Eigenschap:Toelichting bij opname lijst Forum Standaardisatie

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
Type eigenschap
:
Tekst
Deze datatypespecificatie wordt genegeerd; de specificatie uit de externe vocabulaire krijgt voorrang.
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 20 pages using this property.
A
De AES standaard is kosteloos te verkrijgen bij het NIST. De ISO/IEC 10116 is niet kosteloos en kan alleen via een bestelprocedure verkregen worden.  +
De AES standaard is kosteloos te verkrijgen bij het NIST. De ISO/IEC 10116 is niet kosteloos en kan alleen via een bestelprocedure verkregen worden.  +
Het toepassingsgebied van ASN.1 is in principe breder dan alleen de beschrijving van X.509 certificaten. Maar voor een van de toepassingsgebieden, de berichtenuitwisseling via internet en telecom operators, is ASN.1 inmiddels achterhaald. Hiervoor is tegenwoordig TCP/IP de gangbare standaard, aangevuld met bijvoorbeeld IPsec. November 2016 is besloten om de versie van deze standaard te wijzigen naar de 2015 versie. Voorheen stond nog de versie uit 2008 (ISO/IEC 8824-1:2008) op de aanbevolen lijst  +
Het toepassingsgebied van ASN.1 is in principe breder dan alleen de beschrijving van X.509 certificaten. Maar voor een van de toepassingsgebieden, de berichtenuitwisseling via internet en telecom operators, is ASN.1 inmiddels achterhaald. Hiervoor is tegenwoordig TCP/IP de gangbare standaard, aangevuld met bijvoorbeeld IPsec. November 2016 is besloten om de versie van deze standaard te wijzigen naar de 2015 versie. Voorheen stond nog de versie uit 2008 (ISO/IEC 8824-1:2008) op de aanbevolen lijst  +
De Europese regelgeving ([https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32011D0130 Besluit 2011/130/EU], [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/LSU/?uri=celex:32014R0910 Verordening 910/2014] van het Europees Parlement en de Raad, en het [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1506&from=SL Uitvoeringsbesluit 2015/1506] van de Europese Commissie) verplicht een ontvanger al om documenten digitaal getekend volgens de AdES Baseline Profiles te accepteren. Opname van AdES Baseline Profiles op de ‘Pas toe of leg uit’ lijst verplicht verzenders om AdES Baseline Profiles te gebruiken als zij documenten voorzien van een geavanceerde of gekwalificeerde digitale handtekening.   +
De Europese regelgeving ([https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32011D0130 Besluit 2011/130/EU], [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/LSU/?uri=celex:32014R0910 Verordening 910/2014] van het Europees Parlement en de Raad, en het [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1506&from=SL Uitvoeringsbesluit 2015/1506] van de Europese Commissie) verplicht een ontvanger al om documenten digitaal getekend volgens de AdES Baseline Profiles te accepteren. Opname van AdES Baseline Profiles op de ‘Pas toe of leg uit’ lijst verplicht verzenders om AdES Baseline Profiles te gebruiken als zij documenten voorzien van een geavanceerde of gekwalificeerde digitale handtekening.   +
De Aquo-standaard is een set van verschillende deelstandaarden. Ten opzichte van de eerdere versie van de standaard, versie 2008, is Aquo-objecten een nieuwe toevoeging. De andere twee toepassingen zijn vervangen met een nieuwste versie.   Zie de tabel hieronder voor de exacte vervangingen:  <table> <tr> <th>Versie 2008</th> <th>Versie 2015</th> </tr> <tr> <td>IMWA 2008</td> <td>IMWA 2015-2</td> </tr> <tr> <td></td> <td>IMWA Metingen</td> </tr> <tr> <td></td> <td>IMWA Waterveiligheid</td> </tr> <tr> <td>UM Aquo 2009</td> <td>UM Aquo KRW, Normen en Waterwet</td> </tr> <tr> <td>Aquo domeintabellen</td> <td>Aquo domeintabellen</td> </tr> <tr> <td>Aquo Lex v7</td> <td>Aquo Lex</td> </tr> <tr> <td></td> <td>Aquo-objecten</td> </tr> </table>  +
De Aquo-standaard is een set van verschillende deelstandaarden. Ten opzichte van de eerdere versie van de standaard, versie 2008, is Aquo-objecten een nieuwe toevoeging. De andere twee toepassingen zijn vervangen met een nieuwste versie.   Zie de tabel hieronder voor de exacte vervangingen:  <table> <tr> <th>Versie 2008</th> <th>Versie 2015</th> </tr> <tr> <td>IMWA 2008</td> <td>IMWA 2015-2</td> </tr> <tr> <td></td> <td>IMWA Metingen</td> </tr> <tr> <td></td> <td>IMWA Waterveiligheid</td> </tr> <tr> <td>UM Aquo 2009</td> <td>UM Aquo KRW, Normen en Waterwet</td> </tr> <tr> <td>Aquo domeintabellen</td> <td>Aquo domeintabellen</td> </tr> <tr> <td>Aquo Lex v7</td> <td>Aquo Lex</td> </tr> <tr> <td></td> <td>Aquo-objecten</td> </tr> </table>  +
C
Toepassing van de standaard CAA verkleint de kans dat iemand onterecht een certificaat kan verkrijgen voor domeinen van bijvoorbeeld overheidsinstellingen of banken. CAA heeft echter ook beperkingen, het gaat uit van het vertrouwen in de CA: een kwaadwillende CA kan CAA immers ook negeren. De suggestie kan worden gewekt dat CAA voldoende bescherming biedt maar dit is slechts beperkt en dat CAA hiervoor het enige middel is, wat niet het geval is. Gegeven de onderzochte beperkte toegevoegde waarde van de standaard is een aanbevolen standaard een passend middel om adoptie te bevorderen.  +
Toepassing van de standaard CAA verkleint de kans dat iemand onterecht een certificaat kan verkrijgen voor domeinen van bijvoorbeeld overheidsinstellingen of banken. CAA heeft echter ook beperkingen, het gaat uit van het vertrouwen in de CA: een kwaadwillende CA kan CAA immers ook negeren. De suggestie kan worden gewekt dat CAA voldoende bescherming biedt maar dit is slechts beperkt en dat CAA hiervoor het enige middel is, wat niet het geval is. Gegeven de onderzochte beperkte toegevoegde waarde van de standaard is een aanbevolen standaard een passend middel om adoptie te bevorderen.  +
Het functioneel toepassingsgebied stelt aan CMS  en DMS  systemen de eis om CMIS te ondersteunen bij het uitwisselen van ongestructureerde gegevens over de organisatiegrens heen. CMIS 1.0 kan ook voor andere content repositories gebruikt worden, maar dit wordt niet verplicht door de ‘Pas toe of leg uit’-status.<br /> CMIS is geen standaard voor recordmanagement. Een DMS of CMS systeem dat expliciet voor recordmanagement wordt gebruikt, valt dus buiten het toepassingsgebied en kan een ‘leg uit’ zijn voor het niet ondersteunen van de standaard. CMIS 1.0 specificeert vooral algemene basisfunctionaliteiten en biedt geen specifieke recordmanagement functionaliteiten, zoals bewaartermijnen van documenten en classificatie van gegevens op basis van onderwerp en categorie.<br /> CMIS ondersteunt geen situaties waarin een meer uitgebreide structuur van het metadatamodel nodig is, zoals geneste data (subvelden van datavelden). In dat geval is een apart toepassingsprofiel nodig. Bij de ontwikkeling van een apart toepassingsprofiel moet CMIS wel worden overwogen als basis voor het toepassingsprofiel.    In 2017 besloot het Forum Standaardisatie een standaardsyntaxis toe te passen op de beschrijving van de functioneel toepassingsgebieden van standaarden op de ‘Pas toe of leg uit’-lijst. Aan de hand van deze syntaxis hebben we het functioneel toepassingsgebied van deze standaard CMIS aangepast. Dit is bekrachtigd door het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) op 24 mei 2018. Een toelichting treft u in het [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2018/0425/FS-20180425.03I-Forum-advies-Toepassingsgebieden-Document-en-contentstandaarden.pdf Forumadvies van 25 april 2018]. In december 2021 besloot het Forum standaardisatie CMIS te verplaatsen van de 'pas toe of leg uit'-lijst naar de lijst aanbevolen standaarden. Uit een [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2020/0624/FS-20200624.3A-Evaluatie-CMIS.pdf evaluatie] en daaropvolgend expertonderzoek blijkt dat het blijven verplichten van CMIS voor uitwisseling van ongestructureerde gegevens met CMS en DMS tussen organisaties geen meerwaarde heeft en niet zal leiden tot meer adoptie. CMIS wordt niet meer actief beheerd en steeds vaker worden APIs ingezet voor de uitwisseling van gegevens tussen CMS en DMS. CMIS wordt nog wel gebruikt, met name door gemeenten en door het Nationaal Archief. Daarom is een status als aanbevolen (gangbare) standaard nog wel aangewezen. Dit is bekrachtigd door het Overheidsbrede Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) op 21 januari 2021. Een toelichting treft u in het [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2020/1209/FS-20201209.3A-Forumadvies-CMIS.pdf Forumadvies van 9 december 2020].  
Het functioneel toepassingsgebied stelt aan CMS  en DMS  systemen de eis om CMIS te ondersteunen bij het uitwisselen van ongestructureerde gegevens over de organisatiegrens heen. CMIS 1.0 kan ook voor andere content repositories gebruikt worden, maar dit wordt niet verplicht door de ‘Pas toe of leg uit’-status.<br /> CMIS is geen standaard voor recordmanagement. Een DMS of CMS systeem dat expliciet voor recordmanagement wordt gebruikt, valt dus buiten het toepassingsgebied en kan een ‘leg uit’ zijn voor het niet ondersteunen van de standaard. CMIS 1.0 specificeert vooral algemene basisfunctionaliteiten en biedt geen specifieke recordmanagement functionaliteiten, zoals bewaartermijnen van documenten en classificatie van gegevens op basis van onderwerp en categorie.<br /> CMIS ondersteunt geen situaties waarin een meer uitgebreide structuur van het metadatamodel nodig is, zoals geneste data (subvelden van datavelden). In dat geval is een apart toepassingsprofiel nodig. Bij de ontwikkeling van een apart toepassingsprofiel moet CMIS wel worden overwogen als basis voor het toepassingsprofiel.    In 2017 besloot het Forum Standaardisatie een standaardsyntaxis toe te passen op de beschrijving van de functioneel toepassingsgebieden van standaarden op de ‘Pas toe of leg uit’-lijst. Aan de hand van deze syntaxis hebben we het functioneel toepassingsgebied van deze standaard CMIS aangepast. Dit is bekrachtigd door het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) op 24 mei 2018. Een toelichting treft u in het [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2018/0425/FS-20180425.03I-Forum-advies-Toepassingsgebieden-Document-en-contentstandaarden.pdf Forumadvies van 25 april 2018]. In december 2021 besloot het Forum standaardisatie CMIS te verplaatsen van de 'pas toe of leg uit'-lijst naar de lijst aanbevolen standaarden. Uit een [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2020/0624/FS-20200624.3A-Evaluatie-CMIS.pdf evaluatie] en daaropvolgend expertonderzoek blijkt dat het blijven verplichten van CMIS voor uitwisseling van ongestructureerde gegevens met CMS en DMS tussen organisaties geen meerwaarde heeft en niet zal leiden tot meer adoptie. CMIS wordt niet meer actief beheerd en steeds vaker worden APIs ingezet voor de uitwisseling van gegevens tussen CMS en DMS. CMIS wordt nog wel gebruikt, met name door gemeenten en door het Nationaal Archief. Daarom is een status als aanbevolen (gangbare) standaard nog wel aangewezen. Dit is bekrachtigd door het Overheidsbrede Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) op 21 januari 2021. Een toelichting treft u in het [https://forumstandaardisatie.nl/sites/default/files/FS/2020/1209/FS-20201209.3A-Forumadvies-CMIS.pdf Forumadvies van 9 december 2020].  
Wanneer COINS wordt uitgevraagd als onderdeel van een bouwproject, dan is het ''gehele ICT perceel'' van het bouwproject bepalend voor het van toepassing zijn van de Instructie rijksdienst bij aanschaf van ICT producten of diensten (http://wetten.overheid.nl/BWBR0024717/2008-11-23). Dus niet alleen de kosten van de software licentie.  +
Wanneer COINS wordt uitgevraagd als onderdeel van een bouwproject, dan is het ''gehele ICT perceel'' van het bouwproject bepalend voor het van toepassing zijn van de Instructie rijksdienst bij aanschaf van ICT producten of diensten (http://wetten.overheid.nl/BWBR0024717/2008-11-23). Dus niet alleen de kosten van de software licentie.  +
D
Het is een belangrijke metadata standaard voor beschrijving van datasets. Wordt bijvoorbeeld gebruikt in CKAN (Open source software voor datacatalogi) dat in veel dataportalen wordt gebruikt, zoals data.overheid.nl. Omdat de standaard al veel wordt gebruikt kan de standaard als bewezen standaard gezien worden en is daarmee geschikt om op te nemen als ‘aanbevolen’ op de lijst met open standaarden.  +
Het is een belangrijke metadata standaard voor beschrijving van datasets. Wordt bijvoorbeeld gebruikt in CKAN (Open source software voor datacatalogi) dat in veel dataportalen wordt gebruikt, zoals data.overheid.nl. Omdat de standaard al veel wordt gebruikt kan de standaard als bewezen standaard gezien worden en is daarmee geschikt om op te nemen als ‘aanbevolen’ op de lijst met open standaarden.  +
De Nederlandse overheid heeft op basis van het Europese toepassingsprofiel DCAT-AP 1.1 (ook wel aangeduid als DCAT-AP-EU 1.1) een Nederlands toepassingsprofiel uitgewerkt: DCAT-AP-DONL 1.1. Het toepassingsprofiel voor datasets is de specificatie van de metadata die de Nederlandse overheid gebruikt voor de uitwisseling van metadata over datasets tussen datacatalogi. Het centrale dataregister van de overheid, data.overheid.nl, is opgezet op basis van DCAT-AP-DONL.  +
De Nederlandse overheid heeft op basis van het Europese toepassingsprofiel DCAT-AP 1.1 (ook wel aangeduid als DCAT-AP-EU 1.1) een Nederlands toepassingsprofiel uitgewerkt: DCAT-AP-DONL 1.1. Het toepassingsprofiel voor datasets is de specificatie van de metadata die de Nederlandse overheid gebruikt voor de uitwisseling van metadata over datasets tussen datacatalogi. Het centrale dataregister van de overheid, data.overheid.nl, is opgezet op basis van DCAT-AP-DONL.  +
Het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) heeft in 2018 het functioneel toepassingsgebied aangepast conform de in 2017 vastgestelde [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180613.2A%20Agendapunt%204b.%20Standaardisatie%20van%20het%20Overheidsbrede%20Overleg%20Digitale%20Overheid%20van%2024%20mei%202018.pdf standaardsyntaxis] .   +
Het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) heeft in 2018 het functioneel toepassingsgebied aangepast conform de in 2017 vastgestelde [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180613.2A%20Agendapunt%204b.%20Standaardisatie%20van%20het%20Overheidsbrede%20Overleg%20Digitale%20Overheid%20van%2024%20mei%202018.pdf standaardsyntaxis] .   +