Inrichting beheer en doorontwikkeling van NORA: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
kGeen bewerkingssamenvatting
(Eerst slag t.b.v. actualisatie)
(13 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Medio 2010 is een discussie ontstaan over de wijze waarop het beheer en doorontwikkeling van de NORA is ingevuld. Daarop is in opdracht van de Bestuurlijke Regiegroep Dienstverlening en e-Overheid (BRG) van 27 april 2011 een verkenning uitgevoerd naar de inrichting van het beheer van NORA en de inhoudelijke doorontwikkeling. Door vertegenwoordigers uit alle bestuurslagen is hiervoor input geleverd. Het beheer gebeurt onder aansturing van de [[Architectuur Board NORA]].
__TOC__ [[Image:Besturingsmodel NORA.png|thumb|350px|right|Voormalige governance NORA]]
De uitkomst van deze verkenning is dat het [[NORA beheer|beheer van NORA is belegd bij ICTU]] en dat deze wiki wordt ingericht.  
==Eigenaar en NORA Beheer==
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is de eigenaar van de NORA en heeft het beheer van de NORA belegd bij ICTU. Hiertoe is een team van deskundigen bijeengebracht dat opereert onder de naam NORA Beheer. ICTU faciliteert een efficiënte werking van de kennis-community en zorgt voor publicatie van NORA middels de NORA-wiki. Jaarlijks wordt een [[Planning|plan voor beheer en ontwikkeling]] opgesteld.
Het beheer is opgezet conform de richtlijnen van het Beheer- en Ontwikkelmodel voor Open Standaarden [https://www.forumstandaardisatie.nl/thema/ontwikkelen-en-beheren-van-open-standaarden (BOMOS)], en omvat dus zowel het faciliteren van het dagelijks beheer als een proces voor doorontwikkeling. Het beheer viel onder een nationale governancestructuur (zie afbeelding hiernaast). Sinds 17 februari 2018 is er geen Digicommissaris meer en daarmee is ook een eind gekomen aan de regieraden waaronder de Regieraad Interconnectiviteit. Op dit moment onderzoekt NORA in overleg met haar opdrachtgever BZK en de gebruikersraad hoe vorm te geven aan een nieuwe governancestructuur.


Dit is beschreven in de volgende documenten:
==Brede community==
* Notitie [[Bron::Governance voor beheer en doorontwikkeling van NORA]]
Veel kennis over projecten en voorzieningen is beschikbaar bij de gemeenschap van overheidsarchitecten van de ministeries, manifestgroeppartijen, gemeenten, provincies en waterschappen. Deze community moet actief gestimuleerd worden om een bijdrage te leveren die ondersteunend en/of verdiepend is t.o.v. de afspraken die worden gemaakt in de Gebruikersraad.. Daarvoor wordt er naast online (wiki) contacten ook geïnvesteerd in bijeenkomsten. De thema’s die in de NORA zijn uitgewerkt op basis van gestolde kennis en ervaring uit de praktijk, worden actueel gehouden via zogenaamde thema-communities, zoals voor Privacy, Identity & Access Management en Zaakgericht Werken. In de praktijk overlappen deze communities elkaar en vormen zij samen met de betrokkenen uit de NORA familie één gemeenschap van professionals die voor hun werk te maken hebben met architectuur in de publieke sector.
* [[Bron::Beheer NORA - Strategisch kader]]
* [[Bron::Beheer NORA - Operationeel kader]]
* [[bestand:NORA proces afstemming katernen.pdf|proces van afstemming rond katernen]]


==Doorontwikkeling==
==NORA-wiki==
Daarnaast is een agenda opgesteld voor de [[Planning|doorontwikkeling van NORA]] en deze is voorgelegd aan het dagelijkse bestuur van de BRG. Dit gebeurt middels [[katernen]].
Alle afspraken en kennis uit en over de NORA worden gepubliceerd via deze wiki. Losstaande publicaties met nieuwe inzichten zullen dus niet meer voorkomen. In het [[Archief|verleden]] was dat wel zo, maar al deze oude publicaties zijn inmiddels inhoudelijk opgenomen in de wiki en als bronnen toegevoegd. NORA Beheer vervult drie rollen voor de wiki:
# User management en ondersteuning gebruikers
# Content management op structuur en consistentie
# Checken, accepteren en uitvoeren van (inhoudelijke) wijzigingen uit de community
 
==Governance==
 
De NORA Gebruikersraad bestaat uit vertegenwoordigers van de belangrijkste gebruikers van NORA, vertegenwoordigers vanuit de Manifestgroep, de NORA familie en het bureau Forum Standaardisatie. De Gebruikersraad is niet strikt afgebakend, maar staat -conform de uitgangspunten van BOMOS- open voor vertegenwoordigers uit alle bestuurlijke lagen van de overheid, de publieke sector, leveranciers en andere stakeholders.  


