Expertgroep Digitale Identificatie en authenticatie/2019-09-03: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (beschrijving weggehaald)
k (→‎Bijlagen: opsomming van bijlagen gemaakt)
Regel 58: Regel 58:


==Bijlagen==
==Bijlagen==
{{Bestand met info|NORA - voorstel Authenticatie van natuurlijke personen irt BRP.pdf| Voorstel Authenticatie van natuurlijke personen irt BRP}}
* {{Bestand met info|NORA - voorstel Authenticatie van natuurlijke personen irt BRP.pdf| Voorstel Authenticatie van natuurlijke personen irt BRP}}
[[Bestand:Identificatieplichten wetgeving 2012-20190117-01.ods]]
* {{Bestand:Identificatieplichten wetgeving 2012-20190117-01.ods|Identificatieplichten in wetgeving}}

Versie van 3 sep 2019 10:25


Bijeenkomst van Expertgroep IAM op dinsdag 3 september 2019, 14-17u, locatie: Stadsdeelkantoor Laak (achter station Hollands Spoor), Slachthuisplein 25, 2521 EC Den Haag, Vergaderzaal LA 00.37.
Doel: Het wat en waarom van Digitale Identificatie en Authenticatie in kaart brengen, opdat we breed gedeelde kennis en beelden krijgen en daarmee onze vraagstukken beter en geprioriteerd kunnen uitwerken om tot gedeelde architectuur oplossingen te komen.
Doelgroep: architecten en collega’s uit de publieke sector actief betrokken op thema authenticatie en identificatie. .


Huishoudelijk[bewerken]

  • Onze gastheer is Menno Stigter – tel. 0652098068
  • Inloop vanaf 13.30 uur, begin 14.00 uur, einde rond 17.00 uur
  • Bij de locatie zelf is geen parkeergelegenheid, maar je kan gratis parkeren op de Laakkade

(dit is aan de achterzijde van het kantoor, ca 5 minuten lopen)

  • Internet: govroam en free-wifi Den Haag

Agenda[bewerken]

Welkom en voorstelrondje 15 min[bewerken]

Verslag en actiepunten van vorige keer 15 min[bewerken]

Zie Expertgroep Digitale Identificatie en authenticatie/2019-07-24

  • Eric Brouwer en Menno Stigter bespreken met GEMMA Beheer of en zo ja hoe ArchiMate modellen opgenomen kunnen worden bij de processen van Identiteitenbeheer.
  • Menno Stigter gaat na wie / welke organisatie een registratie voert voor “vreemdelingen” die niet in de BRP (RNI) worden geregistreerd.

Stand van zaken Identiteitenbeheer 15 min[bewerken]

Bob te Riele neemt ons mee naar de laatste versie en licht toe wat door RvIG is aangepast n.a.v. de eerder gemaakte opmerkingen. Zie Identiteitenbeheer

Stand van zaken Authenticatie 15 min[bewerken]

Tijdens de vorige bijeenkomst hebben we de authenticatie van natuurlijke personen i.r.t. de BRP besproken en daar een soort werk-pakket van gemaakt, zie Expertgroep Digitale Identificatie en authenticatie/2019-07-24 Menno Stigter (gemeente Den Haag), Harro Kremer (DJI) en Anne Schrijer (BZK) hebben op basis daarvan een 1e uitwerking gemaakt (zie de 2 bijlagen) en lichten dat kort toe.

Stand van zaken Identiteitenbeheer Bedrijven 15 min[bewerken]

Tijdens de vorige bijeenkomst hebben we ook het identiteitenbeheer van bedrijven besproken en ook daar een werk-pakket van gemaakt, zie Identiteitenbeheer van bedrijven Jurriaan Raaijmakers (gemeente Almere), Wim Schut (Belastingdienst) en Henk Romein (DICTU) hebben op basis daarvan een 1e opzet gemaakt en gaan die kort toelichten. Er wordt nog steeds gewerkt aan deze opzet, ook komende week nog. Je kan die via Word Online bekijken en indien je dat wilt kan je jouw opmerkingen alvast toevoegen, zie Word Online

Break 10 min[bewerken]

Stand van zaken beleidsstukken over IAM 15 min[bewerken]

Kees Jan Kolb (Erasmus MC) en Erik Kuijpers (UWV) hebben enkele beleidsstukken die IAM raken doorgenomen en zullen ons informeren over de zaken die zij van belang vinden. Zie ook Agenda Digitale Overheid en NL DIGIbeter

Presentatie ABAC 60 min[bewerken]

Kees Jan Kolb van het Erasmus MC zal ervaringen delen over hoe je kunt omgaan met Attribute Based Access Control (ABAC) in relatie tot de bestaande implementaties van RBAC. Hiermee oriënteren we ons dus op de nadere invulling van Bevoegdhedenbeheer c.q. autorisatiemanagement, zie [bevoegdhedenbeheer]

Volgende bijeenkomst 15 oktober 2019 10 min[bewerken]

  • We zijn dan te gast bij het UWV te Amsterdam
  • Welke resultaten willen we dan bespreken?

Afsluiting 10 min[bewerken]

Bijlagen[bewerken]