Architectuur: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Begrip
{{Begrip
|Definitie=Een beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen.
|Definitie=Een beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen.
|Bron=Katern Strategie
|Bron=TOGAF
|Vastgesteld in=NORA 3.0
|Gebruik hoofdletters=Nee
|Gebruik hoofdletters=Nee
}}
}}


Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel
Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel
informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument
informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.<ref>Een uitgebreide beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in: D.B.B. Rijsenbrij, H. Hendrickx & J. Schekkerman.
wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.<ref>Een uitgebreide
beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in: D.B.B. Rijsenbrij, H. Hendrickx & J. Schekkerman.
Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties. De rol van architectuur in het besluitvormingsproces en de vormgeving van de informatievoorziening. (2003)</ref>.
Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties. De rol van architectuur in het besluitvormingsproces en de vormgeving van de informatievoorziening. (2003)</ref>.


Regel 17: Regel 16:
Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in
Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in
een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een
een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een
[[NORA dochters|domeinarchitectuur]] de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden
[[NORA dochters|domeinarchitectuur]] de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.
van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en
bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere
invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.


Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen
Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een
die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een
zogenoemde '[[PSA (Project Startarchitectuur)]]' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.  
zogenoemde '[[PSA (Project Startarchitectuur)]]' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.  


Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in [[Heeft bron::TOGAF]]
Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in TOGAF.
==Zie ook==
==Zie ook==
<references/>
<references/>

Versie van 30 jul 2014 13:11


Beschrijving:


Bron:
Vastgesteld in: NORA 3.0



Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Nee

Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.[1].

Wanneer het grotere geheel zeer complex is (zoals 'de overheid'), volstaat één enkele architectuur niet, maar is een set van samenhangende architecturen nodig, elk op een ander niveau.

Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een domeinarchitectuur de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.

Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een zogenoemde 'PSA (Project Startarchitectuur)' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.

Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in TOGAF.

Zie ook[bewerken]

  1. Een uitgebreide beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in: D.B.B. Rijsenbrij, H. Hendrickx & J. Schekkerman. Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties. De rol van architectuur in het besluitvormingsproces en de vormgeving van de informatievoorziening. (2003)