Dit is beschreven in het document [[:Bestand:Stand van zaken doorontwikkeling.pdf|Stand van zaken doorontwikkeling]]. Het reviewproces is beschreven in het document [[:bestand:NORA proces afstemming katernen.pdf|proces van afstemming rond katernen]], goedgekeurd door de gebruikersraad NORA
[[Categorie:Over NORA]]
[[Categorie:Over NORA]]

Versie van 21 sep 2018 12:23

Voormalige governance NORA

Eigenaar en NORA Beheer[bewerken]

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is de eigenaar van de NORA en heeft het beheer van de NORA belegd bij ICTU. Hiertoe is een team van deskundigen bijeengebracht dat opereert onder de naam NORA Beheer. ICTU faciliteert een efficiënte werking van de kennis-community en zorgt voor publicatie van NORA middels de NORA-wiki. Jaarlijks wordt een plan voor beheer en ontwikkeling opgesteld.

Het beheer is opgezet conform de richtlijnen van het Beheer- en Ontwikkelmodel voor Open Standaarden (BOMOS), en omvat dus zowel het faciliteren van het dagelijks beheer als een proces voor doorontwikkeling. Het beheer viel onder een nationale governancestructuur (zie afbeelding hiernaast). Sinds 17 februari 2018 is er geen Digicommissaris meer en daarmee is ook een eind gekomen aan de regieraden waaronder de Regieraad Interconnectiviteit. Op dit moment onderzoekt NORA in overleg met haar opdrachtgever BZK en de gebruikersraad hoe vorm te geven aan een nieuwe governancestructuur.

Brede community[bewerken]

Veel kennis over projecten en voorzieningen is beschikbaar bij de gemeenschap van overheidsarchitecten van de ministeries, manifestgroeppartijen, gemeenten, provincies en waterschappen. Deze community moet actief gestimuleerd worden om een bijdrage te leveren die ondersteunend en/of verdiepend is t.o.v. de afspraken die worden gemaakt in de Gebruikersraad.. Daarvoor wordt er naast online (wiki) contacten ook geïnvesteerd in bijeenkomsten. De thema’s die in de NORA zijn uitgewerkt op basis van gestolde kennis en ervaring uit de praktijk, worden actueel gehouden via zogenaamde thema-communities, zoals voor Privacy, Identity & Access Management en Zaakgericht Werken. In de praktijk overlappen deze communities elkaar en vormen zij samen met de betrokkenen uit de NORA familie één gemeenschap van professionals die voor hun werk te maken hebben met architectuur in de publieke sector.

NORA-wiki[bewerken]

Alle afspraken en kennis uit en over de NORA worden gepubliceerd via deze wiki. Losstaande publicaties met nieuwe inzichten zullen dus niet meer voorkomen. In het verleden was dat wel zo, maar al deze oude publicaties zijn inmiddels inhoudelijk opgenomen in de wiki en als bronnen toegevoegd. NORA Beheer vervult drie rollen voor de wiki:

  1. User management en ondersteuning gebruikers
  2. Content management op structuur en consistentie
  3. Checken, accepteren en uitvoeren van (inhoudelijke) wijzigingen uit de community

Governance[bewerken]

De NORA Gebruikersraad bestaat uit vertegenwoordigers van de belangrijkste gebruikers van NORA, vertegenwoordigers vanuit de Manifestgroep, de NORA familie en het bureau Forum Standaardisatie. De Gebruikersraad is niet strikt afgebakend, maar staat -conform de uitgangspunten van BOMOS- open voor vertegenwoordigers uit alle bestuurlijke lagen van de overheid, de publieke sector, leveranciers en andere stakeholders.