Bied de dienst proactief aan: verschil tussen versies
(teksten geactualiseerd, ID, reviewsjabloon) |
(}} vergeten) |
||
Regel 7: | Regel 7: | ||
|Status actualiteit=Concept | |Status actualiteit=Concept | ||
|Status toelichting={{Review Kernwaarden | |Status toelichting={{Review Kernwaarden | ||
|oud=Automatische dienstverlening, Proactief aanbieden | |oud=Automatische dienstverlening, Proactief aanbieden}} | ||
|Realiseert=Proactief (Doel) | |Realiseert=Proactief (Doel) | ||
}} | }} |
Versie van 27 okt 2021 12:23
Bestand:Architectuurprincipes-kaderillustratie.png
- Onderdeel van
- Bindende Architectuurafspraken
- Contact
- NORA Gebruikersraad
- nora@ictu.nl
- Status
- Concept
- In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
- ID
- NAP05
- Versie
- versie onbekend
- Realiseert Kwaliteitsdoelen
- Proactief (Doel)
Stelling
Bied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer.
Rationale
Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om (aanvullende) diensten aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn. Proactiviteit is een belangrijk aspect van de kwaliteit van dienstverlening die de overheid nastreeft naar burgers en bedrijven.
Realiseert doel(-en)
Alle implicaties bij dit architectuurprincipe
ID | Implicatie | Laag |
---|---|---|
IMP021 | Bevorder hergebruik van gegevens | 2 3 4 |
Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel
Laag 1: Grondslagenlaag
Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 1.
Laag 2: Organisatorische laag
Laag 3: Informatielaag
Laag 4: Applicatielaag
Laag 5: Netwerklaag
Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.