Eigenschap:Toelichting

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een uitgebreide toelichting.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 25 pages using this property.
A
De doelstellingen zoals beschreven in het actieplan zijn: * Vergroten van de interoperabiliteit tussen en met de verschillende bouwstenen en vormen van dienstverlening van de eOverheid door versnelling aan te brengen in het gebruik van open standaarden; * Verminderen van de afhankelijkheid van leveranciers bij het gebruik van ICT door versnelde inzet van open standaarden en open source software; * Bevorderen van een gelijk speelveld op de softwaremarkt en voorts bevorderen van de innovatie en de economie door het gebruik van open source software krachtig te stimuleren en bij opdrachten de voorkeur te geven aan open source software bij gelijke geschiktheid. Het programma Actieplan Nederland Open in Verbinding (NoiV) dat dit actieplan realiseerde is eind 2011 afgerond. Het was de opvolger van het programma OSOSS dat liep van 2003 tot 2008. Het programma NOiV bood concrete ondersteuning in de vorm van voorlichting, kennisuitwisseling en instrumenten, waarmee elke overheidsorganisatie zelf open source software kan toepassen. Het programma werd uitgevoerd in opdracht van de Ministeries van Economische Zaken en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zie ook [[Standaarden]] en [[Open Source Software (OSS)]].  +
Het Actieplan Open Overheid bevat de ambities en acties van het kabinet en haar partners ter bevordering van een open overheid. De eerste versie van dit actieplan is in september 2013 aangeboden aan de Kamer, met de plannen voor 2014 en 2015. In december 2015 is het actieplan 2016-2017 aangeboden.  +
Overgenomen van de beschrijving van SKOS, zie [https://bp4mc2.org/profiles/skoslex-ap-sc.html#Actor Actor]  +
*Voor een dergelijke doorgifte is geen specifieke toestemming nodig. *Canada: landsdelen die vallen onder de Canadian Personal Information Protection and Electronic Documents Act bieden een passend beschermingsniveau. Maar let op: Onder meer Québec valt hier niet onder, waardoor de gegevens aan een organisatie in Québec niet mogen worden doorgegeven tenzij sprake is van een van de andere gronden voor rechtmatige doorgifte naar landen buiten de EU. *In de Verenigde Staten van Amerika hebben alleen binnen de US gevestigde organisaties die zich hebben geconformeerd aan het EU-US Privacy Shield verdrag een passend beschermingsniveau. Zij moeten zich bovendien hebben ingeschreven in het EU-US Privacy Shield register bij de Federal Trade Commission én ook actief de nodige maatregelen hebben getroffen. ''NB: De stand van zaken rondom het niet onomstreden Privacy Shield is ingewikkelder dan hier verwoord en bovendien in beweging. Let in dit verband bijvoorbeeld op de European Data Protection Board (EDPB, voorheen: Artikel 29-werkgroep; Nederland is in de EDPB vertegenwoordigd door de voorzitter van de [[AP (Autoriteit Persoonsgegevens)|Autoriteit Persoonsgegevens]])''. *Tot de Europese Economische Ruimte behoren de landen van de EU, Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Aan deze landen mogen persoonsgegevens dus worden doorgegeven.   +
De AdES-standaarden bevatten meerdere opties die in een handtekening kunnen worden gebruikt. Hierdoor zijn binnen deze standaarden meerdere variaties in de opmaak van dergelijke geavanceerde/gekwalificeerde elektronische handtekeningen mogelijk. Als een ondertekenaar een variatie gebruikt die niet door de ontvanger wordt ondersteund, is de handtekening niet zonder meer leesbaar voor de ontvanger. Om zeker te stellen dat de ontvanger de handtekening van de ondertekenaar kan valideren is het noodzakelijk om een gemeenschappelijke set opties te selecteren. Een dergelijke selectie wordt een profiel genoemd. De AdES Baseline Profiles beschrijven dergelijke profielen voor het ondertekenen van XML-documenten (XAdES), PDF-documenten (PAdES), CMS-documenten (CAdES) en documentcontainers/ZIP (ASiC). Het gaat specifiek om de volgende standaarden: * XAdES Baseline Profile (ETSI TS 103171 v.2.1.1), * CAdES Baseline Profile (ETSI TS 103173 v.2.2.1), * PAdES Baseline Profile (ETSI TS 103172 v.2.2.2), * ASiContainer Baseline Profile (ETSI TS 103174 v.2.2.1)  +
Advies van de Raad voor het Openbaar Bestuur over de verdere ontwikkeling van de digitale overheid en de inzet van ICT.  +
<br>''Toelichting''<br> *Het aansluiten bij een goedgekeurde gedragscode of een goedgekeurd certificeringmechanisme kan worden gebruikt als element om aan te tonen dat voldoende garanties worden geboden. *Deze vereisten in de overeenkomst gelden ook voor door de verwerker ingehuurde verwerkers.  +
Binnen de GDI-Architectuur wordt een meer specifieke betekenis gehanteerd: regels die voor de inrichting van een generieke functie door partijen zijn overeengekomen, vastgelegd en gepubliceerd. Een afspraak is één van de mogelijke vormen van een bouwsteen voor de digitale overheid. Een Afspraak kan bijvoorbeeld gaan over de benodigde samenwerking tussen de betrokken (overheid)organisaties, of de regels die zijn overeengekomen voor de inrichting of toepassing van een generieke functie, of het toepassen van bepaalde standaarden of voorzieningen.<br> Het kan nodig zijn om een afspraak vast te leggen in een wettelijk kader, zoals de Wet Digitale Overheid. Maar dat kan ook in AMVB’s, regelingen, beleidsregels, convenanten enz.<br> Afspraken zijn concrete invullingen van de [[implicatie]]s van [[Architectuurprincipe]]s.<br> Van belang is dan om specifiek te maken voor wie en wanneer de afspraak geldt, bij voorbeeld door toepassingsgebied, werkingsgebied, datum van inwerkingtreding en datum van uitfasering aan te geven.<br> ArchiMate-vertaling: [https://pubs.opengroup.org/architecture/archimate3-doc/chap08.html#_Toc10045382 Contract]. <div class="inspring">A contract represents a formal or informal specification of an agreement between a provider and a consumer that specifies the rights and obligations associated with a product and establishes functional and non-functional parameters for interaction.</div> Rationale ArchiMate-vertaling: "Product" is een concept in ArchiMate om meerdere elementen te bevatten die in gezamenlijkheid iets kunnen realiseren (in dit geval een Generieke Functie). <div class="inspring pijl">[[Afspraak|Element met relaties in kennismodel]]</div>  +
Het verslag van de bijeenkomst van Werkgroep Kernwaarden op maandag 21 september 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Werkgroep Kernwaarden op maandag 26 oktober 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Werkgroep Kernwaarden op woensdag 7 oktober 2020 is gepubliceerd.  +
Feedback over kwaliteit van wet-en regelgeving en alle daarop gebaseerde artefacten is een dagelijks verschijnsel bij bezwaar en beroep. Deze feedbackstroom wordt 'afgetapt', zodat de feedback eenvoudig gecombineerd kan worden met feedback uit andere geledingen van de organisatie.  +
[[Alle normenkaders|Alle BIO Thema-uitwerkingen]] hebben eenzelfde type actualisatie gekregen. Dit zijn de 2 hoofdwijzigingen ten opzichte van de voorgaande versie: ===Uniformering objectdefinities=== Alle objectdefinities (als vast onderdeel van de [[Eigenschap:Beschrijving|eigenschap Beschrijving]] die is opgenomen in het [[ISOR/Kennismodel|Beveiligingsprincipe]]) zijn in en tussen BIO Thema-uitwerkingen ([[Normenkader|elementtype Normenkader]]) gestandaardiseerd. Een object is een beveiligingsonderwerp uit een BIO Thema-uitwerking. Het object is de titel van het beveiligingsprincipe. ===Toevoeging Verwijzingsmatrix BIO - BIO practices=== Elke BIO Thema-uitwerking kent een inleiding ([[Hoofdstuk normenkader|elementtype Hoofdstuk normenkader]]). Elke inleiding bevat een afbeelding die de relatie aangeeft van de BIO Thema-uitwerking met andere documenten. De afbeelding Relatie BIO Thema-uitwerking Applicatieontwikkeling met aanpalende documenten is een voorbeeld hiervan uit de BIO Thema-uitwerking Applicatieontwikkeling. De Verwijzingsmatrix BIO - BIO practices is aan elke afbeelding toegevoegd. De [https://bio-overheid.nl/bio-practices// Verwijzingsmatrix BIO - BIO practices] geeft per BIO-grondslag aan welke documenten je kan hanteren ter ondersteuning van deze BIO-grondslag ([Eigenschap:Grondslag  +
