Dienst: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
(Bron gewijzigd: Katern Strategie)
k (Tekst vervangen - "{{Begrip |Definitie=" door "{{#element: |Elementtype=Begrip |Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja |Beschrijving=")
(Een tussenliggende versie door een andere gebruikerIedere persoon, organisatie of functionele eenheid die gebruik maakt van een informatiesysteem niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Begrip
+
{{#element:
|Definitie=Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de afnemers).
+
|Elementtype=Begrip
 +
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja
 +
|Beschrijving=Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de afnemers).
 
|Bron=NORA 3.0 katern Strategie
 
|Bron=NORA 3.0 katern Strategie
 
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
 
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Gebruik hoofdletters=Nee
+
|Gebruik hoofdletters=Ja
 +
|Toelichting=Binnen de overheid wordt het begrip 'dienst' vaak gebruikt voor een bepaald type prestatie, zoals de verstrekking van een paspoort. In NORA wordt het begrip breder opgevat: een dienst betreft alles wat een overheidsorganisatie doet voor een afnemer. Waarbij de afnemer een burger, bedrijf of andere overheidsorganisatie kan zijn. Het begrip 'dienst' staat in NORA centraal omdat informatiedeling meestal een uitvloeisel is van het verrichten van een dienst. Diensten vormen voor de omgeving de herkenbare onderdelen van de overheid (in tegenstelling tot de interne organisatie, processen en systemen). Maar ook van binnenuit staan diensten vaak centraal bij het uitvoeren van de publieke taken. Dit alles maakt het begrip 'dienst' ideaal als aangrijpingspunt voor het formuleren van de eisen die interoperabiliteit stelt aan overheidsorganisaties.
 +
Voorbeelden van diensten:
 +
* verstrekken van een uitkering (burger is afnemer);
 +
* inzamelen van grofvuil (burger is afnemer);
 +
* ontwikkelen van wetgeving (burger is afnemer);
 +
* verstrekken van een bouwvergunning (bedrijf is afnemer);
 +
* arresteren van een verdachte (Openbaar Ministerie is afnemer);
 +
* afhandelen van beroep tegen arrestatie (verdachte is afnemer);
 +
* elektronisch aanleveren van persoonsgegevens (het Inlichtingenbureau is afnemer);
 +
* verifiëren van elektronische identiteit door DigiD (de Belastingdienst is afnemer).
 
}}
 
}}

Versie van 8 mei 2020 om 18:53

Tekening van boek met a en z er op
Onderdeel van Begrippenkader NORANederlandse Overheid Referentie Architectuur


Beschrijving: Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlenerDe persoon of organisatie die voorziet in het leveren van een afgebakende prestatie (dienst) aan haar omgeving (de afnemers)), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de afnemers).

Bron:
Vastgesteld in: NORANederlandse Overheid Referentie Architectuur 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
Toelichting: Binnen de overheid wordt het begrip 'dienst' vaak gebruikt voor een bepaald type prestatie, zoals de verstrekking van een paspoort. In NORANederlandse Overheid Referentie Architectuur wordt het begrip breder opgevat: een dienst betreft alles wat een overheidsorganisatieNORA doelt met het begrip 'overheidsorganisaties' zowel op overheden als op semi-overheid- en private organisaties met een publieke taak. doet voor een afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.. Waarbij de afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn. een burger, bedrijf of andere overheidsorganisatieNORA doelt met het begrip 'overheidsorganisaties' zowel op overheden als op semi-overheid- en private organisaties met een publieke taak. kan zijn. Het begrip 'dienst' staat in NORANederlandse Overheid Referentie Architectuur centraal omdat informatiedeling meestal een uitvloeisel is van het verrichten van een dienst. Diensten vormen voor de omgeving de herkenbare onderdelen van de overheid (in tegenstelling tot de interne organisatie, processen en systemen). Maar ook van binnenuit staan diensten vaak centraal bij het uitvoeren van de publieke taken. Dit alles maakt het begrip 'dienst' ideaal als aangrijpingspunt voor het formuleren van de eisen die interoperabiliteitInteroperabiliteit is het vermogen van organisaties (en hun processen en systemen) om effectief en efficiënt informatie te delen met hun omgeving stelt aan overheidsorganisaties. Voorbeelden van diensten:

  • verstrekken van een uitkering (burger is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • inzamelen van grofvuil (burger is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • ontwikkelen van wetgeving (burger is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • verstrekken van een bouwvergunning (bedrijf is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • arresteren van een verdachte (Openbaar Ministerie is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • afhandelen van beroep tegen arrestatie (verdachte is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • elektronisch aanleveren van persoonsgegevens (het Inlichtingenbureau is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.);
  • verifiëren van elektronische identiteit door DigiD (de Belastingdienst is afnemerDe persoon of organisatie die een dienst in ontvangst neemt. Dit kan een burger, een (medewerker van een) bedrijf of instelling dan wel een collega binnen de eigen of een andere organisatie zijn.).


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja