Eigenschap:Onderbouwing

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Ja
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Dit vak is bedoeld voor tekst die uitlegt waarom de relatie door met (een of meerdere) beleidskader(s) is gelegd, noem het beleidskader ook in de tekst.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 10 pages using this property.
B
Kwaliteitsaspecten van informatie zijn onder meer vastgelegd in de wetgeving betreffende de basisregistraties en in de [[Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer]]. Het principe vindt bovendien een basis in het artikel 'Verantwoordelijk beheer' van de [[BurgerServiceCode]].  +
G
Dit principe wordt onder meer onderschreven in het [[Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP)]] en in het artikel 'Persoonlijke informatieservice' in de [[BurgerServiceCode]].  +
N
'need to know' (meervoudig gebruik) zijn belangrijke beleidsuitgangspunten. De werking hiervan zie je terug in het stelsel van basisregistraties. In de intentieverklaring '[[is beinvloed door::Betere dienstverlening minder administratieve lasten met de elektronische overheid]]' hebben gemeenten  +, Eenmalige gegevensverstrekking  +, en aan het bereiken van de geplande administratieve lastenverlichting door de inzet van ICT-oplossingen. De [[Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen]] bepaalt dat elk gegeven dat de ketenpartners werk en inkomen nodig hebben voor hun werk  +,
O
De [[Algemene Wet Bestuursrecht]] regelt de minimumvereisten waaraan de interne behandeling van klachten door bestuursorganen moet voldoen. De [[BurgerServiceCode]] bepaalt (onder het kopje 'Ontvankelijk bestuur') dat de overheid klachten gebruikt om daarvan te leren. In de '[[Visie Betere Dienstverlening Overheid]]' geeft het kabinet aan dat het de waardering van de overheidsdienstverlening regelmatig zal meten (zie ook [[Betere dienstverlening  +, minder administratieve lasten met de elektronische overheid]]). Op basis van deze meting worden knelpunten en verbeteringen geïdentificeerd en aangepakt.  +
P
Kabinetsstandpunt op het advies van de Commissie van de ICT en overheid). Ook de [[ICT-agenda 2008-2011. De gebruiker centraal in de digitale dienstenmaatschappij.]] stelt de afnemer centraal in de digitale dienstenmaatschappij. 'Burger en bedrijf centraal'  +, Vraaggerichte en proactieve dienstverlening aan de burger staat centraal in het beleid van het kabinet ([[Actieprogramma Elektronische Overheid]]  +, evenals de artikelen 4 en 5 van de [[BurgerServiceCode]] ('Persoonlijke informatieservice' en 'Gemakkelijke dienstverlening').  +,
S
Voor (semi-)publieke organisaties is het gebruik van open standaarden de norm [[Actieplan Nederland Open in Verbinding]]. Het College Standaardisatie wijst open standaarden aan waarvoor een 'comply-or-explain'-regime geldt  +, de [[Lijst Open Standaarden voor Pas Toe of Leg Uit]]. De verschillende bestuurslagen hebben in het [[Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP)]] afspraken gemaakt over het gebruik van de basisinfrastructuur. De [[Wet algemene bepalingen burgerservicenummer]] regelt het gebruik van het burgerservicenummer als standaardidentificatienummer. De [[Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer]] bepaalt dat een bestuursorgaan nadere eisen kan stellen aan het gebruik van de elektronische weg.  +
T
In de [[Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer]] is vastgelegd dat het conventionele  +, bedrijven en instellingen maken zelf uit via welk contactkanaal zij de overheid benaderen. De [[BurgerServiceCode]] (artikel 1: 'Keuzevrijheid contactkanaal') wijst op het belang van een vraaggerichte inzet van contactkanalen.  +, tenzij alle betrokkenen hiermee instemmen. In lijn daarmee is in de [[Visie Betere Dienstverlening Overheid]] bepaald dat alle kanalen openstaan. Burgers  +,
De [[Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer]] bepaalt dat het bestuursorgaan kenbaar dient te maken dat voor communicatie de elektronische weg is opengesteld. De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] regelt de inzage van bepaalde documenten van de overheid. De [[Wet algemene bepalingen burgerservicenummer]] voorziet in een 'landkaart': een website die inzicht geeft in het gebruik van het BSN  +, en een overzicht biedt van de verschillende gebruikers en van de persoonsgegevens die worden vastgelegd en uitgewisseld met andere gebruikers. Het [[Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP)]] bepleit vermindering van administratieve lasten  +, onder andere door een inzichtelijke (tracking & tracing) afhandeling van transacties. 'Transparante werkwijzen' is een van de kwaliteitseisen van de [[BurgerServiceCode]].  +
V
De [[Algemene Wet Bestuursrecht]] verplicht tot geheimhouding van gegevens. De [[Wet Bescherming Persoonsgegevens]] kent een doelbindingsbeginsel (persoonsgegevens mogen alleen voor welbepaalde  +, en op behoorlijke en zorgvuldige wijze te worden verwerkt). Volgens de [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] kan het verstrekken van informatie worden geweigerd  +, onder andere op grond van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling.  +,
De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] legt bestuursorganen de verplichting op om uit eigen beweging informatie te verschaffen over het beleid  +, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan. In verschillende beleidsnota's is het streven naar vindbaarheid vastgelegd. Bijvoorbeeld in de [[Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie]] en in de nota [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]]. De [[BurgerServiceCode]] onderschrijft dit principe onder het kopje 'Vindbare overheidsproducten'.  +