Betrouwbaarheid: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(als cluster toegevoegd)
k (Tekst vervangen - "{{Begrip |Definitie=" door "{{#element: |Elementtype=Begrip |Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja |Beschrijving=")
Regel 1: Regel 1:
{{Begrip
{{#element:
|Definitie=De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.
|Elementtype=Begrip
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja
|Beschrijving=De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.
|Bron=VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst)
|Bron=VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst)
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening

Versie van 8 mei 2020 19:53


Schakel naar werkversie
Onderdeel van
Lijsten & Verwijzingen
Contact
NORA Beheer
nora@ictu.nl
Status
Vastgesteld in NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening


Beschrijving: De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.


Bron:
Vastgesteld in: Bestand:Nora 3.0 principes voor samenwerking en dienstverlening.pdf



Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja

Cluster[bewerken]

Afgeleide principes bij dit cluster:

  • AP40: De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.
  • AP41: De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.
  • AP42: De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.
  • AP43: De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.
  • AP44: De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.

Vervallen of vervangen principes bij dit cluster:

  • AP35: De levering van de dienst is continu gewaarborgd.
  • AP36: Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld
  • AP37: Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeft
  • AP38: De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.
  • AP39: De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.
  • AP40: De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.
  • AP41: De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.
  • AP42: De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.
  • AP43: De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.
  • AP44: De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.