Het verslag van de bijeenkomst van op dinsdag 19 november 2019 is gepubliceerd.  +
Vóór of tijdens het modelleren van regels worden interpretatiekwesties blootgelegd. Deze kwesties worden voorzien van een analyse, die in deze maatregel wordt uitgevoerd. De maatregel omvat functionaliteit voor juridisch onderzoek, zoals zoeken, bewaren van zoekresultaten, verwijzen naar bronnen. Het blok bevat tevens functionaliteit voor ontwerpers. Zij analyseren bijvoorbeeld de logica in beslisregels, of gegevens en de semantiek daarvan. Een belangrijk onderdeel van analyse is het oplossen van conflicten tussen verschillende interpretaties. In juridische domeinen is een dergelijk conflict niet uitzonderlijk, maar juist heel gangbaar, omdat er twee partijen zijn die een voor hen gunstige interpretatie van de regels bepleiten.  +
Met deze maatregel wordt alle feedback over de kwaliteit en impact van wet- en regelgeving en alle daarop gebaseerde artefacten geanalyseerd. Met die analyse kan gestructureerd en planmatig gewerkt worden aan de verbetering van de kwaliteit en verlaging van de impact van artefacten in het voortbrengingsproces. In [[Van wet naar loket]] is ook een analyse-bouwblok beschikbaar, maar dat is gericht op het blootleggen en oplossen van interpretatieverschillen bij wet- en regelgeving. De hier bedoelde analyse betreft niet alleen meer artefacten, maar ook de impact.  +
Voor de ondersteuning van analyses en het vastleggen van analyseresultaten is een annotatie-omgeving nodig. In deze omgeving kan een business-analist, regelanalist of materiedeskundige bij de juridische bron aantekeningen vastleggen over de interpretatie van een regel of een gegevensdefinitie. Als een regel niet eenduidig is, zal de keuze voor één te hanteren interpretatie vastgelegd moeten worden in de annotatie-omgeving, zodat daarop bij vragen teruggegrepen kan worden. Een keuze voor een interpretatie moet onderdeel zijn van validatie. Ook verwijzingen naar secundaire literatuur kunnen een plek krijgen in de annotatie-omgeving.  +
Binnen- en buitenlandse dienstverleners vinden op deze website informatie van de overheid over onder meer wet- en regelgeving, vergunningen en aanvraagprocedures. Daarnaast kunnen zij via dit elektronische kanaal met overheidsorganisaties procedures en formaliteiten afwikkelen, zoals het aanvragen en verkrijgen van vergunningen. Regelmatig worden gebruikersonderzoeken uitgevoerd met een actief ondernemerspanel uit. Zo houden ze in de gaten of het loket aansluit op de wensen van de gebruikers.  +
Een applicatie (letterlijk: "toepassing"; vaak ook afgekort als app) is een computerprogramma dat bedoeld is voor eindgebruikers. Dit in tegenstelling tot een servertaak of andere taken die door een besturingssysteem op de achtergrond worden uitgevoerd.  +
Bij GEMMA: De Applicatie-architectuur vormt samen met de data-architectuur de informatie-architectuur. Zie ook [[ISOR:Applicatie architectuur|ISOR:Applicatie-architectuur]]  +
Het Archiefbesluit 1995 is de voornaamste uitvoeringsregeling van de Archiefwet. In principe gaat het Archiefbesluit in op dezelfde onderwerpen als de Archiefwet 1995, maar geeft het meer gedetailleerde regels. De huidige versie van het Archiefbesluit is uit 1995, met de laatste wijziging in 2013. De link verwijst altijd naar de huidig geldende versie.  +
De Archiefregeling geeft nadere uitwerking aan de artikelen 11 (duurzaamheid), 12 (ordening en toegang) en 13 (archiefruimtes en -bewaarplaatsen) van het Archiefbesluit.<br> De regeling bevat ook vele normen en standaarden voor materialen, media en ruimtes e.d. <br> De eisen gelden voor alle permanent te bewaren archiefbescheiden, die in aanmerking komen voor overbrenging naar het Nationaal Archief of andere bewaarplaatsen. <br> De huidige versie van de Archiefregeling is uit 2009, met de laatste wijziging in 2015. De link verwijst altijd naar de huidig geldende versie.  +
