Architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH)

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 28 okt 2019 om 16:16 (typo)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) is een community voor iedereen die zich met architectuur bezighoudt in een publieke organisatie met (o.a.) een taak in de domeinen Toezicht, Inspectie, Opsporing en/of Handhaving. Het doel van de community is om kennis te delen, elkaar te inspireren en van elkaar te leren. Dat doen we door een kijkje te geven in elkaars keuken en vanuit verschillende perspectieven te kijken naar onderwerpen waar we ons in de praktijk mee bezig houden.

De community is in februari 2019 van start gegaan en de NORA Gebruikersraad heeft op 29 januari besloten om er in ieder geval twee jaren hard aan te trekken om het tot een succes te maken. Daarvoor is een budget beschikbaar gesteld waaruit een trekker en achtervang worden geregeld, bijeenkomsten georganiseerd en een besloten online communityplatform is ingericht op Pleio. Uiteindelijk is het echter aan de deelnemers om de meerwaarde die de community potentieel kan hebben ook echt te realiseren door een actieve bijdrage te leveren.

Interesse om deel te nemen? Stuur een mailtje naar nora@ictu.nl.

Bijeenkomsten[bewerken]

BijeenkomstDatum“Datum <span style="font-size:small;">(Date)</span>” is een type en voorgedefinieerde eigenschap, geleverd door Semantic MediaWiki, om datumwaarden weer te geven.Locatie
Community @TIOH bijeenkomst november 202321 november 2023Digitaal via Microsoft Teams
Community @TIOH bijeenkomst september 202321 september 2023Digitaal via Microsoft Teams
Community @TIOH bijeenkomst juni 202328 juni 2023Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie april 202326 april 2023Digitaal via Microsoft Teams
&TIOH sessie november 202117 november 2021Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie september 202129 september 2021Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie juni 202123 juni 2021Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie april 202121 april 2021Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie februari 202117 februari 2021Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie mei 202013 mei 2020Digitaal via Microsoft Teams
@TIOH sessie maart 202019 maart 2020Bos en Lommerplein 250, Stadsdeelkantoor, Amsterdam
@TIOH sessie november 201928 november 2019Stationsplein 50, Apeldoorn
@TIOH sessie juni 201913 juni 2019De Nederlandsche Bank, Westeinde 1 Amsterdam
Startbijeenkomst @TIOH27 februari 2019ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104 Den Haag

Uitleg Pleio-groep[bewerken]

Wat is Pleio?[bewerken]

Pleio is een samenwerkplatform van de overheid, speciaal bedoeld voor samenwerking en kennisuitwisseling over organisatiegrenzen heen. Meer informatie vind je op [www.pleio.nl pleio.nl], hier staat ook het een en ander over de veiligheid, privacybeleid en governance van Pleio. Overigens heeft de Chief Security Officer van ICTU pas het beveiligingsbeleid van Pleio doorgelicht en geconstateerd dat het voldoet voor het uitwisselen van informatie die niet geclassificeerd zijn als staatsgeheim of vergelijkbaar.

Wat is een besloten groep?[bewerken]

Een besloten groep is een deelsite van Pleio waarvan de inhoud alleen toegankelijk is voor leden. Als je geen lid bent, of niet bent ingelogd, zie je alleen een (vrij leeg) voorblad van de groep waarop je lidmaatschap kunt aanvragen. Als je informatie in de besloten groep zet kan niemand dat dus lezen, tenzij ze eerst lid geworden zijn van de groep. Als je lid bent kun je de informatie niet alleen lezen, maar ook een reactie geven, zelf dingen posten of uploaden en zien wie er verder lid zijn van de groep.

Hoe word ik lid van de @TIOH besloten groep?[bewerken]

Daarvoor moet je 2 stappen doen: 1 een account aanmaken bij Pleio en 2 een lidmaatschapsverzoek indienen voor @TIOH.

1 Je maakt een account aan op [www.pleio.nl pleio.nl] door op 'registreren' te klikken in de blauwe balk links in beeld, of vanaf elke andere pagina met de blauwe knop 'registreren' rechts boven in beeld. Voor registratie kun je elk mailadres gebruiken, maar ik adviseer om hier je werkadres neer te zetten aangezien dit ook het adres is waar updates over de @TIOH-groep heengaan.

Na registratie, of als je al een Pleio-account had, log je in op Pleio met 'login' - dat kan op elke pagina door rechtsbovenin op 'inloggen' te klikken. Ben je ingelogd, dan zie je rechtsboven je naam en profielfoto (mits je die hebt toegevoegd) .

2 Ga naar https://noracommunity.pleio.nl/groups/profile/57979282/tioh. Rechts in beeld, onder het zoekveld zie je een grijze knop met de tekst 'lidmaatschap aanvragen.' Klik op deze knop (ontbreekt de knop, controleer dan of je wel ingelogd bent). De trekker krijgt nu een mailtje van het systeem dat er een nieuwe aanvraag is voor lidmaatschap. Herkennen we je naam als bekende vanuit de doelgroep, dan wordt de aanvraag goedgekeurd. Herkennen we die niet, omdat je Pleio-account niet herkenbaar is als de persoon die eerder contact met ons heeft gehad, of omdat we nog geen contact gehad hebben, dan checken we eerst wie je bent. Dit proces kun je versnellen door een mailtje te sturen naar nora@ictu.nl vanaf je mailadres van een publieke organisatie. Leg in de mail uit wie je bent, wat je band is met de domeinen Toezicht, Inspectie, Opsporing en/of Handhaving en onder welke pleio-naam je je hebt aangemeld.

