Discipl patroon

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 16 jul 2018 om 18:18 (aangemaakt op basis van discipl.org)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Wat is een patroon in deze context????

Discipl Patroon

Soevereine personen met eigen behoeften

Kern van de visie van Discipl is dat de samenleving bestaat uit soevereine personen, die je niets op kunt leggen zonder hun toestemming. Elk persoon heeft zijn eigen behoeften en heeft het recht zelf te besluiten op welke manier deze ingevuld worden. Zie ook het concept Sovereign Identity.

Behoeften worden vervuld door transacties tussen personen

Om behoeften te vervullen is er altijd een uitwisseling van iets dat waarde heeft tussen personen: arbeid, expertise, materiele middelen, maar ook liefde, aandacht en tijd. Geld kan een rol spelen in zo’n transactie, maar heeft op zichzelf geen waarde: je accepteert geld in ruil voor wat je doet, omdat je behoeften hebt die geld kosten. Een transactie vervult alleen een behoefte als alle partijen er mee akkoord gaan: soevereine personen mag je niet zomaar een transactie opleggen. Bij een transactie hoort dus ook een groepsgesprek tussen alle betrokkenen.

Publieke diensten gaan de hele samenleving aan

Alle personen samen bepalen in een democratie wat er voor publieke diensten geleverd worden en op welke voorwaarden. Dat wordt vastgelegd in wet & regelgeving. Wanneer iemand behoefte heeft aan een publieke dienst moet daarvoor dus de relevante regelgeving geraadpleegd worden. Omdat het mogelijk is dat de behoefte van de een in conflict komt met die van de ander, bijvoorbeeld omdat de ene burger schaduw wil van een boom en de ander vrij uitzicht, moet ook gekeken worden wie er nog meer (potentieel) belanghebbende is. In het groepsgesprek moeten dus juiste mensen deelnemen en de regelgeving worden toegepast.

Automatisering van het groepsgesprek

Dit kan door een groot deel geautomatiseerd worden: op basis van de regelgeving neemt het systeem contact op met de juiste betrokkenen en bepaalt welke oplossingen beschikbaar zijn binnen de regels. Zo hoeft het gesprek alleen nog te gaan over de mogelijkheden die reëel zijn. In de praktijk zijn er in veel gevallen geen conflicterende belangen of komen mensen er samen uit. Zie ook Convergent Facilitation.

Altijd mogelijk om te escaleren naar mensen

Lukt het niet om er uit te komen, dan moet het altijd mogelijk zijn om te escaleren naar menselijke mediatoren. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die dit geval niet kennen, maar zelf wel ervaring hebben met dit soort situaties en bereid zijn mee te denken (peers). Komen de betrokkenen er zelfs met deze hulp niet uit, dan is escalatie naar experts uit de rechterlijke macht de ultieme escalatie.

Escalatie en feedback leidt tot verbetering

De noodzaak tot escalatie geeft aan dat het proces nog niet optimaal is gegaan. Dat kan aan de applicaties liggen, maar ook (mede) aan de wet & regelgeving. Escalaties en andere feedback moet dus gebruikt worden om verbeteringen aan te brengen en is dus input voor verdere wetgeving. Daarvoor wordt ook, geanonimiseerd, informatie verzameld over de transacties, conflicten en tevredenheid. Doordat de eerste stappen van het proces veel sneller gaan dan nu kun je de impact van een wet of regeling dus ook veel sneller zien. Bijsturen als ongewenste gevolgen optreden wordt zo mogelijk voordat deze gevolgen desastreus zijn voor de betrokkenen.