Dienst: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Toegevoegde toelichting (uit Katern Samenwerking en Dienstverlening))
(fix datum gebruikersraad waarin vastgesteld)
 
(4 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Begrip
{{#Element:
|Definitie=Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de afnemers).
|Elementtype=Begrip
|Bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Gebruik hoofdletters=Nee
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Nee
|Gebruik hoofdletters=Ja
|Beschrijving=Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de dienstafnemer(s)).
|Toelichting=Binnen de overheid wordt het begrip 'dienst' vaak gebruikt voor een bepaald type prestatie, zoals de verstrekking van een paspoort. In NORA wordt het begrip breder opgevat: een dienst betreft alles wat een overheidsorganisatie doet voor een afnemer. Waarbij de afnemer een burger, bedrijf of andere overheidsorganisatie kan zijn. Het begrip 'dienst' staat in NORA centraal omdat informatiedeling meestal een uitvloeisel is van het verrichten van een dienst. Diensten vormen voor de omgeving de herkenbare onderdelen van de overheid (in tegenstelling tot de interne organisatie, processen en systemen). Maar ook van binnenuit staan diensten vaak centraal bij het uitvoeren van de publieke taken. Dit alles maakt het begrip 'dienst' ideaal als aangrijpingspunt voor het formuleren van de eisen die interoperabiliteit stelt aan overheidsorganisaties.  
|Toelichting=Diensten zijn zowel het leveren van informatie als het uitvoeren van andere handelingen. Een betrokkene kan dit positief ervaren (het verkrijgen van een rijbewijs) maar ook negatief (bijvoorbeeld een belastingaanslag). Dat heeft te maken met de maatschappelijk afspraken over individuele diensten en collectieve diensten: ter ondersteuning van individuele hulp dan wel het borgen van collectieve belangen.
Voorbeelden van diensten:
Zie ook uitleg over de overheidsdienstverlening bij het [[Dienstverleningsconcept]]
* verstrekken van een uitkering (burger is afnemer);
|Heeft bron=NORA
* inzamelen van grofvuil (burger is afnemer);
|Vastgesteld in=NORA Gebruikersraad/2022-06-07
* ontwikkelen van wetgeving (burger is afnemer);
|Is gerelateerd aan=GDI-Architectuur (GA)
* verstrekken van een bouwvergunning (bedrijf is afnemer);
* arresteren van een verdachte (Openbaar Ministerie is afnemer);
* afhandelen van beroep tegen arrestatie (verdachte is afnemer);
* elektronisch aanleveren van persoonsgegevens (het Inlichtingenbureau is afnemer);
* verifiëren van elektronische identiteit door DigiD (de Belastingdienst is afnemer).
}}
}}

Huidige versie van 19 aug 2022 om 16:53


Beschrijving: Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de dienstafnemer(s)).


Bron: NORA
Vastgesteld in: NORA Gebruikersraad/2022-06-07
Toelichting: Diensten zijn zowel het leveren van informatie als het uitvoeren van andere handelingen. Een betrokkene kan dit positief ervaren (het verkrijgen van een rijbewijs) maar ook negatief (bijvoorbeeld een belastingaanslag). Dat heeft te maken met de maatschappelijk afspraken over individuele diensten en collectieve diensten: ter ondersteuning van individuele hulp dan wel het borgen van collectieve belangen. Zie ook uitleg over de overheidsdienstverlening bij het Dienstverleningsconcept


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Nee

Is gerelateerd aan
GDI-Architectuur (GA)