Basisprincipes: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(categorie gewijzigd)
(Tijdelijke (nog lege) banner toegevoegd bovenaan pagina)
 
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
{{Status principes}}
__NOTOC__{{Review Kernwaarden banner}}
{{Nieuwsblok categorie|Over Basisprincipes}}
[[Bestand:Basisprincipe.png|thumb|right]]
[[Bestand:Basisprincipe.png|thumb|right]]
<imagemap>
<imagemap>
Image:Nora-poster.png|thumb|525px|right|De 10 basisprincipes van de NORA|alt=Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op [[Basisprincipes]]. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
Image:Nora-poster.png|thumb|525px|right|De 10 basisprincipes van de NORA op een poster ({{Bestand met info|NORA Poster hoog.pdf|poster downloaden}})|alt=Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op [[Basisprincipes]]. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
rect 109 463 405 1193 [[Proactief]]
rect 109 463 405 1193 [[Proactief]]
rect 406 463 703 1193 [[Vindbaar]]
rect 406 463 703 1193 [[Vindbaar]]
Regel 15: Regel 17:
rect 403 2124 741 2174 [[Hoofdpagina]]
rect 403 2124 741 2174 [[Hoofdpagina]]
rect 521 109 1185 400 [[Hoofdpagina]]
rect 521 109 1185 400 [[Hoofdpagina]]
rect 775 2124 1301 2174 [http://www.digitaleoverheid.nl/nora]
rect 775 2124 1301 2174 [https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/nora/]
default [[Bestand:Nora-poster.png]]
desc none
desc none
</imagemap>De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).
</imagemap>De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).
Regel 22: Regel 25:
Basisprincipes zijn het hoogste niveau  [[NORA-principe|richtinggevende afspraken]] en gericht op bestuurders. De relatie met de [[afgeleide principes]] staat in een [[grafisch overzicht relatie principes]] en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.
Basisprincipes zijn het hoogste niveau  [[NORA-principe|richtinggevende afspraken]] en gericht op bestuurders. De relatie met de [[afgeleide principes]] staat in een [[grafisch overzicht relatie principes]] en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.


De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In specialistische NORA-documenten worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.
De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In de [[Afgeleide principes]] en NORA [[Thema's]] worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.


==Bronnen==
==Bronnen==

Huidige versie van 29 jul 2022 om 12:11


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.


Basisprincipe.png
Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op Basisprincipes. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]ProactiefVindbaarToegankelijkStandaard (Basisprincipe)GebundeldTransparantNoodzakelijkVertrouwelijkBetrouwbaarOntvankelijkHoofdpaginaHoofdpaginahttps://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/nora/
De 10 basisprincipes van de NORA op een poster (poster downloaden (PDF, 3,2 MB))

De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).

Relaties[bewerken]

Basisprincipes zijn het hoogste niveau richtinggevende afspraken en gericht op bestuurders. De relatie met de afgeleide principes staat in een grafisch overzicht relatie principes en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.

De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In de Afgeleide principes en NORA Thema's worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.

Bronnen[bewerken]

De basisprincipes zijn gebaseerd op het Beleidskader. De belangrijkste bronnen zijn:

Uitleg opbouw basisprincipes[bewerken]

Help/Basisprincipes

Overzicht[bewerken]

  1. Proactief (BP01, Afnemers krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.)
  2. Vindbaar (BP02, Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.)
  3. Toegankelijk (BP03, Afnemers hebben eenvoudig toegang tot de dienst.)
  4. Standaard (Basisprincipe) (BP04, Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.)
  5. Gebundeld (BP05, Afnemers krijgen gerelateerde diensten gebundeld aangeboden.)
  6. Transparant (BP06, Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.)
  7. Noodzakelijk (BP07, Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen.)
  8. Vertrouwelijk (BP08, Afnemers kunnen erop vertrouwen dat informatie niet wordt misbruikt.)
  9. Betrouwbaar (BP09, Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.)
  10. Ontvankelijk (BP10, Afnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.)

Basisprincipes in tabelvorm met alle eigenschappen (ook downloadbaar)