Architectuur: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
k (Tekst vervangen - "|Definitie=" door "|Beschrijving=")
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Elementtype
{{#element:
|Paginanaam=Architectuur
|Elementtype=Begrip
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja|Gebruik hoofdletters=Nee
|Elementtype-icoon=Elementtype.png
|Toelichting=Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel
|Elementtypedefinitie=Een architectuur is een set aan architectuurafspraken die van toepassing zijn binnen een bepaald werkingsgebied, zoals een domein, bestuurslaag of keten.
informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.
|Elementtypecategorie=Architecturen
 
|Elementtypeopmaaksjabloon=NORA dochters
Wanneer het grotere geheel zeer complex is (zoals 'de overheid'), volstaat één enkele
|Elementtypeverwijzing=NORA Familie
architectuur niet, maar is een set van samenhangende architecturen nodig, elk op een
}}
ander niveau.
{{Elementtype-eigenschappen
 
|Kennismodel=Kennismodel NORA
Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in
|Elementtype-eigenschappen=ID, Afkorting, Versieaanduiding, Beschrijving, Toelichting, Werkingsgebied, Toepassingsgebied, Externe verwijzing, Interne verwijzing, Afbeelding, Bijlagen, Documentatie, Publicatiedatum, Organisatie, Contactpersoon, Contactgegevens, Cluster,Laag binnen vijflaagsmodel,
een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een
}}
[[NORA dochters|domeinarchitectuur]] de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.
{{Elementtyperelatie
 
|Kennismodel=Kennismodel NORA
Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een
|Elementrelatie=Realiseert
zogenoemde '[[PSA (Project Startarchitectuur)]]' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.
|Eindpunten=Basisprincipe, Afgeleid principe, Standaard, Bouwsteen,
 
}}
Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in [[TOGAF]]. Een uitgebreide beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in het boek: [https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.25844066X.html/architectuur--besturingsinstrument-voor-adaptieve-organisaties/ Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties (2003)].
{{Elementtyperelatie
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Heeft bron=TOGAF, NORA 3.0 katern Strategie
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Beschrijving=Een beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen.
|Eindpunten=Bron, Standaard,Architectuur
|Bron=TOGAF, Katern Strategie
}}
{{Elementtyperelatie
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Is relevant binnen
|Eindpunten=Domein,
}}
{{Elementtyperelatie
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Geldt binnen
|Eindpunten=Domein,
}}
}}

Versie van 9 mei 2020 01:06

Onderdeel van
Lijsten & Verwijzingen
Contact
NORA Beheer
nora@ictu.nl
Status
Vastgesteld in NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening


Beschrijving: Een beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen.


Bron: TOGAF, NORA 3.0 katern Strategie
Vastgesteld in: Bestand:Nora 3.0 principes voor samenwerking en dienstverlening.pdf
Toelichting: Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.

Wanneer het grotere geheel zeer complex is (zoals 'de overheid'), volstaat één enkele architectuur niet, maar is een set van samenhangende architecturen nodig, elk op een ander niveau.

Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een domeinarchitectuur de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.

Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een zogenoemde 'PSA (Project Startarchitectuur)' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.

Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in TOGAF. Een uitgebreide beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in het boek: Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties (2003).


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja