Afspraken vastgelegd - Zaakgericht werken: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Tekst vervangen - '|Elementtype=Implicatie' door '|Elementtype=Uitwerking')
(wijzigingen van Ellen doorgevoerd)
 
Regel 1: Regel 1:
 
Dienstverlener en afnemer: de persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.
{{#Element:
{{#Element:
|Elementtype=Uitwerking
|Elementtype=Uitwerking
|Toelichting=Bij zaakgericht werken in ketens gaat dit principe over het tussen ketenpartners aan elkaar leveren van diensten. '''Afspraken''' over wat standaard wordt geleverd en waarop de andere partij standaard kan rekenen (kwaliteit, grondslag, levertijd en kosten), worden vastgelegd in een Zaaktypencatalogus (ZTC). Door de zaak uit te voeren volgens hetgeen in de ZTC is vastgelegd, wordt het proces uitgevoerd volgens de gemaakte afspraken en wordt het resultaat geleverd zoals is afgesproken en binnen de tijd die is afgesproken. Zaakgericht werken bewaakt dat alle afspraken (aantoonbaar) worden nagekomen.  
|Toelichting=Bij zaakgericht werken in ketens gaat dit principe over het tussen ketenpartners aan elkaar leveren van diensten. Afspraken over wat standaard wordt geleverd en waarop de andere partij standaard kan rekenen (kwaliteit, grondslag, levertijd en kosten), worden vastgelegd in een Zaaktypencatalogus (ZTC). Door de zaak uit te voeren volgens hetgeen in de ZTC is vastgelegd, wordt het proces uitgevoerd volgens de gemaakte afspraken en wordt het resultaat geleverd zoals is afgesproken en binnen de tijd die is afgesproken. Zaakgericht werken bewaakt dat alle afspraken (aantoonbaar) worden nagekomen.
<br>
<br>
Bij directe dienstverlening aan burger of bedrijf worden afspraken over de dienst ook vastgelegd in een ZTC. Maar daarnaast wordt informatie over de aard, de kwaliteit, de levertijd en de kosten van de dienst gepubliceerd op internet. De betekenis daarvan moet zijn dat burgers en bedrijven daarop kunnen rekenen.
Bij directe dienstverlening aan burger of bedrijf worden afspraken over de dienst ook vastgelegd in een ZTC. Maar daarnaast wordt informatie over de aard, de kwaliteit, de levertijd en de kosten van de dienst gepubliceerd op internet. De betekenis daarvan moet zijn dat burgers en bedrijven daarop kunnen rekenen.  
|Implicaties=* Voor iedere dienst worden de relevante afspraken vastgelegd in de Zaaktypencatalogus (kwaliteit, grondslag, levertijd en kosten).
|Implicaties=* Voor iedere dienst worden de relevante afspraken vastgelegd in een productcatalogus en in de Zaaktypencatalogus (kwaliteit, grondslag, levertijd en kosten).
* Bedrijfskritische diensten zijn bekend en relevante afspraken zijn gemaakt.  
* Bedrijfskritische diensten zijn bekend en relevante afspraken zijn gemaakt.  
* Zaakgericht werken bewaakt dat alle afspraken (aantoonbaar) worden nagekomen.  
* Zaakgericht werken bewaakt dat alle afspraken (aantoonbaar) worden nagekomen.  
Regel 12: Regel 12:
*** Gesignaleerd wordt voordat zaken de afgesproken termijnen dreigen te overschrijden
*** Gesignaleerd wordt voordat zaken de afgesproken termijnen dreigen te overschrijden
*** Genotificeerd wordt wanneer zaken de afgesproken termijnen overschrijden
*** Genotificeerd wordt wanneer zaken de afgesproken termijnen overschrijden
** De kwaliteit van een dienst wordt gemonitord (beschikbaarheid, betrouwbaarheid, volledigheid, authenticiteit, uitwisselbaarheid, vindbaarheid).
* De kwaliteit van een dienst wordt gemonitord (beschikbaarheid, betrouwbaarheid, volledigheid, authenticiteit, uitwisselbaarheid, vindbaarheid).
** Er is geaggregeerde informatie over zaken beschikbaar om de kwaliteit, levertijd, beschikbaarheid en kosten van een dienst inzichtelijk te maken (aantal afgenomen diensten, gemiddelde doorlooptijd van een dienst, variatie (minimale en maximale doorlooptijd), wachttijd, totale kosten per dienst).
* Er is geaggregeerde informatie over zaken beschikbaar om de kwaliteit, levertijd, beschikbaarheid en kosten van een dienst inzichtelijk te maken (aantal afgenomen diensten, gemiddelde doorlooptijd van een dienst, variatie (minimale en maximale doorlooptijd), wachttijd, totale kosten per dienst).
** Er is inzicht in de kwaliteit van geregistreerde gegevens over zaken.
* Er is inzicht in de kwaliteit van geregistreerde gegevens over zaken.
|Voorbeelden=De afspraken over een dienst op zaaktypeniveau in een ZTC en informatie over de dienst op internet.  
* Gegevens worden opgeslagen volgens duurzame normen en afhankelijk van de organisatiekeuze beschikbaar gesteld aan verschillende afnemers. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in technische, privacy afgeschermde, digitale, open of gesloten vormen.
|Status actualiteit=Concept
 
|Realiseert=Afspraken vastgelegd,  
|Voorbeelden=De afspraken over een dienst op zaaktypeniveau in een ZTC en informatie over de dienst op internet.
|Status actualiteit=Vervangen
|Realiseert=Afspraken vastgelegd,
|Onderdeel van=Zaakgericht Werken
|Onderdeel van=Zaakgericht Werken
}}
}}

Huidige versie van 22 mei 2019 om 15:26

Dienstverlener en afnemer: de persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.

Beschrijving

Realiseert bovenliggende Architectuurprincipes

  • AP28 Afspraken vastgelegd ("Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst")