Eigenschap:Adoptieadviezen

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Type eigenschap
:
Tekst
Deze datatypespecificatie wordt genegeerd; de specificatie uit de externe vocabulaire krijgt voorrang.
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Adviezen vanuit het Forum Standaardisatie aan diverse betrokkenen om de adoptie van de standaard te bevorderen.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:



Showing 20 pages using this property.
O
Bij de opname op de 'pas toe of leg uit'-lijst deed het College Standaardisatie de volgende oproepen ten aanzien van de adoptie van de standaard: # Het opnieuw onderschrijven dat burgers en bedrijven mogen eisen dat een overheidsorganisatie een officebestand in ODF aanlevert en dat zij het recht hebben documenten in ODF aan te leveren. # Het door Bureau Forum Standaardisatie laten uitwerken van een plan  voor het voortzetten van de ondersteunende activiteiten rondom de adoptie van ODF (o.a. het actualiseren van de  ‘[http://www.noraonline.nl/images/noraonline/c/c1/NOiV_handreiking_open_documentstandaarden1.pdf Handreiking Open Documentformaten voor de Overheid]’) van het programmabureau ‘Nederland Open in Verbinding’. Dit gebeurd samen met partijen in de community (zoals de [https://nlnet.nl/project/opendocsoc/ OpenDoc Society] en de ODF gebruikersgroep voor overheden)  Het uitgangspunt hierbij moet zijn dat het Forum Standaardisatie een faciliterende rol heeft en dat de activiteiten zoveel mogelijk een plaats krijgen bij de diverse community-partijen. # Het oproepen van verantwoordelijke ministeries om in regelgeving te verwijzen naar standaarden op de lijst voor ‘pas toe of leg uit’ (en niet naar producten van specifieke leveranciers) en waar nodig bestaande regelgeving hier op aan te passen. # Het oproepen van standaardisatie-organisatie OASIS om het versiebeheer van ODF zodanig in te richten dat onduidelijkheid over verschillende versies kan worden weggenomen.    +
Bij de opname op de 'pas toe of leg uit'-lijst deed het College Standaardisatie de volgende oproepen ten aanzien van de adoptie van de standaard: # Het opnieuw onderschrijven dat burgers en bedrijven mogen eisen dat een overheidsorganisatie een officebestand in ODF aanlevert en dat zij het recht hebben documenten in ODF aan te leveren. # Het door Bureau Forum Standaardisatie laten uitwerken van een plan  voor het voortzetten van de ondersteunende activiteiten rondom de adoptie van ODF (o.a. het actualiseren van de  ‘[http://www.noraonline.nl/images/noraonline/c/c1/NOiV_handreiking_open_documentstandaarden1.pdf Handreiking Open Documentformaten voor de Overheid]’) van het programmabureau ‘Nederland Open in Verbinding’. Dit gebeurd samen met partijen in de community (zoals de [https://nlnet.nl/project/opendocsoc/ OpenDoc Society] en de ODF gebruikersgroep voor overheden)  Het uitgangspunt hierbij moet zijn dat het Forum Standaardisatie een faciliterende rol heeft en dat de activiteiten zoveel mogelijk een plaats krijgen bij de diverse community-partijen. # Het oproepen van verantwoordelijke ministeries om in regelgeving te verwijzen naar standaarden op de lijst voor ‘pas toe of leg uit’ (en niet naar producten van specifieke leveranciers) en waar nodig bestaande regelgeving hier op aan te passen. # Het oproepen van standaardisatie-organisatie OASIS om het versiebeheer van ODF zodanig in te richten dat onduidelijkheid over verschillende versies kan worden weggenomen.    +
Bij de opname heeft het College Standaardisatie de beheerder opgeroepen om een viertal aanvullende acties uit te voeren, namelijk: # Een lijst met leveranciers op te stellen die de standaard ondersteunen; # Een community met gebruikers vorm te geven die op termijn ook bij kunnen dragen aan de financiering van het beheer; # Binnen een jaar na opname ervoor te zorgen dat de waardelijsten ook onderdeel worden van de standaard en de nieuwe versie van de standaard opnieuw aan te melden bij het Forum; # Het initiatief Schema.org en de relatie met OWMS in de gaten te houden. Het Forum te informeren als er hieromtrent relevante ontwikkelingen zijn. Het Forum Standaardisatie heeft op 7 oktober 2020 groen licht gegeven voor het starten van [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2020/1007/FS-20201007.3-Oplegnotitie-Lijsten-Open-Standaarden.pdf een verwijderingsprocedure van OWMS] van de ‘pas toe of leg uit’-lijst. Op 2 februari 2023 stemde het OBDO in met het niet meer verplichten of aanbevelen van OWMS aan de overheid.  +
Bij de opname heeft het College Standaardisatie de beheerder opgeroepen om een viertal aanvullende acties uit te voeren, namelijk: # Een lijst met leveranciers op te stellen die de standaard ondersteunen; # Een community met gebruikers vorm te geven die op termijn ook bij kunnen dragen aan de financiering van het beheer; # Binnen een jaar na opname ervoor te zorgen dat de waardelijsten ook onderdeel worden van de standaard en de nieuwe versie van de standaard opnieuw aan te melden bij het Forum; # Het initiatief Schema.org en de relatie met OWMS in de gaten te houden. Het Forum te informeren als er hieromtrent relevante ontwikkelingen zijn. Het Forum Standaardisatie heeft op 7 oktober 2020 groen licht gegeven voor het starten van [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2020/1007/FS-20201007.3-Oplegnotitie-Lijsten-Open-Standaarden.pdf een verwijderingsprocedure van OWMS] van de ‘pas toe of leg uit’-lijst. Op 2 februari 2023 stemde het OBDO in met het niet meer verplichten of aanbevelen van OWMS aan de overheid.  +
P
Aan overheidsorganisaties waaronder ook gemeenten, provincies en waterschappen: * Zorg voor voldoende bestuurlijke aandacht voor toegankelijkheid en maak duidelijk dat toegankelijkheid en PDF/UA een organisatieverantwoordelijkheid zijn. Benoem dat toegankelijkheid en PDF/UA bijdragen aan een inclusieve maatschappij; * Benoem in een organisatie naast een “information security officer” en “privacy officer” ook een “accessibility officer”. Dit geeft meer belang aan het onderwerp en bestendigt aandacht voor toegankelijkheid in de organisatie;   Aan “shared service organisations” (SSO’s) van de overheid, en aan overheidsorganisaties die grote contracten met leveranciers van kantoorsoftware hebben: * Ga met leveranciers gesprek om de marktondersteuning voor PDF/UA te verbeteren. Er is vooral gebrek aan software waarmee je PDF/UA kan exporteren uit gangbare kantoorapplicaties. Met name shared service organisaties (SSO’s) en overheidsorganisaties die grote contracten hebben met leveranciers van kantoorsoftware kunnen druk uitoefenen op de markt.   Aan het Forum Standaardisatie en OBDO: * Toegankelijkheid is niet alleen een zorg van ICT- en communicatie-professionals, maar ook van juristen en inkoop. Doe een “call to action” aan deze beroepsgroepen; * Faciliteer op de website van het Forum Standaardisatie een [https://www.forumstandaardisatie.nl/beslisboom/beslisboom-open-standaarden beslisboom] die organisaties helpt beslissen welke documentstandaard toegepast moet worden op welk soort informatie. Hierbij moeten niet publiceren en publiceren in formaten anders dan PDF (met name html) ook onderbouwde opties worden. * Verwijs bij de standaarden met betrekking tot digitale toegankelijkheid, die al op de pas-toe-of-leg-uit lijst staan, naar PDF-UA; * Beoordeel over een jaar nogmaals of de standaard PDF/UA niet moet worden opgenomen op de pas-toe-of-leg-uit lijst.    +
R
