Basisprincipes

Uit NORA Online
(Verschil tussen bewerkingen)
Ga naar: navigatie, zoeken
(met nieuwsblok)
(meer nadruk op downloaden poster, klik buiten specifieke principe leidt naar afbeelding)
 
Regel 3: Regel 3:
 
[[Bestand:Basisprincipe.png|thumb|right]]
 
[[Bestand:Basisprincipe.png|thumb|right]]
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Nora-poster.png|thumb|525px|right|De 10 basisprincipes van de NORA|alt=Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op [[Basisprincipes]]. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
+
Image:Nora-poster.png|thumb|525px|right|De 10 basisprincipes van de NORA op een poster ({{Bestand met info|NORA Poster hoog.pdf|poster downloaden}})|alt=Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op [[Basisprincipes]]. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]
 
rect 109 463 405 1193 [[Proactief]]
 
rect 109 463 405 1193 [[Proactief]]
 
rect 406 463 703 1193 [[Vindbaar]]
 
rect 406 463 703 1193 [[Vindbaar]]
Regel 17: Regel 17:
 
rect 521 109 1185 400 [[Hoofdpagina]]
 
rect 521 109 1185 400 [[Hoofdpagina]]
 
rect 775 2124 1301 2174 [https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/nora/]
 
rect 775 2124 1301 2174 [https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/nora/]
 +
default [[Bestand:Nora-poster.png]]
 
desc none
 
desc none
 
</imagemap>De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).
 
</imagemap>De tien basisprincipes van NORA beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).
Regel 23: Regel 24:
 
Basisprincipes zijn het hoogste niveau  [[NORA-principe|richtinggevende afspraken]] en gericht op bestuurders. De relatie met de [[afgeleide principes]] staat in een [[grafisch overzicht relatie principes]] en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.
 
Basisprincipes zijn het hoogste niveau  [[NORA-principe|richtinggevende afspraken]] en gericht op bestuurders. De relatie met de [[afgeleide principes]] staat in een [[grafisch overzicht relatie principes]] en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.
  
De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In specialistische NORA-documenten worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.
+
De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In de [[Afgeleide principes]] en NORA [[Thema's]] worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.
  
 
==Bronnen==
 
==Bronnen==

Huidige versie van 22 mei 2019 om 19:04

Basisprincipe.png
Doorklikbare afbeelding van de 10 basisprincipes van de NORA, samengevat in beeldtaal en korte teksten. Een tekst-versie van deze informatie is te vinden op Basisprincipes. Hier staan ook de links die in deze doorklikbare afbeelding worden gebruik, gerangschikt onder de kop Overzicht.]]ProactiefVindbaarToegankelijkStandaard (Basisprincipe)GebundeldTransparantNoodzakelijkVertrouwelijkBetrouwbaarOntvankelijkHoofdpaginaHoofdpaginahttps://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/nora/
De 10 basisprincipes van de NORANederlandse Overheid ReferentieArchitectuur op een poster (poster downloaden (PDF, 3,2 MB))
De tien basisprincipes van NORANederlandse Overheid ReferentieArchitectuur beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn. (het wat). De principes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het hoe).

[bewerken]Relaties

Basisprincipes zijn het hoogste niveau richtinggevende afspraken en gericht op bestuurders. De relatie met de afgeleide principes staat in een grafisch overzicht relatie principes en is te zien op de individuele pagina's van de (basis-)principes.

De basisprincipes zijn vooral richttinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. In de Afgeleide principes en NORANederlandse Overheid ReferentieArchitectuur Thema's worden deze basisprincipes vertaald naar richtlijnen en best practices.

[bewerken]Bronnen

De basisprincipes zijn gebaseerd op het Beleidskader. De belangrijkste bronnen zijn:

[bewerken]Uitleg opbouw basisprincipes

Help/Basisprincipes

[bewerken]Overzicht

  1. Proactief (BP01 Afnemers krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.)
  2. Vindbaar (BP02 Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.)
  3. Toegankelijk (BP03 Afnemers hebben eenvoudig toegang tot de dienst.)
  4. Standaard (Basisprincipe) (BP04 Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.)
  5. Gebundeld (BP05 Afnemers krijgen gerelateerde diensten gebundeld aangeboden.)
  6. Transparant (BP06 Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.)
  7. Noodzakelijk (BP07 Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen.)
  8. Vertrouwelijk (BP08 Afnemers kunnen erop vertrouwen dat informatie niet wordt misbruikt.)
  9. Betrouwbaar (BP09 Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlenerDe persoon of organisatie die voorziet in het leveren van een afgebakende prestatie (dienst) aan haar omgeving (de afnemers) zich aan afspraken houdt.)
  10. Ontvankelijk (BP10 Afnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.)

Basisprincipes in tabelvorm met alle eigenschappen (ook downloadbaar)

Persoonlijke instellingen
Naamruimten

Varianten
Handelingen
Hulpmiddelen