Beleidskaders: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(actualisatie nav review 2022 (stuk met concept Beleidskaders weggehaald: niet meer nodig door halfjaarlijkse aanpassingen))
Regel 1: Regel 1:
{{Review Kernwaarden banner}}__TOC__ [[Image:Kennismodel NORA 2015 - beleidskaders.png|300px|thumb|link=Kennismodel NORA|Beleidskaders aan de basis van principes|right]]
{{Review Kernwaarden banner}}__TOC__ [[Image:Kennismodel NORA 2015 - beleidskaders.png|300px|thumb|link=Kennismodel NORA|Beleidskaders aan de basis van principes|right]]
Bestaand Nationaal en Europees overheidsbeleid stelt kaders voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid en het functioneren daarvan. De instrumenten van dit beleid, zoals relevante wetten, regelgeving, Kamerstukken en bestuursakkoorden zijn daarom een belangrijke input voor de NORA. In de wiki zijn onderdelen van het beleidskader dan ook te herkennen als specifiek type [[Categorie::Bron|bron]]: [[Categorie::Beleidskader|Beleidskader]].<br />
Met name de NORA Basisprincipes komen rechtstreeks voort uit beleidskaders. De basis daarvoor was de Burger Service Code: {{Bestand met info|BurgerServiceCode-Werkschrift.pdf|Burger Service Code werkschrift}}


==Gezamenlijke analyse van beleidskaders==
Bestaand Nationaal en Europees overheidsbeleid stelt kaders voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid en het functioneren daarvan. De instrumenten van dit beleid, zoals relevante wetten, regelgeving, Kamerstukken en bestuursakkoorden zijn daarom een belangrijke input voor de NORA. Alle overheidsdiensten zullen immers aan deze kaders moeten voldoen. Bij het ontwerp van die diensten zal daartoe rekening moeten worden gehouden met deze kaders.
Om de architecten bij dat ontwerp te ondersteunen, worden de beleidskaders geanalyseerd op daarin gestelde maatschappelijke kwaliteitsdoelen en wordt aangegeven met welke Architectuur Principes die doelen kunnen worden gerealiseerd.
 