* Aan Forum Standaardisatie om duidelijkheid te geven over de samenhang tussen verschillende standaarden –met name de samenhang tussen StUF en standaarden gerelateerd aan API’s– eventueel door het publiceren van een beslisboom.<br />   * Aan Logius (beheerder Digikoppeling) om expliciet aandacht te geven aan de samenhang en transitie van Digikoppeling en REST API Design Rules.<br />   * Aan Logius als beheerorganisatie om te waken voor een evenredige vertegenwoordiging van verschillende disciplines (zoals ontwikkelaars, ontwerpers, architecten en beleidsmakers) in de werkgroep bij het ontwikkel- en beheerproces van de standaard.<br />   * Aan de Werkgroep API Design Rules van het Kennisplatform API's om te werken aan verdere inhoudelijke ontwikkeling van de standaard om deze volwassener te maken en openstaande technische ‘issues’ weg te werken. Het Kennisplatform API's heeft toegezegd hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.   +
* Aan Forum Standaardisatie om duidelijkheid te geven over de samenhang tussen verschillende standaarden –met name de samenhang tussen StUF en standaarden gerelateerd aan API’s– eventueel door het publiceren van een beslisboom.<br />   * Aan Logius (beheerder Digikoppeling) om expliciet aandacht te geven aan de samenhang en transitie van Digikoppeling en REST API Design Rules.<br />   * Aan Logius als beheerorganisatie om te waken voor een evenredige vertegenwoordiging van verschillende disciplines (zoals ontwikkelaars, ontwerpers, architecten en beleidsmakers) in de werkgroep bij het ontwikkel- en beheerproces van de standaard.<br />   * Aan de Werkgroep API Design Rules van het Kennisplatform API's om te werken aan verdere inhoudelijke ontwikkeling van de standaard om deze volwassener te maken en openstaande technische ‘issues’ weg te werken. Het Kennisplatform API's heeft toegezegd hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.   +
Aan NLnet Labs om advies en documentatie over het gebruik van RPKI te communiceren. Dit geldt voor zowel het faciliteren van online documentatie als het adviseren van het gebruik van RPKI. Aan experts van de standaard RPKI om het Forum Standaardisatie actief te informeren over beschikbare vervolgstappen op het gebied van Route Origin Validation. De experts monitoren het speelveld van RPKI en zullen het Forum Standaardisatie actief informeren bij nieuwe ontwikkelingen. Aan Rijkswaterstaat om in de verlenging van de Rijksbrede internetdiensten (het ON2013 raamcontract: https://on2013.nl/) toepassing van RPKI van leveranciers te vereisen. Aan het Forum Standaardisatie om te monitoren op de juiste toepassing van de standaard, met name op het publiceren van ROA’s en het valideren met het principe “invalid = reject”.<br /> Het Platform Internetstandaarden wordt opgeroepen om monitoring van RPKI publicaties te faciliteren via het platform internet.nl Aan RIPE NCC om in gesprek te gaan met partijen over de invulling en intensiveren van cursussen over RPKI met partijen die hierin geïnteresseerd zijn.<br />  +
Aan NLnet Labs om advies en documentatie over het gebruik van RPKI te communiceren. Dit geldt voor zowel het faciliteren van online documentatie als het adviseren van het gebruik van RPKI. Aan experts van de standaard RPKI om het Forum Standaardisatie actief te informeren over beschikbare vervolgstappen op het gebied van Route Origin Validation. De experts monitoren het speelveld van RPKI en zullen het Forum Standaardisatie actief informeren bij nieuwe ontwikkelingen. Aan Rijkswaterstaat om in de verlenging van de Rijksbrede internetdiensten (het ON2013 raamcontract: https://on2013.nl/) toepassing van RPKI van leveranciers te vereisen. Aan het Forum Standaardisatie om te monitoren op de juiste toepassing van de standaard, met name op het publiceren van ROA’s en het valideren met het principe “invalid = reject”.<br /> Het Platform Internetstandaarden wordt opgeroepen om monitoring van RPKI publicaties te faciliteren via het platform internet.nl Aan RIPE NCC om in gesprek te gaan met partijen over de invulling en intensiveren van cursussen over RPKI met partijen die hierin geïnteresseerd zijn.<br />  +
S
