Betrouwbaarheid: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(als cluster toegevoegd) |
k (Tekst vervangen - "{{Begrip |Definitie=" door "{{#element: |Elementtype=Begrip |Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja |Beschrijving=") |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{Begrip | + | {{#element: |
− | | | + | |Elementtype=Begrip |
+ | |Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja | ||
+ | |Beschrijving=De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid. | ||
|Bron=VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst) | |Bron=VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst) | ||
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening | |Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening |
Versie van 8 mei 2020 18:53
Schakel naar werkversie
- Onderdeel van
- Lijsten & Verwijzingen
- Contact
- NORA Beheer
- nora@ictu.nl
- Status
- Vastgesteld in NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
Beschrijving: De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.
Bron:
Vastgesteld in: Bestand:Nora 3.0 principes voor samenwerking en dienstverlening.pdf
Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja
Cluster[bewerken]
Afgeleide principes bij dit cluster:
- AP40: De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.
- AP41: De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.
- AP42: De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.
- AP43: De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.
- AP44: De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.
Vervallen of vervangen principes bij dit cluster:
- AP35: De levering van de dienst is continu gewaarborgd.
- AP36: Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld
- AP37: Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeft
- AP38: De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.
- AP39: De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.
- AP40: De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.
- AP41: De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.
- AP42: De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.
- AP43: De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.
- AP44: De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.