Burgers en bedrijven: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
(aangemaakt)
 
(afstemming met begrippen van GA)
Regel 4: Regel 4:
 
|Term=burgers en bedrijven
 
|Term=burgers en bedrijven
 
|Gebruik hoofdletters=Nee
 
|Gebruik hoofdletters=Nee
 +
|Synoniem=Persoon
 +
Natuurlijke persoon
 +
Niet-natuurlijke persoon
 +
Rechtspersoon
 
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja
 
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja
|Beschrijving=Met de term ‘burgers en bedrijven’ bedoelen we alle belanghebbenden van overheidsdienstverlening in de ruime zin van het woord. Zo moet in deze context een statushouder gezien worden als een burger en een overheidsinstelling als een bedrijf.
+
|Beschrijving=Met de term ‘burgers en bedrijven’ bedoelen we alle belanghebbenden van overheidsdienstverlening in de ruimste zin van het woord.
 +
|Toelichting=Daarmee is het in feite een verkorte schrijfwijze voor: burgers, bedrijven, instellingen, intermediairs en hun gemachtigden. <br>
 +
Zo kan in deze context een statushouder gezien worden als een burger.
 +
 
 +
Vanuit de GDI-Architectuur wordt dit begrip gevolgd, maar kan in oudere documenten nog een afwijking voorkomen. Verschillende termen worden gebruikt om de afnemers van overheidsdiensten te duiden zoals afnemers, burgers, bedrijven e.a. Vaak geven deze geen eenduidige volledig dekkende duiding van de bedoelde groep. De GDI-Architectuur hanteert daarom (inmiddels) meestal de termen “persoon” of “NP en NNP” of “Natuurlijk persoon en Niet Natuurlijk Persoon” om die doelgroep te duiden. Deze termen kunnen ook los van elkaar voorkomen om een deel van de populatie te duiden.
 +
 
 +
Daarnaast loopt de discussie in hoeverre overheidsorganisaties "diensten" verlenen aan andere overheidsorganisaties. Voor sommigen wordt dat gezien als "samenwerken" en niet als dienstverlenen.
 +
Wel lijkt er overeenstemming te zijn dat de principes van dienstverlening aan burgers en bedrijven ook kunnen gelden voor de overheidsorganisaties onderling.
 +
 
 +
In de context van overheidsdienstverlening wordt het woord "klant" doorgaans vermeden: burgers en bedrijven hebben immers geen vrije keuze wat betreft deze dienstverlening. Op dat punt wijkt het principieel af van private dienstverlening.
 
|Heeft bron=Werkgroep NORA Architectuur Principes
 
|Heeft bron=Werkgroep NORA Architectuur Principes
 
}}
 
}}

Versie van 29 mei 2022 om 22:26

Tekening van boek met a en z er op
Onderdeel van Begrippenkader NORA


Beschrijving: Met de term ‘burgers en bedrijven’ bedoelen we alle belanghebbenden van overheidsdienstverlening in de ruimste zin van het woord.


Gebruikte synoniem(en): Persoon Natuurlijke persoon Niet-natuurlijke persoon Rechtspersoon
Bron: Werkgroep NORA Architectuur Principes
Vastgesteld in: niet vastgesteld
Toelichting: Daarmee is het in feite een verkorte schrijfwijze voor: burgers, bedrijven, instellingen, intermediairs en hun gemachtigden.
Zo kan in deze context een statushouder gezien worden als een burger.

Vanuit de GDI-Architectuur wordt dit begrip gevolgd, maar kan in oudere documenten nog een afwijking voorkomen. Verschillende termen worden gebruikt om de afnemers van overheidsdiensten te duiden zoals afnemers, burgers, bedrijven e.a. Vaak geven deze geen eenduidige volledig dekkende duiding van de bedoelde groep. De GDI-Architectuur hanteert daarom (inmiddels) meestal de termen “persoon” of “NP en NNP” of “Natuurlijk persoon en Niet Natuurlijk Persoon” om die doelgroep te duiden. Deze termen kunnen ook los van elkaar voorkomen om een deel van de populatie te duiden.

Daarnaast loopt de discussie in hoeverre overheidsorganisaties "diensten" verlenen aan andere overheidsorganisaties. Voor sommigen wordt dat gezien als "samenwerken" en niet als dienstverlenen. Wel lijkt er overeenstemming te zijn dat de principes van dienstverlening aan burgers en bedrijven ook kunnen gelden voor de overheidsorganisaties onderling.

In de context van overheidsdienstverlening wordt het woord "klant" doorgaans vermeden: burgers en bedrijven hebben immers geen vrije keuze wat betreft deze dienstverlening. Op dat punt wijkt het principieel af van private dienstverlening.


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja


Afbeelding Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes

Feedback
De review is op 1 februari 2022 gesloten, de Werkgroep analyseert de reacties en komt z.s.m. met een plan van aanpak voor verwerking.
Was onderdeel van publieke review
Terug naar Reviewpagina
Terug naar Scope Review
Type pagina
Begrippen
Meer Begrippen bekijken:
Alle Begrippen in review