Basisregistratie: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(update nav stelselarchitectuur heden 1.0)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 2: Regel 2:
{{Begrip
{{Begrip
|Definitie=Een kwalitatief hoogwaardig en met expliciete garanties voor de borging van die kwaliteit omklede registratie van vitale en/of veelvuldig benodigde gegevens.
|Definitie=Een kwalitatief hoogwaardig en met expliciete garanties voor de borging van die kwaliteit omklede registratie van vitale en/of veelvuldig benodigde gegevens.
|Bron=Bestand:Stelselarchitectuur_heden.pdf
|Bron=Stelselarchitectuur van het Heden
|Toelichting=}}De basisregistratie is de elementaire bouwsteen van het [[Stelsel van Basisregistraties]]. Een basisregistratie is een kwalitatief hoogwaardig en met expliciete garanties voor de borging van die kwaliteit omklede registratie van vitale en/of veelvuldig benodigde gegevens. Een basisregistratie is bij wet als de enig officieel erkende registratie voor de betreffende, authentieke, gegevens aangemerkt. Deze authentieke gegevens worden verplicht gebruikt door alle instanties met een publieke taak en zo mogelijk ook door private organisaties, tenzij het gebruik om zwaarwegende redenen zoals privacybescherming expliciet is uitgesloten.<ref>Gebaseerd op de definitie van 'authentieke registratie' in kamerbrief 26 387, Nr. 11, Actieprogramma Elektronische Overheid, 17 oktober 2001.</ref>
|Toelichting=}}De basisregistratie is de elementaire bouwsteen van het [[Stelsel van Basisregistraties]]. Een basisregistratie is een kwalitatief hoogwaardig en met expliciete garanties voor de borging van die kwaliteit omklede registratie van vitale en/of veelvuldig benodigde gegevens. Een basisregistratie is bij wet als de enig officieel erkende registratie voor de betreffende, authentieke, gegevens aangemerkt. Deze authentieke gegevens worden verplicht gebruikt door alle instanties met een publieke taak en zo mogelijk ook door private organisaties, tenzij het gebruik om zwaarwegende redenen zoals privacybescherming expliciet is uitgesloten.<ref>Gebaseerd op de definitie van 'authentieke registratie' in kamerbrief 26 387, Nr. 11, Actieprogramma Elektronische Overheid, 17 oktober 2001.</ref>



Versie van 30 jul 2014 14:05



Beschrijving:


Bron:
Vastgesteld in: niet vastgesteld



Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': NeeDe basisregistratie is de elementaire bouwsteen van het Stelsel van Basisregistraties. Een basisregistratie is een kwalitatief hoogwaardig en met expliciete garanties voor de borging van die kwaliteit omklede registratie van vitale en/of veelvuldig benodigde gegevens. Een basisregistratie is bij wet als de enig officieel erkende registratie voor de betreffende, authentieke, gegevens aangemerkt. Deze authentieke gegevens worden verplicht gebruikt door alle instanties met een publieke taak en zo mogelijk ook door private organisaties, tenzij het gebruik om zwaarwegende redenen zoals privacybescherming expliciet is uitgesloten.[1]

In de wet of in een algemene maatregel van bestuur ligt vast welke gegevens van de basisregistratie authentiek zijn. Gegevens kunnen alleen authentiek zijn, als de overheid in kan staan voor de kwaliteit er van. Een basisregistratie bevat naast de authentieke, verplicht te gebruiken gegevens ook niet-authentieke gegevens waarvoor gebruik wenselijk is.

Iedere basisregistratie voldoet aan de volgende twaalf eisen:[2]

  1. De registratie is bij wet geregeld.
  2. De afnemers hebben een terugmeldplicht (voor de verplicht te gebruiken gegevens).
  3. De basisregistratie wordt verplicht gebruikt door de hele overheid (de verplichting geldt voor de authentieke gegevens die nodig zijn bij de uitvoering van publiekrechtelijke taken).
  4. Er is duidelijkheid over de aansprakelijkheid.
  5. De realisatie en exploitatie geschieden tegen redelijke kosten en er is eenduidigheid over de verdeling ervan.
  6. Er is duidelijkheid over inhoud en bereik van de registratie.
  7. Er zijn sluitende afspraken en procedures tussen de houder van het register enerzijds en de leveranciers en de afnemers van gegevens anderzijds.
  8. Er zijn duidelijke procedures met betrekking tot de toegankelijkheid van de basisregistratie.
  9. Er is een stringent regime van kwaliteitsborging.
  10. Er is vastgelegd dat en hoe afnemers van gegevens op een niet-vrijblijvende wijze betrokken worden bij de besluitvorming over de registratie.
  11. De positie van de basisregistratie binnen het Stelsel van Basisregistraties is duidelijk en de relaties met de basisregistraties zijn beschreven.
  12. De zeggenschap over de basisregistratie berust bij een bestuursorgaan en er is een minister verantwoordelijk voor het realiseren, respectievelijk het functioneren van de registratie.


Deze taken van een basisregistratie zijn verdeeld over de volgende rollen:

  • Registratiehouder (ook wel ‘eigenaar’): Het voor de basisregistratie bestuurlijk verantwoordelijke ministerie dat ook opdrachtgever is voor de ‘verstrekker’. De registratiehouder is verantwoordelijk voor het besturen van de basisregistratie.[3]
  • Toezichthouder: De partij die er voor verantwoordelijk is dat wordt toegezien of de basisregistratie conform eisen, afspraken en wetgeving opereert. Op het moment van schrijven is het toezicht voor de meeste basisregistraties ingevuld met periodieke audits door onafhankelijke partijen in opdracht van de registratiehouder en/of verstrekker en/of bronhouders.
  • Bronhouder: Verantwoordelijk voor het inwinnen en bijhouden van de authentieke en nietauthentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens.
  • Verstrekker: De partij die de landelijke voorziening voor het verstrekken van gegevens beheert en exploiteert. De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens. De verstrekker is ook verantwoordelijk voor het faciliteren van het gebruik: voor het leveren van kennis en ondersteuning aan afnemers voor het aansluiten op de landelijke voorziening en voor het afnemen van gegevens.
  • Afnemer: Eenieder die gegevens afneemt van een basisregistratie voor gebruik in de eigen processen. Afnemers zijn zowel bestuursorganen met een publiekrechtelijke taak als private partijen die de gegevens gebruiken voor niet-publiekrechtelijke activiteiten[4]


Referenties

  1. Gebaseerd op de definitie van 'authentieke registratie' in kamerbrief 26 387, Nr. 11, Actieprogramma Elektronische Overheid, 17 oktober 2001.
  2. Kamerstuk 26 387, nummer 18, Actieprogramma Elektronische Overheid, 3 maart 2003
  3. De term registratiehouder (en ook de term registerhouder) wordt in verschillende documenten ook wel gebruikt voor de rollen verstrekker en bronhouder. In deze architectuur verstaan we onder registratiehouder het verantwoordelijk ministerie.
  4. De definitie van ‘authentieke registratie’ in kamerbrief 26 387, Nr. 11 onderkent ook het mogelijke gebruik door private partijen.