Beleidskaders: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(actualisatie van de pilot en besluitvorming)
Regel 1: Regel 1:
__TOC__ [[Image:Kennismodel NORA 2015 - beleidskaders.png|300px|thumb|link=Kennismodel NORA|Beleidskaders aan de basis van principes|right]]
__TOC__ [[Image:Kennismodel NORA 2015 - beleidskaders.png|300px|thumb|link=Kennismodel NORA|Beleidskaders aan de basis van principes|right]]
Bestaand Nationaal en Europees overheidsbeleid stelt kaders voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid en het functioneren daarvan. De instrumenten van dit beleid, zoals relevante wetten, regelgeving, Kamerstukken en bestuursakkoorden zijn daarom een belangrijke input geweest voor de NORA. In de wiki zijn onderdelen van het beleidskader dan ook te herkennen als specifiek type [[Categorie::Bron|bron]]: [[Categorie::Beleidskader|Beleidskader]].<br />
Bestaand Nationaal en Europees overheidsbeleid stelt kaders voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid en het functioneren daarvan. De instrumenten van dit beleid, zoals relevante wetten, regelgeving, Kamerstukken en bestuursakkoorden zijn daarom een belangrijke input voor de NORA. In de wiki zijn onderdelen van het beleidskader dan ook te herkennen als specifiek type [[Categorie::Bron|bron]]: [[Categorie::Beleidskader|Beleidskader]].<br />
Met name de NORA Basisprincipes komen rechtstreeks voort uit beleidskaders. De basis daarvoor was de Burger Service Code: {{Bestand met info|BurgerServiceCode-Werkschrift.pdf|Burger Service Code werkschrift}}
Met name de NORA Basisprincipes komen rechtstreeks voort uit beleidskaders. De basis daarvoor was de Burger Service Code: {{Bestand met info|BurgerServiceCode-Werkschrift.pdf|Burger Service Code werkschrift}}


==Pilot aanpak beleidskaders & NORA==
In 2020 wordt in samenwerking tussen [[NORA Beheer]] en de [[NORA Gebruikersraad]] onderzocht op welke manier nieuwe en recente beleidskaders het beste geanalyseerd en verwerkt kunnen worden in de NORA: {{bestand met info|Voorstel pilot beleidskaders 14nov19.pdf|Voorstel pilot beleidskaders}}<br />


In de vergadering van 14 november 2019 heeft de NORA Gebruikersraad besloten in eerste instantie twee actuele beleidskaders te analyseren en een voorstel te doen voor het verwerken daarvan in de principes. Deze 2 beleidskaders zijn:
==Gezamenlijke analyse van beleidskaders==
Om beleid en architectuurafspraken beter op elkaar aan te laten sluiten is in 2019 een traject gestart door NORA Beheer en beleidsambtenaren bij het ministerie van BZK. De eerste stap hierbij was een inventarisatie: "Welk beleid is afgelopen jaren gemaakt, dat specifiek gericht is op de Digitale Overheid?" en "Zijn de bestaande architectuurafspraken hiermee in lijn?"<br>
In vervolg daarop 2019 heeft de [[NORA Gebruikersraad]] laten onderzoeken op welke manier nieuwe en recente beleidskaders het beste geanalyseerd en verwerkt kunnen worden in de NORA: {{bestand met info|Voorstel pilot beleidskaders 14nov19.pdf|Voorstel pilot beleidskaders}}<br />
 
In de vergadering van 14 november 2019 heeft de NORA Gebruikersraad besloten in eerste instantie drie actuele beleidskaders te analyseren en een voorstel te doen voor het verwerken daarvan in de principes. Deze beleidskaders zijn:
: → [[NL_DIGIbeter|NL DIGIbeter]] (OBDO 2018/2019)
: → [[NL_DIGIbeter|NL DIGIbeter]] (OBDO 2018/2019)
: → {{Bestand met info|NL DIGITAAL - Data Agenda Overheid.pdf|Data Agenda Overheid}}
: → [[Digitale_Basisinfrastructuur|Beleidskader Digitale Basisinfrastructuur]] (OBDO 23apr19)
: → [[Digitale_Basisinfrastructuur|Beleidskader Digitale Basisinfrastructuur]] (OBDO 23apr19)
Als deze pilot goed verloopt, gaan we ook andere beleidsstukken analyseren en verwerken, zoals met name:
: → Maak Waar (Nationaal 18apr17): [https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/04/18/rapport-van-destudiegroep-informatiesamenleving-en-overheid-maak-waar rijksoverheid.nl Maak Waar]
: → Beleidsbrief Regie op Gegevens (TK 11jul19): [https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2019/07/11/beleidsbrief-regie-opgegevens-nadere-uitwerking rijksoverheid.nl/beleidsbrief regie op gegevens]
En andere beleidskaders die relevant zijn voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid.


Voor een overzicht van de ontwikkelingen in deze pilot zie:
Voor een overzicht van de ontwikkelingen in deze pilot zie:
Regel 20: Regel 18:
* [[Pilot beleidskaders workshop 3]]
* [[Pilot beleidskaders workshop 3]]
* {{Bestand met info|Notitie wijzigingsvoorstel Principes 2020.pdf|Eerste notitie wijzigingsvoorstel Principes 2020}}
* {{Bestand met info|Notitie wijzigingsvoorstel Principes 2020.pdf|Eerste notitie wijzigingsvoorstel Principes 2020}}
De pilot is geëvalueerd en de NORA Gebruikersraad heeft [https://www.noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2020-06-04#Pilot_beleidskaders_en_NORA_architectuurprincipes_.2815.25_uur.2C_Robert_van_Wessel.2C_ter_besluitvorming.29 op 4 juni 2020 besloten] dat halfjaarlijkse bijeenkomsten worden georganiseerd ter analyse van relevante (nieuwe) Beleidskaders en de impact daarvan op NORA Principes, waarbij betrokkenen bij BZK DS deze analyse reviewen.<br>
Dit is verwerkt in NORA Jaarplannen onder het kopje "Gerichte activiteiten voor de NORA Familie".
In vervolg op deze geslaagde pilot, zijn inmiddels ook nog de volgende beleidskaders geanalyseerd:
: → Digitale Overheid - Interactiestrategie, een raamwerk voor denken, samenwerking en actie
: → [https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2019/07/11/beleidsbrief-regie-opgegevens-nadere-uitwerking rijksoverheid.nl/ beleidsbrief Regie op Gegevens] (TK 11jul19)
: → Kennisbank Openbaar Bestuur - Betere én goedkopere dienstverlening op basis van het gebruikersperspectief
: → Kennisbank Openbaar Bestuur - Visie BETERE DIENSTVERLENING OVERHEID & en Actieprogramma DIENSTVERLENING EN e-OVERHEID
: → Minfin - Een betere overheid voor burgers en bedrijven & Brede maatschappelijke heroverweging
: → NL Digitbeter Toolbox voor Ethisch Verantwoorde Innovatie
: → Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
: → Regeerakkoord 2017, Vertrouwen in de toekomst
: → VNG Position Paper Dienstverlening


==Beleidskaders inventarisatie bij BZK==
==Beleidskaders inventarisatie bij BZK==
Om beleid en architectuurafspraken beter op elkaar aan te laten sluiten is eind 2019 een traject gestart door NORA Beheer en beleidsambtenaren bij het ministerie van BZK. De eerste stap hierbij is een inventarisatie: "Welk beleid is afgelopen jaren gemaakt, dat specifiek gericht is op de Digitale Overheid?" en "Zijn de bestaande architectuurafspraken hiermee in lijn?"
Eind 2019 hebben beleidsmedewerkers van BZK aangegeven dat de volgende beleidskaders reeds vastgesteld zijn:
 
* [https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/04/18/rapport-van-destudiegroep-informatiesamenleving-en-overheid-maak-waar rijksoverheid.nl Maak Waar] (Nationaal 18apr17)
Reeds vastgestelde beleidskaders zijn:
* {{Bestand met info|NL DIGITAAL - Data Agenda Overheid.pdf|NL DIGITAAL}}
* {{Bestand met info|NL DIGITAAL - Data Agenda Overheid.pdf|NL DIGITAAL}}
* {{Bestand met info|DIO notitie I-Overleg eenmalig inloggen.pdf|Notitie eenmalig inloggen}}
* {{Bestand met info|DIO notitie I-Overleg eenmalig inloggen.pdf|Notitie eenmalig inloggen}}
* {{Bestand met info|Verhogen informatieveiligheid bij de overheid.pdf|TK stuk 26643 inzake veiligheid}}
* {{Bestand met info|Verhogen informatieveiligheid bij de overheid.pdf|TK stuk 26643 inzake veiligheid}}


Daarnaast zijn diverse stukken in voorbereiding van vaststelling en daarmee relevant voor architectuur-review en -analyses om impact ervan op de inrichting van de dienstverlening te bepalen:
Daarnaast zijn diverse stukken in voorbereiding voor vaststelling en daarmee relevant voor architectuur-review en -analyses om impact ervan op de inrichting van de dienstverlening te bepalen:
{{#ask: [[Categorie:Beleid]][[Categorie:Inventarisatie]][[Categorie:Digitale overheid]]
{{#ask: [[Categorie:Beleid]][[Categorie:Inventarisatie]][[Categorie:Digitale overheid]]
|format=ul
|format=ul
Regel 37: Regel 49:


==Overzicht Beleidskaders die als bron gebruikt zijn voor NORA Principes en/of thema's==
==Overzicht Beleidskaders die als bron gebruikt zijn voor NORA Principes en/of thema's==
Er zijn al veel beleidskaders opgenomen in de wiki. Die zijn gebruikt als bron bij het beschrijven van een principe, begrip of thema. Met de relatie [[Eigenschap:Is beinvloed door|''Is beinvloed door'']] is de link gelegd tussen zo'n NORA principe, begrip of thema en het beleidskader dat (mede) als bron heeft gediend. Dit is terug te zien in een [[Grafisch overzicht relatie principes en beleidskaders|grafisch overzicht]] of de onderstaande lijst (met tussen haakjes de specifieke pagina's die er door beïnvloed zijn):<br />
Er zijn al veel beleidskaders opgenomen in de NORA. Die zijn gebruikt als bron bij het beschrijven van een principe, begrip of thema. Met de relatie [[Eigenschap:Is beinvloed door|''Is beinvloed door'']] is de link gelegd tussen zo'n NORA principe, begrip of thema en het beleidskader dat (mede) als bron heeft gediend. Dit is terug te zien in een [[Grafisch overzicht relatie principes en beleidskaders|grafisch overzicht]] of de onderstaande lijst (met tussen haakjes de specifieke pagina's die er door beïnvloed zijn):<br />


Onderstaande stukken zijn dus ergens in de NORA gebruikt als bron. Ze zijn echter niet geheel geanalyseerd om alle daaruit relevante informatie te verwerken in de NORA.
Onderstaande stukken zijn dus ergens in de NORA gebruikt als bron. Ze zijn echter niet geheel geanalyseerd om alle daaruit relevante informatie te verwerken in de NORA.

Versie van 17 okt 2021 15:32

Beleidskaders aan de basis van principes

Bestaand Nationaal en Europees overheidsbeleid stelt kaders voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid en het functioneren daarvan. De instrumenten van dit beleid, zoals relevante wetten, regelgeving, Kamerstukken en bestuursakkoorden zijn daarom een belangrijke input voor de NORA. In de wiki zijn onderdelen van het beleidskader dan ook te herkennen als specifiek type bron: Beleidskader.
Met name de NORA Basisprincipes komen rechtstreeks voort uit beleidskaders. De basis daarvoor was de Burger Service Code: Burger Service Code werkschrift (PDF, 675 kB)


