Basisprincipes: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(bronnen (bijna) allemaal naar wikibronnen geleid)
(notoc)
Regel 1: Regel 1:
__TOC__
__NOTOC__De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).
De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).
<imagemap>
<imagemap>
Image:Nora-poster.png|thumb|525px|right|De 10 basisprincipes van de NORA|alt=Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op [[Basisprincipes]]. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
Image:Nora-poster.png|thumb|525px|right|De 10 basisprincipes van de NORA|alt=Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op [[Basisprincipes]]. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
Regel 35: Regel 34:
* [https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/download/document/Actieprogramma+Andere+Overheid/20031201ActieprogrammaAndereOverheid.pdf Actieprogramma Andere Overheid (PDF, 194 kB)]
* [https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/download/document/Actieprogramma+Andere+Overheid/20031201ActieprogrammaAndereOverheid.pdf Actieprogramma Andere Overheid (PDF, 194 kB)]
* [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]].  
* [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]].  


==Uitleg opbouw basisprincipes==
==Uitleg opbouw basisprincipes==

Versie van 6 apr 2016 17:49

De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).

ProactiefVindbaarToegankelijkStandaard (Basisprincipe)GebundeldTransparantNoodzakelijkVertrouwelijkBetrouwbaarOntvankelijkHoofdpaginaHoofdpaginahttp://www.digitaleoverheid.nl/noraDoorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op Basisprincipes. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
De 10 basisprincipes van de NORA

Relaties[bewerken]

Basisprincipes zijn het hoogste niveau richtinggevende afspraken en gericht op bestuurders. De relatie met de afgeleide principes staat in een grafisch overzicht relatie principes en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.

De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In specialistische NORA-documenten worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.

Bronnen[bewerken]

De basisprincipes zijn gebaseerd op het Beleidskader. De belangrijkste bronnen zijn:

Uitleg opbouw basisprincipes[bewerken]

Help/Basisprincipes

Overzicht[bewerken]

  1. Proactief (BP01, Afnemers krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.)
  2. Vindbaar (BP02, Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.)
  3. Toegankelijk (BP03, Afnemers hebben eenvoudig toegang tot de dienst.)
  4. Standaard (Basisprincipe) (BP04, Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.)
  5. Gebundeld (BP05, Afnemers krijgen gerelateerde diensten gebundeld aangeboden.)
  6. Transparant (BP06, Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.)
  7. Noodzakelijk (BP07, Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen.)
  8. Vertrouwelijk (BP08, Afnemers kunnen erop vertrouwen dat informatie niet wordt misbruikt.)
  9. Betrouwbaar (BP09, Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.)
  10. Ontvankelijk (BP10, Afnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.)