==Gezamenlijke analyse en beheer van beleidskaders==
Om beleid en architectuurafspraken beter op elkaar te laten aansluiten is in 2019 een traject gestart door NORA Beheer en beleidsambtenaren bij het ministerie van BZK. De eerste stap hierbij was een inventarisatie: "Welk beleid is afgelopen jaren gemaakt dat specifiek gericht is op de Digitale Overheid?" en "Zijn de bestaande architectuurafspraken hiermee in lijn?"<br>
Om beleid en architectuurafspraken beter op elkaar te laten aansluiten is in 2019 een traject gestart door NORA Beheer en beleidsambtenaren bij het ministerie van BZK. De eerste stap hierbij was een inventarisatie: "Welk beleid is afgelopen jaren gemaakt dat specifiek gericht is op de Digitale Overheid?" en "Zijn de bestaande architectuurafspraken hiermee in lijn?"<br>
In vervolg daarop heeft de [[NORA Gebruikersraad]] laten onderzoeken op welke manier nieuwe en recente beleidskaders het beste geanalyseerd en verwerkt kunnen worden in de NORA: {{bestand met info|Voorstel pilot beleidskaders 14nov19.pdf|Voorstel pilot beleidskaders}}<br />
In vervolg daarop heeft de [[NORA Gebruikersraad]] laten onderzoeken op welke manier nieuwe en recente beleidskaders het beste geanalyseerd en verwerkt kunnen worden in de NORA: {{bestand met info|Voorstel pilot beleidskaders 14nov19.pdf|Voorstel pilot beleidskaders}}<br />
Regel 23: Regel 24:
In vervolg op deze geslaagde pilot, zijn inmiddels ook nog de volgende beleidskaders geanalyseerd:
In vervolg op deze geslaagde pilot, zijn inmiddels ook nog de volgende beleidskaders geanalyseerd:
: → [[Interactiestrategie]] - Een raamwerk voor denken, samenwerking en actie (onderdeel van NL Digibeter)
: → [[Interactiestrategie]] - Een raamwerk voor denken, samenwerking en actie (onderdeel van NL Digibeter)
: → [[Beleidsbrief Regie op Gegevens (dd. 11-07-2019): nadere uitwerking]] (TK 11 juli 2019)
: → [[Betere en goedkopere dienstverlening op basis van het gebruikersperspectief (BZK)]] (GBBO november 2015)
: → [[Visie Betere Dienstverlening Overheid]] (TK stuk 29362-137-b1 d.d. 6 juni 2008)
: → [[Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien]] - Een betere overheid voor burgers en bedrijven (Financiën 20 april 2020)
: → [[Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien]] - Een betere overheid voor burgers en bedrijven (Financiën 20 april 2020)
: → [[Toolbox voor Ethisch Verantwoorde Innovatie]] (BZK september 2019)
: → [[Toolbox voor Ethisch Verantwoorde Innovatie]] (BZK september 2019)
: → [[Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017]] (Digicommissaris RR Dienstverlening 3 november 2015)
: → [[Beleidsbrief Regie op Gegevens (dd. 11-07-2019): nadere uitwerking]] (TK 11 juli 2019)
: → [[Regeerakkoord 2017-2021 Vertrouwen in de toekomst]]
: → [[Overheidsbrede Dienstverlening 2020]] - VNG Position Paper Dienstverlening, zie ook [[Publicatie ‘Dienstverlening draait om mensen’]]
: → [[Overheidsbrede Dienstverlening 2020]] - VNG Position Paper Dienstverlening, zie ook [[Publicatie ‘Dienstverlening draait om mensen’]]
: → [[Rapport Maak Waar]] (Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid 18 april 2017)
: → [[DIO notitie I-overleg november 2018 - eenmalig inloggen]] (BZK 12 november 2018)
: → [[DIO notitie I-overleg november 2018 - eenmalig inloggen]] (BZK 12 november 2018)
: → [[Informatie- en communicatietechnologie (ICT); brief regering oktober 2018 - verhogen informatieveiligheid bij de overheid]] (TK stuk 26643-574 d.d. 16 oktober 2018)
: → [[Informatie- en communicatietechnologie (ICT); brief regering oktober 2018 - verhogen informatieveiligheid bij de overheid]] (TK stuk 26643-574 d.d. 16 oktober 2018)
 
: → [[Regeerakkoord 2017-2021 Vertrouwen in de toekomst]]
==Beleidskaders inventarisatie bij BZK==
: → [[Rapport Maak Waar]] (Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid 18 april 2017)
Eind 2019 hebben enkele beleidsmedewerkers van BZK aangegeven dat diverse stukken in voorbereiding zijn voor vaststelling en daarmee relevant voor architectuur-review en -analyses om impact ervan op de inrichting van de dienstverlening te bepalen:
: [[Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017]] (Digicommissaris RR Dienstverlening 3 november 2015)
{{#ask: [[Categorie:Beleid]][[Categorie:Inventarisatie]][[Categorie:Digitale overheid]]
: → [[Betere en goedkopere dienstverlening op basis van het gebruikersperspectief (BZK)]] (GBBO november 2015)
|format=ul
: → [[Visie Betere Dienstverlening Overheid]] (TK stuk 29362-137-b1 d.d. 6 juni 2008)
|limit=100
: → {{Bestand met info|BurgerServiceCode-Werkschrift.pdf|Burger Service Code werkschrift}}
}}


==Overzicht Beleidskaders die als bron gebruikt zijn voor NORA Principes en/of thema's==
==Overzicht Beleidskaders die als bron gebruikt zijn voor NORA Principes en/of thema's==

Versie van 12 mrt 2022 17:04

Beleidskaders aan de basis van principes

Bestaand Nationaal en Europees overheidsbeleid stelt kaders voor de inrichting van de dienstverlening van de overheid en het functioneren daarvan. De instrumenten van dit beleid, zoals relevante wetten, regelgeving, Kamerstukken en bestuursakkoorden zijn daarom een belangrijke input voor de NORA. Alle overheidsdiensten zullen immers aan deze kaders moeten voldoen. Bij het ontwerp van die diensten zal daartoe rekening moeten worden gehouden met deze kaders. Om de architecten bij dat ontwerp te ondersteunen, worden de beleidskaders geanalyseerd op daarin gestelde maatschappelijke kwaliteitsdoelen en wordt aangegeven met welke Architectuur Principes die doelen kunnen worden gerealiseerd.

