Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie/2019-02-05: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< Expertgroep IAM
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(aangemaakt op basis van mail Eric Brouwer)
 
(met afbeelding)
Regel 1: Regel 1:
{{Bijeenkomsten
[[Afbeelding:IAM februari 2019.jpg|thumb|300px|right|Foto van de bijeenkomst in de SCRUM-ruimte van ICTU.|alt=Foto van de bijeenkomst in de SCRUM-ruimte van ICTU:Links een gele wand met daaraan een groot scherm en een atal flipovervellen. Bij het scherm een (o herkenbaar gemaakte) spreker met een laptop op een ronde statafel. Rechts zitten ca 15 mensen op houten podiablokken en stoffen poeven of hangen tegen de hoge vensterbank aan van een aam dat is geblindeerd met luxaflex.]]{{Bijeenkomsten
|Gremium=Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie
|Gremium=Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie
|Doel=Het wat en waarom van Digitale Identificatie en Authenticatie in kaart brengen, opdat we breed gedeelde kennis en beelden krijgen en daarmee onze vraagstukken beter en geprioriteerd kunnen uitwerken om tot gedeelde architectuur oplossingen te komen.
|Doel=Het wat en waarom van Digitale Identificatie en Authenticatie in kaart brengen, opdat we breed gedeelde kennis en beelden krijgen en daarmee onze vraagstukken beter en geprioriteerd kunnen uitwerken om tot gedeelde architectuur oplossingen te komen.

Versie van 11 mrt 2019 13:34

Foto van de bijeenkomst in de SCRUM-ruimte van ICTU:Links een gele wand met daaraan een groot scherm en een atal flipovervellen. Bij het scherm een (o herkenbaar gemaakte) spreker met een laptop op een ronde statafel. Rechts zitten ca 15 mensen op houten podiablokken en stoffen poeven of hangen tegen de hoge vensterbank aan van een aam dat is geblindeerd met luxaflex.
Foto van de bijeenkomst in de SCRUM-ruimte van ICTU.

Bijeenkomst van Expertgroep IAM op dinsdag 5 februari 2019, 14-17u, locatie: ICTU, Den Haag.
Doel: Het wat en waarom van Digitale Identificatie en Authenticatie in kaart brengen, opdat we breed gedeelde kennis en beelden krijgen en daarmee onze vraagstukken beter en geprioriteerd kunnen uitwerken om tot gedeelde architectuur oplossingen te komen.
Doelgroep: architecten en collega’s uit de publieke sector actief betrokken op thema authenticatie en identificatie .



Bijgaand een beknopt overzicht van we met elkaar hebben besproken en afgesproken:

  1. Met het doel om de toepassing van IAM in onze (architectuur)ontwerpen te verbeteren, gaan we concrete bouwstenen verbinden aan het “theoretische” kader IAM.
  2. Wim Geurts (Logius) heeft ons het perspectief laten zien van waaruit Logius de bouwstenen bekijkt die bij hen in beheer zijn. Zie de “Samenhang der dingen” (PDF, 278 kB).
  3. Daarna hebben we met elkaar alle onderkende bouwstenen toebedeeld aan de onderwerpen van IAM:
    1. voor Identiteitenbeheer
    2. voor Bevoegdhedenbeheer / Machtigen
    3. voor Authenticatie
    4. voor overige aspecten, zoals Stelsels
  4. We hebben in groepjes de functionaliteiten van de bouwstenen besproken en zo goed als mogelijk geduid in relatie tot het (onderdeel van het) kader IAM. De resultaten hiervan zijn op foto gezet en wordt nog zsm uitgewerkt. Een eerste uitwerking van Identiteitenbeheer hebben we reeds ontvangen: Uitwerking voorzieningen Identiteitenbeheer.pdf (PDF, 171 kB).
  5. Samen met Logius gaan we voor alle onderkende bouwstenen de volgende info achterhalen:
    1. Waar op het internet is de bouwsteen beschreven? (we nemen daar een link voor op)
    2. Welke functionaliteiten heeft die bouwsteen? (wat hebben we er aan)
    3. Welke relaties heeft de bouwsteen met andere bouwstenen?
    4. Is de Solution Architectuur ervan beschikbaar? (zo ja, waar of via wie)
  6. We gaan de bouwstenen een plekje geven in de beschrijvingen van de onderwerpen van IAM.
    1. Bob te Riele en Eric Brouwer zullen dat uitproberen met een beschrijving van Identiteitenbeheer volgens het NORA vijflaagsmodel. Over 2 a 3 weken leveren ze die beschrijving op.
    2. En Ben Binnendijk en Menno Stigter gaan vanuit de beschrijving van een bouwsteen de relatie leggen met het kader IAM. Zij zijn sneller en verwachten daar slechts ca. 2 weken voor nodig te hebben.
  7. Over ca. 5 a 6 weken komen we weer bijeen om de resultaten te bespreken. We zijn daartoe uitgenodigd bij DNB te Amsterdam