Continuïteit van de dienst: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Continuiteit van de dienst|Stelling=De levering van de dienst is continu gewaarborgd.
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP35
|Stelling=De levering van de dienst is continu gewaarborgd.
|Toelichting rationale=Continuïteit is van belang wanneer afnemers afhankelijk zijn van de dienst en geen nadelige gevolgen van discontinuïteit mogen ondervinden.
|Toelichting rationale=Continuïteit is van belang wanneer afnemers afhankelijk zijn van de dienst en geen nadelige gevolgen van discontinuïteit mogen ondervinden.
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Toelichting implicaties=* Het niveau van beschikbaarheid is in overleg met afnemers vastgesteld.
|Voorbeelden=Wanneer het beheer van informatie overgaat naar een andere partij, of als de informatie wordt ondergebracht op andere plaatsen, moet de beschikbaarheid van de informatie voor de afnemers ten alle tijde gewaarborgd blijven.
|Toelichting implicaties=·* Het niveau van beschikbaarheid is in overleg met afnemers vastgesteld.
* De ondersteunende ICT-voorzieningen voldoen aan het voor de diensten overeengekomen niveau van beschikbaarheid.
* De ondersteunende ICT-voorzieningen voldoen aan het voor de diensten overeengekomen niveau van beschikbaarheid.
* De continuïteit van voorzieningen wordt bewaakt; bij bedreiging van die continuïteit wordt alarm geslagen. Er is voorzien in de aanpak van calamiteiten.
* De continuïteit van voorzieningen wordt bewaakt; bij bedreiging van die continuïteit wordt alarm geslagen. Er is voorzien in de aanpak van calamiteiten.
Regel 10: Regel 11:
* Wanneer een nieuwe versie van een standaard geïmplementeerd wordt, blijft de aanbieder de oude versie ondersteunen zolang als dat volgens afspraak nodig is .
* Wanneer een nieuwe versie van een standaard geïmplementeerd wordt, blijft de aanbieder de oude versie ondersteunen zolang als dat volgens afspraak nodig is .
* De dienstverlener en de afnemers maken afspraken over de periode waarin overgegaan wordt op een nieuwe versie van de standaard.
* De dienstverlener en de afnemers maken afspraken over de periode waarin overgegaan wordt op een nieuwe versie van de standaard.
|Voorbeelden=Wanneer het beheer van informatie overgaat naar een andere partij, of als de informatie wordt ondergebracht op andere plaatsen, moet de beschikbaarheid van de informatie voor de afnemers ten alle tijde gewaarborgd blijven.
|Cluster=Betrouwbaarheid
|Cluster=Betrouwbaarheid
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Processen
|Architectuurdomein=Processen
|Toepassingsgebied=Generiek
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP35
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Toepassingsgebied=Generiek
|Paginanaam=Continuiteit van de dienst
}}
}}

Versie van 6 mei 2013 16:05

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen