Eigenschap:Waarvoor geldt de verplichting

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Type eigenschap
:
Tekst
Deze datatypespecificatie wordt genegeerd; de specificatie uit de externe vocabulaire krijgt voorrang.
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Uitleg voor welke groepen of organisaties de verplichting wel en niet geldt
Subeigenschap van
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 68 pages using this property.
A
XML-, PDF-, CMS-, en ZIP-documenten voorzien van een geavanceerde of gekwalificeerde elektronische handtekening of zegel moeten voldoen aan de AdES Baseline Profiles.  +
XML-, PDF-, CMS-, en ZIP-documenten voorzien van een geavanceerde of gekwalificeerde elektronische handtekening of zegel moeten voldoen aan de AdES Baseline Profiles.  +
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat dient voor de gegevensverzameling, -vastlegging en -uitwisseling voor het beheer van waterkeringen, oppervlaktewater en afvalwaterzuivering.  +
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat dient voor de gegevensverzameling, -vastlegging en -uitwisseling voor het beheer van waterkeringen, oppervlaktewater en afvalwaterzuivering.  +
B
De verplichting geldt voor internet- en webservices met juridische documenten en systemen die (veel) verwijzingen kennen naar wet- en regelgeving.  +
De verplichting geldt voor internet- en webservices met juridische documenten en systemen die (veel) verwijzingen kennen naar wet- en regelgeving.  +
C
Voor het uitwisselen van samenhangende digitale bouwinformatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers.  +
Voor het uitwisselen van samenhangende digitale bouwinformatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers.  +
D
Digikoppeling is van toepassing bij de aanschaf of ontwikkeling van systemen voor veilige gegevensuitwisseling met voorzieningen die onderdeel zijn van de [https://www.digitaleoverheid.nl/mido/generieke-digitale-infrastructuur-gdi/ Generieke Digitale Infrastructuur] van de overheid (zoals de basisregistraties). Digikoppeling is ook van toepassing op de veilige gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties die sector-overstijgend is. Uitgezonderd zijn: de uitwisseling van Geo-informatie (daarvoor bestaat NEN3610) en de gevallen waarin de aanbieder van gegevens vaststelt dat geen noodzaak bestaat om de afnemer van de gegevens te authenticeren.  +
Digikoppeling is van toepassing bij de aanschaf of ontwikkeling van systemen voor veilige gegevensuitwisseling met voorzieningen die onderdeel zijn van de [https://www.digitaleoverheid.nl/mido/generieke-digitale-infrastructuur-gdi/ Generieke Digitale Infrastructuur] van de overheid (zoals de basisregistraties). Digikoppeling is ook van toepassing op de veilige gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties die sector-overstijgend is. Uitgezonderd zijn: de uitwisseling van Geo-informatie (daarvoor bestaat NEN3610) en de gevallen waarin de aanbieder van gegevens vaststelt dat geen noodzaak bestaat om de afnemer van de gegevens te authenticeren.  +
Op 1 juli 2018 trad het [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html tijdelijk besluit toegankelijkheid digitale overheid] in werking waarmee Digitoegankelijk wettelijk verplicht werd. Per 1 juli 2023 is het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid omgezet naar de Wet digitale overheid (Wdo). Daardoor is de Wdo de wettelijke grondslag voor het Besluit geworden en is het woord ‘Tijdelijk’ bij het Besluit geschrapt. Met de Wdo verandert er niets aan de wettelijke verplichting en blijft het Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid van kracht. Digitoegankelijk is nu van toepassing op '''alle''' web-gebaseerde informatie-, interactie-, transactie- en participatiediensten van alle overheden. Dus niet alleen alleen bij nieuwe aanbestedingen en doorontwikkeling maar ook op bestaande diensten. Voor meer informatie zie https://www.digitoegankelijk.nl.  +
Op 1 juli 2018 trad het [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html tijdelijk besluit toegankelijkheid digitale overheid] in werking waarmee Digitoegankelijk wettelijk verplicht werd. Per 1 juli 2023 is het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid omgezet naar de Wet digitale overheid (Wdo). Daardoor is de Wdo de wettelijke grondslag voor het Besluit geworden en is het woord ‘Tijdelijk’ bij het Besluit geschrapt. Met de Wdo verandert er niets aan de wettelijke verplichting en blijft het Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid van kracht. Digitoegankelijk is nu van toepassing op '''alle''' web-gebaseerde informatie-, interactie-, transactie- en participatiediensten van alle overheden. Dus niet alleen alleen bij nieuwe aanbestedingen en doorontwikkeling maar ook op bestaande diensten. Voor meer informatie zie https://www.digitoegankelijk.nl.  +
E
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat wordt gebruik om de loopbaanontwikkeling en competenties van bijvoorbeeld personeel bij te houden en te beheren.  +
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat wordt gebruik om de loopbaanontwikkeling en competenties van bijvoorbeeld personeel bij te houden en te beheren.  +
Wanneer digitaal naar rechterlijke uitspraken wordt verwezen, moet dit gebeuren volgens de ECLI standaard. Om te beginnen bij de eerstvolgende aanschaf van ICT waarbij het verwijzen naar rechterlijke uitspraken relevant is.  +
Wanneer digitaal naar rechterlijke uitspraken wordt verwezen, moet dit gebeuren volgens de ECLI standaard. Om te beginnen bij de eerstvolgende aanschaf van ICT waarbij het verwijzen naar rechterlijke uitspraken relevant is.  +
Wanneer digitaal naar rechterlijke uitspraken wordt verwezen, moet dit gebeuren volgens de ECLI standaard. Om te beginnen bij de eerstvolgende aanschaf van ICT waarbij het verwijzen naar rechterlijke uitspraken relevant is.  +
Bij de aanschaf of bouw van software dat gebruikt wordt voor het verwerken van verkiezingsgegevens (kandidaat en uitslaggegevens)  +
Bij de aanschaf of bouw van software dat gebruikt wordt voor het verwerken van verkiezingsgegevens (kandidaat en uitslaggegevens)  +
2016-10-28  +
2016-10-28  +
G
De verplichting geldt bij de investering in een systeem voor de uitwisseling van geografische informatie.  +
De verplichting geldt bij de investering in een systeem voor de uitwisseling van geografische informatie.  +
H
Per 1 juli 2023 treedt [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2023-179.html ‘Besluit beveiligde verbinding met overheidswebsites en -webapplicaties’] in werking waarmee het gebruik van HTTPS en HSTS wettelijk verplicht is. HTTPS en HSTS zijn van toepassing op overheidsorganisaties om hun publiek toegankelijke websites en webapplicaties te beveiligen, niet alleen bij nieuwe aanbestedingen en doorontwikkeling maar ook op bestaande diensten. De streefbeeldafspraak en de 'pas toe of leg uit'-status van HTTPS en HSTS zijn daarmee per 1 juli 2023 verzwaard tot de wettelijke verplichting. Lees de [https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/standaardisatie-en-architectuur/open-standaarden/faq-verplichting-https-en-hsts-voor-overheidswebsites/ veelgestelde vragen] over verplichting HTTPS en HSTS voor overheidswebsites en -webapplicaties.  +
Per 1 juli 2023 treedt [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2023-179.html ‘Besluit beveiligde verbinding met overheidswebsites en -webapplicaties’] in werking waarmee het gebruik van HTTPS en HSTS wettelijk verplicht is. HTTPS en HSTS zijn van toepassing op overheidsorganisaties om hun publiek toegankelijke websites en webapplicaties te beveiligen, niet alleen bij nieuwe aanbestedingen en doorontwikkeling maar ook op bestaande diensten. De streefbeeldafspraak en de 'pas toe of leg uit'-status van HTTPS en HSTS zijn daarmee per 1 juli 2023 verzwaard tot de wettelijke verplichting. Lees de [https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/standaardisatie-en-architectuur/open-standaarden/faq-verplichting-https-en-hsts-voor-overheidswebsites/ veelgestelde vragen] over verplichting HTTPS en HSTS voor overheidswebsites en -webapplicaties.  +
I
Bij het investeren in ICT-systemen die gebruikt worden voor het uitwisselen van 3D modellen van een bouwwerk.  +
Bij het investeren in ICT-systemen die gebruikt worden voor het uitwisselen van 3D modellen van een bouwwerk.  +
Bij het investeren in ICT-systemen die gebruikt worden voor het uitwisselen van 3D modellen van een bouwwerk.  +
N
Bij de aanschaf of bouw van ICT systemen voor het publiceren en vindbaar maken van onderwijsmateriaal.  +
Bij de aanschaf of bouw van ICT systemen voor het publiceren en vindbaar maken van onderwijsmateriaal.  +
Voor 2-D tekenwerk in de grond-, weg-, en waterbouwsector (GWW-sector)  +
Voor 2-D tekenwerk in de grond-, weg-, en waterbouwsector (GWW-sector)  +
Deze verplichting is komen te vervallen. De standaard is toe te passen in de gevallen dat er sprake is van gegevensuitwisseling met bedrijfsleven is via een ondernemingsdossier.  +
Deze verplichting is komen te vervallen. De standaard is toe te passen in de gevallen dat er sprake is van gegevensuitwisseling met bedrijfsleven is via een ondernemingsdossier.  +
O
Bij de aanschaf of ontwikkeling van (kantoor)software voor de bewerking van documenten die worden uitgewisseld met burgers, bedrijven of andere overheidsorganisaties. Deze (kantoor)software '''moet''' ODF volledig ondersteunen en '''mag''' daarnaast andere (zoals leveranciersafhankelijke) documentformaten ondersteunen. De verplichting geldt '''niet '''voor (kantoor)software waarmee alleen documenten worden bewerkt die '''binnen een organisatie''' worden uitgewisseld.  +
Bij de aanschaf of ontwikkeling van (kantoor)software voor de bewerking van documenten die worden uitgewisseld met burgers, bedrijven of andere overheidsorganisaties. Deze (kantoor)software '''moet''' ODF volledig ondersteunen en '''mag''' daarnaast andere (zoals leveranciersafhankelijke) documentformaten ondersteunen. De verplichting geldt '''niet '''voor (kantoor)software waarmee alleen documenten worden bewerkt die '''binnen een organisatie''' worden uitgewisseld.  +
De standaard is verplicht bij de bouw of doorontwikkeling van een website waarop meta-data wordt gebruikt. Het gebruiken van meta-data is op zich niet verplicht. Maar als een website meta-data gebruikt, is OWMS verplicht.  +
De standaard is verplicht bij de bouw of doorontwikkeling van een website waarop meta-data wordt gebruikt. Het gebruiken van meta-data is op zich niet verplicht. Maar als een website meta-data gebruikt, is OWMS verplicht.  +
OAS moet worden toegepast op het beschrijven/specificeren van een REST API.  +
OAS moet worden toegepast op het beschrijven/specificeren van een REST API.  +
P
Bij investering in systemen en software waarbij niet-reviseerbare of beperkt-reviseerbare documenten worden gemaakt, bewerkt, gepubliceerd of gearchiveerd. Bijvoorbeeld kantoorsoftware, multifunctionele printerscanners of documentgeneratiesystemen.   Voor duurzaam toegankelijke documenten moet PDF/A-1 of PDF/A-2 worden uitgevraagd. Als duurzame toegankelijkheid niet vereist is en PDF/A-1 en PDF/A-2 onvoldoende functionaliteit bieden, moet PDF 1.7 worden uitgevraagd.  +
Bij investering in systemen en software waarbij niet-reviseerbare of beperkt-reviseerbare documenten worden gemaakt, bewerkt, gepubliceerd of gearchiveerd. Bijvoorbeeld kantoorsoftware, multifunctionele printerscanners of documentgeneratiesystemen.   Voor duurzaam toegankelijke documenten moet PDF/A-1 of PDF/A-2 worden uitgevraagd. Als duurzame toegankelijkheid niet vereist is en PDF/A-1 en PDF/A-2 onvoldoende functionaliteit bieden, moet PDF 1.7 worden uitgevraagd.  +
S
