Bied de dienst proactief aan: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(relatie doel)
(actualisatie relaties nav resultaten review)
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Proactief aanbieden
|Paginanaam=Proactief aanbieden
|Elementtype=Architectuurprincipe
|Elementtype=Architectuurprincipe
|ID=AP24
|ID=NAP05
|Stelling=De dienst is proactief opgezet.
|Stelling=Bied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer.
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om (aanvullende) diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn. Proactiviteit is een belangrijk aspect van de kwaliteit van dienstverlening die de overheid nastreeft naar burgers en bedrijven.
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer overheidsdienstverleners acteren op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om (aanvullende) diensten aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn. Proactiviteit is een belangrijk aspect van de kwaliteit van dienstverlening die de overheid nastreeft.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Realiseert=Proactief (Doel)
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud=Automatische dienstverlening, Proactief aanbieden}}
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Realiseert=Proactief (Doel), Ontvankelijk (Doel)
}}
}}

Versie van 13 mei 2022 10:40

Stelling

Bied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer.

Rationale

Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer overheidsdienstverleners acteren op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om (aanvullende) diensten aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn. Proactiviteit is een belangrijk aspect van de kwaliteit van dienstverlening die de overheid nastreeft.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP021Bevorder hergebruik van gegevens2
3
4

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 1.

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Laag 4: Applicatielaag

Laag 5: Netwerklaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.