Ten aanzien van de adoptie van de standaard worden de volgende oproepen gedaan: * Oproep aan gebruikende organisaties voor het opstellen van een handreiking voor de implementatie/het gebruik van S/MIME bij de meest voorkomende e-mailapplicaties. Bijvoorbeeld opname op internet.nl. * Oproep aan gebruikende organisaties om een businesscase op te stellen. Dit helpt organisaties die nadenken over mogelijk gebruik van de standaard. * Oproep aan softwareleveranciers om bij webmail-omgevingen meer ondersteuning van S/MIME te bieden.  +
''Adviezen over SAML die in opdracht van het Forum Standaardisatie zijn uitgebracht'' * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS_49-04-05A_Expertadvies_adoptie_SAML.pdf Expertadvies adoptie SAML 2.0] (3 april 2014) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180314.3C%20Evaluatie%20SAML%202.0.pdf Evaluatie SAML 2.0] (29 januari 2018) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180314.3%20Oplegnotitie%20Lijsten%20Open%20Standaarden.pdf Oplegnotitie Forum Standaardistaie Evaluatie SAML 2.0] (14 maart 2018)   ''Advisering van het Forum Standaardisatie aan eID over SAML'' * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/09.%20FS%2042-02-05C%20Notitie%20eID%20en%20Forum%20Standaardisatie.pdf Adviesrol Forum Standaardisatie bij eID-stelsel] (5 februari 2013) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/11.%20FS%2043-04-06D%20Adviesrol_FS_eID-stelsel.pdf Invulling adviesrol Forum Standaardisatie t.b.v. eID-stelsel NL]  (29 maart 2013) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%2045-09-07C%2020130822_Notitie_reactie_eID_v09.pdf Reactie op 'Ontwerp op hoofdlijnen van de werking van het eID Stelsel NL] ' (22 augustus 2013) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20170614.3%20Oplegnotitie%20Adoptie%20Open%20Standaarden.pdf Review Uniforme Set van Eisen - eID]  (14 juni 2017) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20181212.4E%20Notitie%20eID%20over%20OIDC.pdf Routeringsvoorziening en OIDC koppelvlak] (7 november 2018)  +
''Adviezen over SAML die in opdracht van het Forum Standaardisatie zijn uitgebracht'' * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS_49-04-05A_Expertadvies_adoptie_SAML.pdf Expertadvies adoptie SAML 2.0] (3 april 2014) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180314.3C%20Evaluatie%20SAML%202.0.pdf Evaluatie SAML 2.0] (29 januari 2018) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180314.3%20Oplegnotitie%20Lijsten%20Open%20Standaarden.pdf Oplegnotitie Forum Standaardistaie Evaluatie SAML 2.0] (14 maart 2018)   ''Advisering van het Forum Standaardisatie aan eID over SAML'' * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/09.%20FS%2042-02-05C%20Notitie%20eID%20en%20Forum%20Standaardisatie.pdf Adviesrol Forum Standaardisatie bij eID-stelsel] (5 februari 2013) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/11.%20FS%2043-04-06D%20Adviesrol_FS_eID-stelsel.pdf Invulling adviesrol Forum Standaardisatie t.b.v. eID-stelsel NL]  (29 maart 2013) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%2045-09-07C%2020130822_Notitie_reactie_eID_v09.pdf Reactie op 'Ontwerp op hoofdlijnen van de werking van het eID Stelsel NL] ' (22 augustus 2013) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20170614.3%20Oplegnotitie%20Adoptie%20Open%20Standaarden.pdf Review Uniforme Set van Eisen - eID]  (14 juni 2017) * [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20181212.4E%20Notitie%20eID%20over%20OIDC.pdf Routeringsvoorziening en OIDC koppelvlak] (7 november 2018)  +
Bij de opname op de "Pas toe of leg uit"-lijst heeft het College Standaardisatie een oproep gedaan aan: # de bancaire sector om initiatief te nemen voor implementatieondersteuning en voor verdere standaardisatie; # SEPA Nederland om operationele aspecten van de migratie te verbeteren en ervoor te zorgen dat ervaringen worden gedeeld. # de Nederlandse overheid om de betrokkenheid van Nederland bij de (door-) ontwikkeling van de SEPA-standaarden te vergroten. Dit kan middels een afvaardiging van de Nederlandse overheid in het Stakeholder Forum of het voordragen van een Nederlands onafhankelijk lid in het Scheme Management Committee. Het ministerie van Financiën lijkt voor beide activiteiten de meest aangewezen partij. Deze activiteiten zijn opgepakt en ingevuld.  +
SHA-2 vervangt MD5 op de lijst met gangbare standaarden. MD5 wordt afgeraden i.v.m. beveiligingsproblemen.  +
Ten aanzien van de adoptie van de standaard worden de volgende oproepen gedaan: # Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt opgeroepen om te onderzoeken of het mogelijk is om het gebruik van SIKB0101 verplicht te stellen voor de elektronische uitwisseling van (milieuhygiënische) bodemgegevens tussen bedrijven en overheden, tussen burgers en overheden en tussen overheden onderling. De digitale levering van gegevens uit door derden uitgevoerd onderzoek zou bijvoorbeeld kunnen worden geborgd in toekomstige wet- en regelgeving, zoals de herziene Wet bodembescherming en de Omgevingswet. # Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt opgeroepen om ervoor te zorgen dat XML-bestanden worden geaccepteerd in het digitale berichtenverkeer in verband met vergunningsprocessen en Omgevingsloket Online en Activiteitenbesluit Internet Module hierop aan te passen (deze ondersteunen nu alleen PDF-bestanden). # VNG en IPO worden opgeroepen om gemeenten en provincies aan te sporen om onderling afspraken te maken over het aanleveren – conform SIKB0101 – van informatie voor het Bodemloket en zo het Bodemloket een impuls te geven. # Het Bureau Forum Standaardisatie en SIKB worden opgeroepen om gezamenlijk te kijken hoe ze kunnen samenwerken om SIKB0101 onder de aandacht te brengen en adoptie van de standaard te bevorderen.  +
Ten aanzien van de adoptie van de standaard worden de volgende oproepen gedaan: # Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt opgeroepen om te onderzoeken of het mogelijk is om het gebruik van SIKB0101 verplicht te stellen voor de elektronische uitwisseling van (milieuhygiënische) bodemgegevens tussen bedrijven en overheden, tussen burgers en overheden en tussen overheden onderling. De digitale levering van gegevens uit door derden uitgevoerd onderzoek zou bijvoorbeeld kunnen worden geborgd in toekomstige wet- en regelgeving, zoals de herziene Wet bodembescherming en de Omgevingswet. # Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt opgeroepen om ervoor te zorgen dat XML-bestanden worden geaccepteerd in het digitale berichtenverkeer in verband met vergunningsprocessen en Omgevingsloket Online en Activiteitenbesluit Internet Module hierop aan te passen (deze ondersteunen nu alleen PDF-bestanden). # VNG en IPO worden opgeroepen om gemeenten en provincies aan te sporen om onderling afspraken te maken over het aanleveren – conform SIKB0101 – van informatie voor het Bodemloket en zo het Bodemloket een impuls te geven. # Het Bureau Forum Standaardisatie en SIKB worden opgeroepen om gezamenlijk te kijken hoe ze kunnen samenwerken om SIKB0101 onder de aandacht te brengen en adoptie van de standaard te bevorderen.  +
Ten aanzien van de adoptie van de standaard worden de volgende oproepen gedaan: # Aan de SIKB om – nog meer dan nu - zorg te dragen dat met name kleine partijen ondersteuning krijgen. # Aan de SIKB om de betrokkenheid van de archeologische sector te verbeteren door een steviger vertegenwoordiging van systeemleveranciers/ontwikkelaars in het CCvD datastandaarden te realiseren. # Aan VNG om SIKB0102 compliant software op te nemen in de gemeentelijke software catalogus. # Aan de organisatoren van de Reuvensdagen (De Stichting Reuvens, de Programmacommissie en het organiserend team), de RCE, DANS en de SIKB om de komende jaren tijdens de Reuvensdagen aandacht te besteden aan ontwikkelingen en implementaties van SIKB0102. Dit kan bijvoorbeeld met gerichte call for papers of call for sessions aan de belanghebbenden op dit onderwerp. # Aan de RCE om het Archeologisch Basis Register (ABR) samen met het archeologisch werkveld door te ontwikkelen met gebruikmaking van een goed, participatief model. # Aan de SIKB / het CCvD datastandaarden om de monitoring van de adoptie op te pakken met een nulmeting in 2015 en daarna iedere 2 jaar een voortgangsmeting. De meting moet niet alleen aandacht besteden aan de partijen die wel gebruik maken van de standaard maar ook de partijen die dat niet doen. # Aan de SIKB om voor de langere termijn de wijze van financiering van SIKB0102 duurzaam in richten.  +