Gezamenlijke analyse van beleidskaders[bewerken]

Om beleid en architectuurafspraken beter op elkaar aan te laten sluiten is in 2019 een traject gestart door NORA Beheer en beleidsambtenaren bij het ministerie van BZK. De eerste stap hierbij was een inventarisatie: "Welk beleid is afgelopen jaren gemaakt, dat specifiek gericht is op de Digitale Overheid?" en "Zijn de bestaande architectuurafspraken hiermee in lijn?"
In vervolg daarop 2019 heeft de NORA Gebruikersraad laten onderzoeken op welke manier nieuwe en recente beleidskaders het beste geanalyseerd en verwerkt kunnen worden in de NORA: Voorstel pilot beleidskaders (PDF, 250 kB)

In de vergadering van 14 november 2019 heeft de NORA Gebruikersraad besloten in eerste instantie drie actuele beleidskaders te analyseren en een voorstel te doen voor het verwerken daarvan in de principes. Deze beleidskaders zijn:

NL DIGIbeter (OBDO 2018/2019)
Data Agenda Overheid (PDF, 7,54 MB)
Beleidskader Digitale Basisinfrastructuur (OBDO 23apr19)

Voor een overzicht van de ontwikkelingen in deze pilot zie:

De pilot is geëvalueerd en de NORA Gebruikersraad heeft op 4 juni 2020 besloten dat halfjaarlijkse bijeenkomsten worden georganiseerd ter analyse van relevante (nieuwe) Beleidskaders en de impact daarvan op NORA Principes, waarbij betrokkenen bij BZK DS deze analyse reviewen.
Dit is verwerkt in NORA Jaarplannen onder het kopje "Gerichte activiteiten voor de NORA Familie".

In vervolg op deze geslaagde pilot, zijn inmiddels ook nog de volgende beleidskaders geanalyseerd:

→ Digitale Overheid - Interactiestrategie, een raamwerk voor denken, samenwerking en actie
rijksoverheid.nl/ beleidsbrief Regie op Gegevens (TK 11jul19)
→ Kennisbank Openbaar Bestuur - Betere én goedkopere dienstverlening op basis van het gebruikersperspectief
→ Kennisbank Openbaar Bestuur - Visie BETERE DIENSTVERLENING OVERHEID & en Actieprogramma DIENSTVERLENING EN e-OVERHEID
→ Minfin - Een betere overheid voor burgers en bedrijven & Brede maatschappelijke heroverweging
→ NL Digitbeter Toolbox voor Ethisch Verantwoorde Innovatie
→ Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
→ Regeerakkoord 2017, Vertrouwen in de toekomst
→ VNG Position Paper Dienstverlening


Beleidskaders inventarisatie bij BZK[bewerken]

Eind 2019 hebben beleidsmedewerkers van BZK aangegeven dat de volgende beleidskaders reeds vastgesteld zijn:

Daarnaast zijn diverse stukken in voorbereiding voor vaststelling en daarmee relevant voor architectuur-review en -analyses om impact ervan op de inrichting van de dienstverlening te bepalen:


Overzicht Beleidskaders die als bron gebruikt zijn voor NORA Principes en/of thema's[bewerken]

Er zijn al veel beleidskaders opgenomen in de NORA. Die zijn gebruikt als bron bij het beschrijven van een principe, begrip of thema. Met de relatie Is beinvloed door is de link gelegd tussen zo'n NORA principe, begrip of thema en het beleidskader dat (mede) als bron heeft gediend. Dit is terug te zien in een grafisch overzicht of de onderstaande lijst (met tussen haakjes de specifieke pagina's die er door beïnvloed zijn):

Onderstaande stukken zijn dus ergens in de NORA gebruikt als bron. Ze zijn echter niet geheel geanalyseerd om alle daaruit relevante informatie te verwerken in de NORA.

Beleidskaders

Beleidskaders bij enkele NORA-dochters[bewerken]