Basisregistratie: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 26: Regel 26:
*Bronhouder: Verantwoordelijk voor het inwinnen van de authentieke en niet-authentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens.
*Bronhouder: Verantwoordelijk voor het inwinnen van de authentieke en niet-authentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens.
*Verstrekker: De partij die de landelijke voorziening voor het verstrekken van gegevens beheert en exploiteert. De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens en voor het faciliteren van het gebruik: voor het leveren van kennis en ondersteuning aan afnemers voor het aansluiten op de landelijke voorziening en voor het afnemen van gegevens.
*Verstrekker: De partij die de landelijke voorziening voor het verstrekken van gegevens beheert en exploiteert. De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens en voor het faciliteren van het gebruik: voor het leveren van kennis en ondersteuning aan afnemers voor het aansluiten op de landelijke voorziening en voor het afnemen van gegevens.
*Afnemer: Een organisatie met een publieke taak die gegevens uit de basisregistratie afneemt voor gebruik bij de uitvoering van de publieke taak. Ook een private organisatie die gegevens afneemt voor private doeleinden is een afnemer van een basisregistratie.<ref>De definitie van ‘authentiek registratie’ in kamerbrief 26 387, Nr. 11 bevat ook het mogelijke gebruik door private organisaties.</ref> Een afnemer kan gegevens rechtstreeks afnemen of via een intermediair (ook wel ‘knooppunt’).
*Afnemer: Een organisatie met een publieke taak die gegevens uit de basisregistratie afneemt voor gebruik bij de uitvoering van de publieke taak. Ook een private organisatie die gegevens afneemt voor private doeleinden is een afnemer van een basisregistratie.<ref>De definitie van ‘authentiek registratie’ in kamerbrief 26 387, Nr. 11 bevat ook het mogelijke gebruik door private organisaties.</ref> Een afnemer kan gegevens rechtstreeks afnemen of via een intermediair (ook wel ‘knooppunt’).}}
}}
{{referenties}}
{{referenties}}

Versie van 15 mei 2014 13:26


Beschrijving:


Bron:
Vastgesteld in: niet vastgesteld
Toelichting: De basisregistratie is de elementaire bouwsteen van het stelsel. Een basisregistratie is een kwalitatief hoogwaardig en met expliciete garanties voor de borging van die kwaliteit omklede registratie van vitale en/of veelvuldig benodigde gegevens. Een basisregistratie is bij wet als de enig officieel erkende registratie voor de betreffende, authentieke, gegevens aangemerkt. Deze authentieke gegevens worden verplicht gebruikt door alle instanties met een publieke taak en zo mogelijk ook door private organisaties, tenzij het gebruik om zwaarwegende redenen zoals privacybescherming expliciet is uitgesloten.[1]

In de wet of in een algemene maatregel van bestuur ligt vast welke gegevens van de basisregistratie authentiek zijn. Gegevens kunnen alleen authentiek zijn, als de overheid in kan staan voor de kwaliteit er van. Een basisregistratie bevat naast de authentieke, verplicht te gebruiken gegevens ook niet-authentieke gegevens waarvoor gebruik wenselijk is.

Iedere basisregistratie voldoet aan de volgende twaalf eisen:[2]

  1. De registratie is bij wet geregeld.
  2. De afnemers hebben een terugmeldplicht.
  3. De basisregistratie wordt verplicht gebruikt door de hele overheid.
  4. Er is duidelijkheid over de aansprakelijkheid.
  5. De realisatie en exploitatie geschieden tegen redelijke kosten en er is eenduidigheid over de verdeling ervan.
  6. Er is duidelijkheid over inhoud en bereik van de registratie.
  7. Er zijn sluitende afspraken en procedures tussen de houder van het register enerzijds en de leveranciers en de afnemers van gegevens anderzijds.
  8. Er zijn duidelijke procedures met betrekking tot de toegankelijkheid van de basisregistratie.
  9. Er is een stringent regime van kwaliteitsborging.
  10. Er is vastgelegd dat en hoe afnemers van gegevens op een niet-vrijblijvende wijze betrokken worden bij de besluitvorming over de registratie.
  11. De positie van de basisregistratie binnen het stelsel van basisregistraties is duidelijk en de relaties met de basisregistraties zijn beschreven.
  12. De zeggenschap over de basisregistratie berust bij een bestuursorgaan en er is een minister verantwoordelijk voor het realiseren, respectievelijk het functioneren van de registratie.

Deze taken van een basisregistratie zijn verdeeld over de volgende rollen:

  • Registratiehouder (ook wel ‘eigenaar’): Het voor de basisregistratie bestuurlijk verantwoordelijke ministerie dat ook opdrachtgever is voor de ‘verstrekker’. De registratiehouder is verantwoordelijk voor het besturen van de basisregistratie.
  • Toezichthouder: De partij die toeziet of de basisregistratie conform eisen en wet opereert. Over het algemeen is de registratiehouder verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen die in de wet voor de basisregistratie zijn opgenomen.[3]
  • Bronhouder: Verantwoordelijk voor het inwinnen van de authentieke en niet-authentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens.
  • Verstrekker: De partij die de landelijke voorziening voor het verstrekken van gegevens beheert en exploiteert. De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens en voor het faciliteren van het gebruik: voor het leveren van kennis en ondersteuning aan afnemers voor het aansluiten op de landelijke voorziening en voor het afnemen van gegevens.
  • Afnemer: Een organisatie met een publieke taak die gegevens uit de basisregistratie afneemt voor gebruik bij de uitvoering van de publieke taak. Ook een private organisatie die gegevens afneemt voor private doeleinden is een afnemer van een basisregistratie.[4] Een afnemer kan gegevens rechtstreeks afnemen of via een intermediair (ook wel ‘knooppunt’).


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Nee


Referenties

  1. Gebaseerd op de definitie van 'authentieke registratie' in kamerbrief 26 387, Nr. 11, Actieprogramma Elektronische Overheid, 17 oktober 2001.
  2. Kamerstuk 26 387, nummer 18, Actieprogramma Elektronische Overheid, 3 maart 2003
  3. Besturing van het stelsel van basisregistraties, “Regie op samenhang en gebruik”, Versie 1.1, mei 2010, bijlage 76298 bij kamerstuk 29362 nr. 176
  4. De definitie van ‘authentiek registratie’ in kamerbrief 26 387, Nr. 11 bevat ook het mogelijke gebruik door private organisaties.