De Archiefvisie richt zich op archiveren en de omgang met informatie in het digitale tijdperk.  +
De Archiefwet stelt algemene eisen aan het beheer van alle archiefbescheiden van de overheid. Het hoofdbeginsel van de wet is dat alle overheidsorganen verplicht zijn de archiefbescheiden (ongeacht de vorm of informatiedrager) die onder hen berusten, in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, en zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden. De huidige versie van de Archiefwet is uit 1995, met de laatste wijziging in 2015. De link verwijst altijd naar de huidig geldende versie. De nieuwe versie van 2021 is te vinden via [https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/archieven/documenten/kamerstukken/2021/11/18/archiefwet-2021-wettekst-met-mvt Rijksoverheid.nl]  +
NORA zoekt 12 Solution, Enterprise, Keten- en Business architecten die in maart-mei mee willen werken aan het invullen van implicaties bij (een deel van) de nieuwe [[Architectuurprincipes]] van de NORA. ==Zijn er nieuwe NORA Architectuurprincipes dan?== Op 1 februari 2022 is de [[Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes|publieke review]] gesloten over het voorstel om de NORA-architectuurafspraken drastisch te veranderen. De [[Werkgroep NORA Architectuur Principes]] werkt hard aan het verwerken van de reviewopmerkingen en verwacht nog dit jaar een definitief voorstel in te dienen bij de [[NORA Gebruikersraad]]. In de huidige versie bevat het voorstel 17 nieuwe [[Architectuurprincipes]], die nog voorzien moeten worden van concrete [[Implicaties van Architectuurprincipes|Implicaties]]. ==Waarom zou ik hier op dit moment tijd in willen investeren?== Om jezelf èn anderen in de toekomst een hoop tijd te besparen. Als de NAP's straks definitief worden ingevoerd, is de toepassing verplicht in de hele publieke sector. De oude [[Basisprincipes]] en [[Afgeleide principes|Afgeleide Principes]] vervallen dan. Dat betekent dat in alle overheidsorganisaties (en nog een hoop ketenpartners) opnieuw gekeken moet worden naar alle bestaande architecturen: enterprise architectuur van de organisatie zelf en daarvan afgeleide domein- en doelarchitecturen, ketenarchitecturen waar ze bij betrokken zijn, architecturen van de eigen sector of overheidslaag, maar ook PSA's, solution architecturen en de templates die daarvoor gebruikt worden. Als je nu instapt en meewerkt aan de implicaties: * Ben je straks al vertrouwd met de nieuwe principes * Sluiten de gepubliceerde Implicaties naadloos aan op je eigen praktijk en die van anderen in je veld * Kunnen anderen profiteren van jouw ervaring en expertise, omdat die verwerkt is in de NORA ==Aanpak & tijdsinschatting== Drie of vier groepjes bekijken elk een deel van de architectuurprincipes en stellen zo concreet mogelijke implicaties op. Elk groepje bestaat uit vier architecten, waarvan 1 lid van de huidige Werkgroep NORA Architectuur Principes om consistentie en continuïteit te borgen. Elk groepje kijkt naar 4 of 5 principes (NAP 1 t/m 5, NAP 6 t/m 9, NAP 10 t/m 13 en NAP 14 t/m 17). Deelnemers kunnen hun voorkeur aangeven met welke NAP's ze het meeste affiniteit hebben. Elk groepje komt in de periode maart-mei 3 keer bijeen voor een werksessie van 3 uur. Met voorwerk er bij komt dat neer op een inspanning van ca. 15 uur. ==Wie zoeken we?== Solution, Enterprise, Keten- en Businessarchitecten die werken in de publieke sector en architectuurexpertise koppelen aan praktijkervaring in het eigen domein. Het zou mooi zijn om een mix te krijgen van verschillende overheidslagen, beleidsdomeinen en sectoren. Ben jij zelf niet beschikbaar, of voldoe je niet aan het profiel? Help ons dan door deze oproep door te zetten naar de juiste personen. Dat kan ook op LinkedIn of via Twitter. ==Meer informatie & Contact== Heb je interesse of aanvullende vragen, stuur dan een mailtje naar [mailto:nora@ictu.nl?subject=interesse%20in%20werkgroepjes%20om%20implicaties%20uit%20te%20werken&cc=robert.vanwessel@ictu.nl nora@ictu.nl].