Een voorbeeld van zaakgericht samenwerken: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(x)
Regel 1: Regel 1:
{{Concept|}}
{{Concept|}}
__NOTOC__
__NOTOC__
Deze pagina beschrijft een van de mogelijke vormen van zaakgericht samenwerken. De casus betreft een dienstverleningsproces waarbij aanvragen binnenkomen bij het bevoegd gezag, in dit voorbeeld een gemeente. De gemeente neemt aanvragen niet alleen in ontvangst, maar verzorgt ook de overige contacten met de burger als klant. Als die burger een vraag heeft, bijvoorbeeld over de behandeling van de aanvraag, dan neemt hij contact op met het klantcontactcentrum van de gemeente. De gemeente fungeert in dit proces dus als frontoffice. Maar de behandeling van de aanvraag gebeurt elders, bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, door een regionale milieudienst. Met die milieudienst heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst. Die houdt in dat het werk dat voorheen werd gedaan door een sectorale gemeentelijke afdeling in de backoffice, nu wordt gedaan door de milieudienst. Die functioneert daarom min of meer alsof het voor dit proces de backoffice van de gemeente vormt.
Deze pagina beschrijft een van de mogelijke vormen van zaakgericht samenwerken. De casus betreft een dienstverleningsproces waarbij aanvragen binnenkomen bij het bevoegd gezag, in dit voorbeeld een gemeente. De gemeente neemt aanvragen niet alleen in ontvangst, maar verzorgt ook de overige contacten met de burger als klant. Als die burger een vraag heeft, bijvoorbeeld over de behandeling van de aanvraag, dan neemt hij contact op met het klantcontactcentrum van de gemeente. De gemeente fungeert in dit proces dus als frontoffice.
 
Maar de behandeling van de aanvraag gebeurt elders, bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, door een regionale milieudienst. Met die milieudienst heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst. Die houdt in dat het werk dat voorheen werd gedaan door een sectorale gemeentelijke afdeling in de backoffice, nu wordt gedaan door de milieudienst. Die functioneert daarom min of meer alsof het voor dit proces de backoffice van de gemeente vormt.


===Hoe kan Zaakgericht werken er in dit voorbeeld uitzien?===
===Hoe kan Zaakgericht werken er in dit voorbeeld uitzien?===
   .......
   .......

Versie van 9 mei 2014 18:07

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


Deze pagina beschrijft een van de mogelijke vormen van zaakgericht samenwerken. De casus betreft een dienstverleningsproces waarbij aanvragen binnenkomen bij het bevoegd gezag, in dit voorbeeld een gemeente. De gemeente neemt aanvragen niet alleen in ontvangst, maar verzorgt ook de overige contacten met de burger als klant. Als die burger een vraag heeft, bijvoorbeeld over de behandeling van de aanvraag, dan neemt hij contact op met het klantcontactcentrum van de gemeente. De gemeente fungeert in dit proces dus als frontoffice.

Maar de behandeling van de aanvraag gebeurt elders, bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, door een regionale milieudienst. Met die milieudienst heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst. Die houdt in dat het werk dat voorheen werd gedaan door een sectorale gemeentelijke afdeling in de backoffice, nu wordt gedaan door de milieudienst. Die functioneert daarom min of meer alsof het voor dit proces de backoffice van de gemeente vormt.

Hoe kan Zaakgericht werken er in dit voorbeeld uitzien?

  .......