Deze standaard is inmiddels verwijderd van de lijst met standaarden in verband met Europese wetgeving waardoor alle Europese lidstaten deze standaarden hebben geadopteerd.  +
Bij investeren in ICT-systemen voor elektronische berichtenuitwisseling rondom de bemiddeling/inhuur van flexibele arbeidskrachten  +
Bij investeren in ICT-systemen voor elektronische berichtenuitwisseling rondom de bemiddeling/inhuur van flexibele arbeidskrachten  +
De verplichting geldt bij de investering in een systeem of dienst waarmee kwaliteitsgegevens van bodems uitgewisseld worden.   +
De verplichting geldt bij de investering in een systeem of dienst waarmee kwaliteitsgegevens van bodems uitgewisseld worden.   +
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat wordt gebruikt voor de uitwisseling van archeologische informatie, verzameld tijdens het uitvoeren van archeologisch onderzoek en/of bij een archeologische vondst.  +
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat wordt gebruikt voor de uitwisseling van archeologische informatie, verzameld tijdens het uitvoeren van archeologisch onderzoek en/of bij een archeologische vondst.  +
Zodra investeringen worden gemaakt om op het web waardelijsten, thesauri, taxonomieën en andere systemen voor kennisrepresentatie publiek beschikbaar te stellen  +
Zodra investeringen worden gemaakt om op het web waardelijsten, thesauri, taxonomieën en andere systemen voor kennisrepresentatie publiek beschikbaar te stellen  +
SMeF 2.0 wordt binnenkort vervangen door [[node/267|NLCIUS]]. Bij nieuwe investeringen in e-facturatiesystemen wordt aangeraden om NLCIUS te implementeren.  +
SMeF 2.0 wordt binnenkort vervangen door [[node/267|NLCIUS]]. Bij nieuwe investeringen in e-facturatiesystemen wordt aangeraden om NLCIUS te implementeren.  +
Bij het investeren in ICT-systemen voor elektronisch betalingsverkeer dienen de uitwisselingsberichten (denk aan UBL of HR-XML) te voldoen aan SMEF.  +
Bij het investeren in ICT-systemen voor elektronisch betalingsverkeer dienen de uitwisselingsberichten (denk aan UBL of HR-XML) te voldoen aan SMEF.  +
Bij de investering in een systeem of dienst waarmee gegevens uit de verschillende gemeentelijke basisregistraties worden uitgewisseld.    +
Bij de investering in een systeem of dienst waarmee gegevens uit de verschillende gemeentelijke basisregistraties worden uitgewisseld.    +
Bij investeren in ICT-systemen die gebruikt worden bij afvalinzameling en afvalverwerking.  +
Bij investeren in ICT-systemen die gebruikt worden bij afvalinzameling en afvalverwerking.  +
V
Bij investeren in ICT-systemen die gebruikt worden voor bouwprocesmanagement (formele communicatie tussen partijen in de bouwsector)  +
Bij investeren in ICT-systemen die gebruikt worden voor bouwprocesmanagement (formele communicatie tussen partijen in de bouwsector)  +
W
Bij het investeren in ICT-systemen die ingezet worden voor de administratie van import en export van goederen.  +
Bij het investeren in ICT-systemen die ingezet worden voor de administratie van import en export van goederen.  +
Bij de bouw of aanschaf van een website of webapplicatie bedoeld voor burgers, bedrijven en andere overheden. Strikt genomen geldt de verplichting niet voor intranet-websites die alleen binnen een overheidsorganisatie worden gebruikt.  +
Bij de bouw of aanschaf van een website of webapplicatie bedoeld voor burgers, bedrijven en andere overheden. Strikt genomen geldt de verplichting niet voor intranet-websites die alleen binnen een overheidsorganisatie worden gebruikt.  +
Bij de bouw of aanschaf van een website of webapplicatie bedoeld voor burgers, bedrijven en andere overheden. Strikt genomen geldt de verplichting niet voor intranet-websites die alleen binnen een overheidsorganisatie worden gebruikt.  +
X
Bij het investeren in ICT-systemen voor bedrijfsadministratie en boekhouding.  +
Bij het investeren in ICT-systemen voor bedrijfsadministratie en boekhouding.  +