Continuïteit van de dienst

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 14 jun 2017 om 16:58 (relaties BP verwijderd)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
"Relatie Afgeleid principe 35, realiseert Basisprincipe 9"
NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Tekst "vervangen" met kleurovergang op achtergrond
Dit element is vervangen en niet langer actueel.

Dit AP is op basis van RFC Beveiliging 2016 vervangen door Beschikbaarheid (AP41), een uitgebreider principe. Continuïteit van de dienst is een van de implicaties van Beschikbaarheid.

Op praktisch niveau kun je herstel van de uitgangssituatie terug vinden in het beveiligingsthema Continuïteit.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP35
StellingDe levering van de dienst is continu gewaarborgd.
RationaleContinuïteit is van belang wanneer afnemers afhankelijk zijn van de dienst en geen nadelige gevolgen van discontinuïteit mogen ondervinden.
Implicaties
  • Het niveau van beschikbaarheid is in overleg met afnemers vastgesteld.
  • De ondersteunende ICT-voorzieningen voldoen aan het voor de diensten overeengekomen niveau van beschikbaarheid.
  • De continuïteit van voorzieningen wordt bewaakt; bij bedreiging van die continuïteit wordt alarm geslagen. Er is voorzien in de aanpak van calamiteiten.
  • De toegankelijkheid van openbare informatie en van informatie die relevant is voor vertrouwelijke- en zaakgerelateerde diensten, is gewaarborgd. Wanneer informatie verplaatst is, of niet meer (online) beschikbaar, worden bezoekers doorverwezen naar de plaats waar deze wel te vinden is.
  • De afnemer merkt niets van wijzigingen in het beheer van de dienst.
  • Wanneer een nieuwe versie van een standaard geïmplementeerd wordt, blijft de aanbieder de oude versie ondersteunen zolang als dat volgens afspraak nodig is .
  • De dienstverlener en de afnemers maken afspraken over de periode waarin overgegaan wordt op een nieuwe versie van de standaard.
VoorbeeldenWanneer het beheer van informatie overgaat naar een andere partij, of als de informatie wordt ondergebracht op andere plaatsen, moet de beschikbaarheid van de informatie voor de afnemers te allen tijde gewaarborgd blijven.
ClusterBetrouwbaarheid
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProcessen
ToepassingsgebiedGeneriek
Status actualiteitVervangen
Status toelichtingDit AP is op basis van RFC Beveiliging 2016 vervangen door Beschikbaarheid (AP41), een uitgebreider principe. Continuïteit van de dienst is een van de implicaties van Beschikbaarheid. Op praktisch niveau kun je herstel van de uitgangssituatie terug vinden in het beveiligingsthema Continuïteit.
Prioriteit revisit0

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Continuïteit van de dienstHeeft bron

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt