Categorie:Afgeleide principes: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(tabel belangrijker)
(→‎Overzicht: zonder negenvlaks-inrichting, met cluster)
Regel 8: Regel 8:
| ?ID
| ?ID
| ?Stelling
| ?Stelling
| ?Architectuurlaag
| ?Cluster
| ?Architectuurdomein
| ?Realiseert
| ?Realiseert
| sort=ID
| sort=ID
Regel 15: Regel 14:
| limit=100
| limit=100
}}
}}


==Exporteren==
==Exporteren==

Versie van 30 mei 2013 16:22


 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.


Om een nieuw element van type Afgeleid principe te maken, vul de naam in en klik op de button:




Overzicht[bewerken]

De relatie met basisprincipes staat in het Grafisch overzicht relatie principes.

 IDStellingClusterRealiseert
Diensten zijn herbruikbaarAP01De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruikenDienstenaanbodStandaard (Basisprincipe)
Ontkoppelen met dienstenAP02De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst.DienstenaanbodNoodzakelijk
Diensten vullen elkaar aanAP03De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze nietDienstenaanbodGebundeld
Positioneer de dienstAP04De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.DienstenaanbodGebundeld
Vindbaar
Nauwkeurige dienstbeschrijvingAP05De dienst is nauwkeurig beschreven.DienstenaanbodTransparant
Vindbaar
Gebruik standaard oplossingenAP06De dienst maakt gebruik van standaard oplossingenStandaard oplossingenStandaard (Basisprincipe)
Gebruik de landelijke bouwstenenAP07De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheidStandaard oplossingenStandaard (Basisprincipe)
Gebruik open standaardenAP08De dienst maakt gebruik van open standaardenStandaard oplossingenStandaard (Basisprincipe)
Voorkeurskanaal internetAP09De dienst kan via internet worden aangevraagdKanalenToegankelijk
Aanvullend kanaalAP10De dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd.KanalenToegankelijk
Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaalAP11Het resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd.KanalenBetrouwbaar
Toegankelijk
Eenmalige uitvraagAP12Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagdInformatieNoodzakelijk
Bronregistraties zijn leidendAP13Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie.InformatieStandaard (Basisprincipe)
Noodzakelijk
Terugmelden aan bronhouderAP14Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouderInformatieOntvankelijk
Noodzakelijk
Doelbinding (AP)AP15Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.InformatieBetrouwbaar
Vertrouwelijk
Identificatie informatie-objectenAP16Informatieobjecten zijn uniek geïdentificeerdInformatieVindbaar
Vertrouwelijk
Informatie-objecten systematisch beschrevenAP17De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven.InformatieToegankelijk
Transparant
Vindbaar
Standaard (Basisprincipe)
Ruimtelijke informatie via locatieAP18De dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs.InformatieToegankelijk
Gebundeld
Transparant
Perspectief gebruikerAP19De gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen.Vraaggerichtheid naar een hoger planToegankelijk
Standaard (Basisprincipe)
Persoonlijke benaderingAP20De dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze.Vraaggerichtheid naar een hoger planToegankelijk
Proactief
Bundeling van dienstenAP21De dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.Vraaggerichtheid naar een hoger planGebundeld
No wrong doorAP22Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienstVraaggerichtheid naar een hoger planVindbaar
Automatische dienstverleningAP23De dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd.Vraaggerichtheid naar een hoger planProactief
Proactief aanbiedenAP24De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatieVraaggerichtheid naar een hoger planProactief
Transparante dienstverleningAP25Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.Vraaggerichtheid naar een hoger planTransparant
Afnemer heeft inzageAP26De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er vanVraaggerichtheid naar een hoger planTransparant
Een verantwoordelijke organisatieAP27Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienstSturing en verantwoordelijkheidOntvankelijk
Afspraken vastgelegdAP28Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienstSturing en verantwoordelijkheidBetrouwbaar
De dienstverlener voldoet aan de normAP29De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.Sturing en verantwoordelijkheidBetrouwbaar
Standaard (Basisprincipe)
Verantwoording dienstlevering mogelijkAP30De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoordSturing en verantwoordelijkheidTransparant
PDCA-cyclus in besturing kwaliteitAP31De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.Sturing en verantwoordelijkheidOntvankelijk
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauAP32Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatieSturing en verantwoordelijkheidBetrouwbaar
Baseline kwaliteit dienstenAP33De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.Sturing en verantwoordelijkheidBetrouwbaar
Standaard (Basisprincipe)
Verantwoording besturing kwaliteitAP34De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.Sturing en verantwoordelijkheidBetrouwbaar
Transparant
Continuïteit van de dienstAP35De levering van de dienst is continu gewaarborgd.Betrouwbaarheid
Uitgangssituatie herstellenAP36Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteldBetrouwbaarheid
Identificatie authenticatie en autorisatieAP37Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeftBetrouwbaarheid
Informatiebeveiliging door zonering en filteringAP38De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.Betrouwbaarheid
Controle op juistheid volledigheid en tijdigheidAP39De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.Betrouwbaarheid
Onweerlegbaarheid (principe)AP40De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.BetrouwbaarheidBetrouwbaar
BeschikbaarheidAP41De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.BetrouwbaarheidBetrouwbaar
IntegriteitAP42De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.BetrouwbaarheidBetrouwbaar
Vertrouwelijkheid (principe)AP43De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.BetrouwbaarheidVertrouwelijk
ControleerbaarheidAP44De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.BetrouwbaarheidBetrouwbaar
Vertrouwelijk

Exporteren[bewerken]

exporteer alle afgeleide principes als komma-gescheiden bestand (geschikt voor invoer in een spreadsheet) (CSV, ~70KB)


Alfabetische lijst afgeleide principes[bewerken]