
|Realiseert=Betrouwbaar,
 +
|Paginanaam=Afspraken vastgelegd
 +
|Gerelateerd=Nauwkeurige dienstbeschrijving,
 
}}
 
}}

Versie van 5 feb 2015 om 16:55


Eigenschappen