Bundeling van diensten

Uit NORA Online
Versie door Eveliengentis (overleg | bijdragen) op 1 aug 2019 om 12:51 (Heeft "Bundeling van diensten" beveiligd: 'Voorzorgsmaatregel ivm uitzetten Approved Revisions na migratie' (‎[edit=sysop] (vervalt niet) ‎[move=sysop] (vervalt niet)))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
"Relatie Afgeleid principe 21, realiseert Basisprincipe 5"
NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP21
StellingDe dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.
RationaleDoor bundeling van diensten nemen gebruiksgemak en meerwaarde voor afnemers toe: waar voorheen meerdere aanvragen nodig waren, kan nu met één aanvraag worden volstaan. Dienstverleners kunnen kosten en energie delen, bijvoorbeeld in de front office.

Veel diensten kunnen worden samengesteld door informatie logisch te combineren. Zo kan op basis van de locatie een grote hoeveelheid ruimtelijke overheidsinformatie gebundeld worden aangeboden. Een dienst moet op verschillende manieren, momenten en in verschillende combinaties gebundeld kunnen worden.

Voor de duidelijkheid: hier wordt over bundeling gesproken als verschillende organisaties voor een eigen dienst in de bundel verantwoordelijk zijn. Zodra één organisatie deze verantwoordelijkheid van de andere organisaties overneemt is er sprake van een nieuwe (samengestelde) dienst.
Implicaties
  • De aanbod- en vraagzijde van de markt zijn in kaart gebracht:
    • doelgroepen en hun perspectief
    • aanverwante diensten en dienstverleners
  • Afstemming is gezocht met de andere relevante (overheids)dienstverleners
  • De dienst wordt (vanuit perspectief van de afnemer) gebundeld aangeboden met een of meer diensten van andere organisaties
Voorbeelden
  • Makelaars zouden graag bij een taxatie in één keer een aantal zaken kunnen afhandelen die nu nog verschillende handelingen en bezoekjes aan gemeente en kadaster vereisen. Denk daarbij aan het raadplegen van het bestemmingsplan, controleren op bodem- of grondwaterverontreinigingen en het opvragen van kadastrale gegevens.
  • Verschillende dienstverleners kunnen hun contactvoorzieningen 'poolen', of het klantcontact voor de dienst aan één van hen uitbesteden. De Antwoord-Klant Contact Centra zijn hiervan een goede illustratie: diensten van verschillende gemeentelijke afdelingen worden hier via één KCC ontsloten.
  • ClusterVraaggerichtheid naar een hoger plan
    ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
    ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
    ToepassingsgebiedGeneriek
    Status actualiteitActueel
    Prioriteit revisit6

    Relaties

    VertrekpuntRelatieEindpunten
    Bundeling van dienstenHeeft bron
    Bundeling van dienstenIs gerelateerd aan
    Bundeling van dienstenRealiseert

    Afgeleide relaties

    VertrekpuntRelatieEindpunt
    De omgevingsvergunning (Voorbeeld)Is een voorbeeld vanBundeling van diensten
    Bundel diensten (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanBundeling van diensten
    Positioneer de dienst (Afgeleid principe)Is gerelateerd aanBundeling van diensten
    Bundeling van diensten - Zaakgericht werken (Uitwerking)RealiseertBundeling van diensten