Gezamenlijke analyse en beheer van beleidskaders[bewerken]

Om beleid en architectuurafspraken beter op elkaar te laten aansluiten is in 2019 een traject gestart door NORA Beheer en beleidsambtenaren bij het ministerie van BZK. De eerste stap hierbij was een inventarisatie: "Welk beleid is afgelopen jaren gemaakt dat specifiek gericht is op de Digitale Overheid?" en "Zijn de bestaande architectuurafspraken hiermee in lijn?"
In vervolg daarop heeft de NORA Gebruikersraad laten onderzoeken op welke manier nieuwe en recente beleidskaders het beste geanalyseerd en verwerkt kunnen worden in de NORA: Voorstel pilot beleidskaders (PDF, 250 kB)

In de vergadering van 14 november 2019 heeft de NORA Gebruikersraad besloten in eerste instantie drie actuele beleidskaders te analyseren en een voorstel te doen voor het verwerken daarvan in de principes. Deze beleidskaders zijn:

NL_DIGIbeter (versie in pilot was OBDO 2018/2019)
NL Digitaal - Data Agenda Overheid Update 2020 (OBDO 21 april 2020)
Digitale Basisinfrastructuur (OBDO 23 april 2019)

Voor een overzicht van de ontwikkelingen in deze pilot zie:

De pilot is geëvalueerd en de NORA Gebruikersraad heeft op 4 juni 2020 besloten dat halfjaarlijkse bijeenkomsten worden georganiseerd ter analyse van relevante (nieuwe) Beleidskaders en de impact daarvan op NORA Principes, waarbij betrokkenen bij BZK DS deze analyse reviewen.
Dit is verwerkt in NORA Jaarplannen onder het kopje "Gerichte activiteiten voor de NORA Familie".

In vervolg op deze geslaagde pilot, zijn inmiddels ook nog de volgende beleidskaders geanalyseerd:

Interactiestrategie - Een raamwerk voor denken, samenwerking en actie (onderdeel van NL Digibeter)
Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien - Een betere overheid voor burgers en bedrijven (Financiën 20 april 2020)
Toolbox voor Ethisch Verantwoorde Innovatie (BZK september 2019)
Beleidsbrief Regie op Gegevens (dd. 11-07-2019): nadere uitwerking (TK 11 juli 2019)
Overheidsbrede Dienstverlening 2020 - VNG Position Paper Dienstverlening, zie ook Publicatie ‘Dienstverlening draait om mensen’
DIO notitie I-overleg november 2018 - eenmalig inloggen (BZK 12 november 2018)
Informatie- en communicatietechnologie (ICT); brief regering oktober 2018 - verhogen informatieveiligheid bij de overheid (TK stuk 26643-574 d.d. 16 oktober 2018)
Regeerakkoord 2017-2021 Vertrouwen in de toekomst
Rapport Maak Waar (Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid 18 april 2017)
Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017 (Digicommissaris RR Dienstverlening 3 november 2015)
Betere en goedkopere dienstverlening op basis van het gebruikersperspectief (BZK) (GBBO november 2015)
Visie Betere Dienstverlening Overheid (TK stuk 29362-137-b1 d.d. 6 juni 2008)
Burger Service Code werkschrift (PDF, 675 kB)

Overzicht Beleidskaders die als bron gebruikt zijn voor NORA Principes en/of thema's[bewerken]

Er zijn al veel beleidskaders opgenomen in de NORA. Die zijn gebruikt als bron bij het beschrijven van een principe, begrip of thema. Met de relatie Is beinvloed door is de link gelegd tussen zo'n NORA principe, begrip of thema en het beleidskader dat (mede) als bron heeft gediend. Dit is terug te zien in een grafisch overzicht of de onderstaande lijst (met tussen haakjes de specifieke pagina's die er door beïnvloed zijn):

Onderstaande stukken zijn dus ergens in de NORA gebruikt als bron.
Ze zijn echter niet noodzakelijk geheel geanalyseerd om alle daaruit relevante informatie te verwerken in de NORA.

Beleidskaders bij de NORA-dochters van de 4 bestuurslagen[bewerken]