Waar kan ik het beste beginnen?[bewerken]

Stel jezelf voor in de discussie Voorstelrondje

Wat kunnen we zoal met de @TIOH groep?[bewerken]

We kunnen de groep zo gebruiken als we zelf willen. Daarbij hebben we een aantal standaardmogelijkheden ter beschikking, die je vanuit het menu rechts kunt vinden:

  • Activiteiten - alles wat er in de groep gebeurt komt hier te staan in chronologische volgorde (nieuwste eerst)
  • Bestanden - Hier kun je bestanden uploaden die je wilt delen in de groep. Je kunt ze tags meegeven en er naar verwijzen in discussies of blogs met de url.
  • Blogs - hier kun je een tekstje schrijven, bijvoorbeeld als verslag van een bijeenkomst of om een wat langere observatie, analyse of vraag te delen met de groep. Anderen kunnen reageren op een blog, tenzij de schrijver dat uit zet.
  • Discussies - Dit is de chat of forumfunctie van de groep, de meeste vragen en discussies zul je hier plaatsen. Iedereen die lid is kan een vraag stellen en reageren.
  • Evenementen - hier komen bijeenkomsten en andere evenementen te staan. ik plaats hier de reguliere bijeenkomsten, maar er kunnen ook andere meetings geplaatst worden (of chat-sessies, wat jullie maar willen)
  • Favoriete sites - hier kunnen we links delen naar websites die voor meer mensen nuttig kunnen zijn
  • Foto-albums - hier kunnen we foto's plaatsen van de besloten bijeenkomsten, als we dat willen. Of andere foto's en afbeeldingen die we willen delen.
  • Groep peilingen - je kunt binnen de groep een peiling openen, oftewel een mini-enquête waarbij je je mening geeft
  • Online documenten - bij bestanden plaats je documenten van buiten, hier kun je samenwerken in hetzelfde online document. * * Bijvoorbeeld als je samen een architectuurproduct zou willen naken of verbeteren.
  • Wiki-pagina's - hier kun je samen webpagina's maken en wijzigen waardoor een primitieve wiki ontstaat

Hoe plaats ik iets nieuws?[bewerken]

Klik links op het relevante menu-item, dus discussies als je een discussie wilt starten of bestanden als je een bestand wilt delen. Klik rechts in beeld op de grijze knop onder het zoekveld. Hier staat bijvoorbeeld 'upload a file' of Start nieuwe discussie

Is alles wat ik doe besloten?[bewerken]

Je kunt er voor kiezen om bepaalde blogs, bestanden et cetera breder te delen dan deze groep. Bij het plaatsen van iets nieuws kun je kiezen met wie je het deelt via de optie Zichtbaar voor. Standaard staat dit op Groep - @TIOH.

De trekker heeft er voor gekozen de aankondiging van de bijeenkomsten ook zichtbaar te maken buiten de groep, hier staat geen gevoelige informatie in en je weet nooit wie het toevallig ziet en een tip geeft aan iemand uit de doelgroep. Als je zelf een evenement aanmaakt kun je dat ook doen, of het alleen zichtbaar naken binnen de groep.

Wat nu als ik niet op Pleio kan of mag vanuit mijn organisatie?[bewerken]

De eerste tijd zal ik per mail bijeenkomsten aankondigen en aangeven als ik een verslag heb geplaatst. Dat geeft je de tijd om een account aan te maken, lid te worden en/of je in te lezen in het platform als je zeker wilt zijn dat je het van je eigen organisatie mag gebruiken. Als je echt bezwaar hebt tegen Pleio of het absoluut niet werkend krijgt, laat het me dan even weten. Ik ga op den duur geen algemene mails meer rondsturen, maar communiceren via de maillijst van Pleio (mail naar leden van de groep) zodat mijn administratie eenvoudiger wordt. Als ik daar een aparte lijst met leden die wel offline maar niet online lid zijn aan toe moet voegen moet ik dat wel weten. Laat je het me niet weten en word je toch geen lid van de groep, dan is de kans heel groot dat je per ongeluk uit beeld verdwijnt en niet meer op de hoogte bent van nieuwe bijeenkomsten.

Krijg ik meldingen van de pleio-groep in mijn mailbox?[bewerken]

Je kunt zelf meldingen per mail aan- en uitzetten. Standaard staan deze als het goed is aan voor de groep @TIOH, maar het kan geen kwaad het te controleren. Klik op je eigen naam rechtsboven op het scherm en kies Instellingen in het venstertje dat verschijnt. Kies links 'je meldingen' om de huidige instellingen te zien. Bovenaan is de optie 'ontvang een melding als iemand op jou reageert' via email -laat deze aangevinkt staan. Als je omlaag scrollt zie je 'meldingen vanuit je groepen' - vink ook deze aan zodat je e mailtje krijgt zodra er nieuwe bijeenkomsten, bestanden, discussies et cetera zijn. Zo voorkom je dat je iets mist, of dagelijks voor niets naar de groep gaat o dat er niets is gebeurd.

Advies verkenning en oorspronkelijk plan van aanpak[bewerken]