Ten aanzien van de adoptie van de standaard worden de volgende oproepen gedaan: # Aan de SIKB om – nog meer dan nu - zorg te dragen dat met name kleine partijen ondersteuning krijgen. # Aan de SIKB om de betrokkenheid van de archeologische sector te verbeteren door een steviger vertegenwoordiging van systeemleveranciers/ontwikkelaars in het CCvD datastandaarden te realiseren. # Aan VNG om SIKB0102 compliant software op te nemen in de gemeentelijke software catalogus. # Aan de organisatoren van de Reuvensdagen (De Stichting Reuvens, de Programmacommissie en het organiserend team), de RCE, DANS en de SIKB om de komende jaren tijdens de Reuvensdagen aandacht te besteden aan ontwikkelingen en implementaties van SIKB0102. Dit kan bijvoorbeeld met gerichte call for papers of call for sessions aan de belanghebbenden op dit onderwerp. # Aan de RCE om het Archeologisch Basis Register (ABR) samen met het archeologisch werkveld door te ontwikkelen met gebruikmaking van een goed, participatief model. # Aan de SIKB / het CCvD datastandaarden om de monitoring van de adoptie op te pakken met een nulmeting in 2015 en daarna iedere 2 jaar een voortgangsmeting. De meting moet niet alleen aandacht besteden aan de partijen die wel gebruik maken van de standaard maar ook de partijen die dat niet doen. # Aan de SIKB om voor de langere termijn de wijze van financiering van SIKB0102 duurzaam in richten.  +
Om de adoptie van SKOS te bevorderen zijn de volgende adviezen meegegeven:  # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om de mogelijkheid en de behoefte te onderzoeken van een duurzaam register van alle publiek beschikbare KOS. # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om aandacht te vragen voor SKOS via publicatie van artikelen in dagbladen /vakbladen/online/etc. De opname op de lijst is een goed moment om dat samen met Bureau Forum Standaardisatie op te pakken. # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om te toetsen of opname van SKOS in de NORA mogelijk is. # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om trainingen te verzorgen die de implementatie en het gebruik van SKOS moeten bevorderen. # Platform Linked Data Nederland en Bureau Forum Standaardisatie worden opgeroepen om te kijken hoe de voortgang en de mate van adoptie inzichtelijk gemaakt kan worden. # Forum standaardisatie wordt opgeroepen om de relatie tot RDF op de lijst te verduidelijken.  +
Om de adoptie van SKOS te bevorderen zijn de volgende adviezen meegegeven:  # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om de mogelijkheid en de behoefte te onderzoeken van een duurzaam register van alle publiek beschikbare KOS. # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om aandacht te vragen voor SKOS via publicatie van artikelen in dagbladen /vakbladen/online/etc. De opname op de lijst is een goed moment om dat samen met Bureau Forum Standaardisatie op te pakken. # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om te toetsen of opname van SKOS in de NORA mogelijk is. # Platform Linked Data Nederland wordt opgeroepen om trainingen te verzorgen die de implementatie en het gebruik van SKOS moeten bevorderen. # Platform Linked Data Nederland en Bureau Forum Standaardisatie worden opgeroepen om te kijken hoe de voortgang en de mate van adoptie inzichtelijk gemaakt kan worden. # Forum standaardisatie wordt opgeroepen om de relatie tot RDF op de lijst te verduidelijken.  +