FS:Nta9040

Uit NORA Online
FS:Nta9040 /
Versie door Jdirks2 (overleg | bijdragen) op 28 sep 2018 om 17:55 (Tekst vervangen - '{{FS-standaard' door '<!--TS:20180928000000-->{{FS-standaard')
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Over de standaard
Lijst status
Beschrijving Ondernemingsdossier
Uitleg
Nut

DEZE STANDAARD IS PER MEI 2016 VERWIJDERD VAN DE LIJST. De standaard is nog wel te gebruiken en toe te passen, maar bij de opname van de standaard was voorzien dat er vele branchespecifieke implementaties naast elkaar zouden ontstaan, waardoor de verplichting van een afsprakenstelsel (NTA 9040) wenselijk was. Door wijzigingen in de standaard en de plannen voor toekomstige ontwikkelingen van het Ondernemingsdossier maken dat opname op de lijst met open standaarden en bijbehorende verplichting geen toegevoegde waarde meer heeft.

Het doel van de standaard: Om de regeldruk voor ondernemers te verminderen is er het ondernemersdossier. Met deze applicatie kunnen ondernemers efficiënt samenwerken met overheidspartijen via eenmalige gegevensuitvraag. Het  ondernemingsdossier helpt ondernemers om zelfstandig hun weg te vinden bij het toepassen van regels, zoals het aanvragen van een vergunning, en helpt inspecties bij gericht toezicht. In de NTA9040 zijn de gedetailleerde afspraken m.b.t. de informatie-uitwisseling vastgelegd.
Werking Dit veld kan nog niet overgenomen worden van forumstandaardisatie.nl
Waarvoor geldt de verplichting Deze verplichting is komen te vervallen. De standaard is toe te passen in de gevallen dat er sprake is van gegevensuitwisseling met bedrijfsleven is via een ondernemingsdossier.
Aanvullende verplichtingen
Trefwoorden
Detailinformatie
Beheerorganisatie NEN
Uitstekend beheerNee
Specificatiedocument https://www.nen.nl/Zoekresultaten.htm?q=nta%209040
Volledige naam Nederlandse Technische afspraak 9040
Versie NTA 9040-1: Regelhulp, NTA 9040-2: Aanvraag en rapportage, NTA 9040-3: Toezicht
Inkoop
Aandachtspunten
Sjabloon-bestektekst
CPV-code(s)
Implementatie
Conformiteitstest
Domein
Relatie met andere standaarden
    Toelichting
    Toetsingsinformatie
    Hulpmiddelen
    Functioneel toepassingsgebied

    De standaard is van toepassing voor overheden die expliciet met ondernemingen hebben afgesproken een Ondernemingsdossier in te zetten voor de informatie-uitwisseling met ondernemingen. De standaard werkt op drie functionele gebieden van de informatie-uitwisseling tussen ondernemingen en overheden:
    Het ondersteunen van ondernemingen bij het geautomatiseerd bepalen van de relevante voorschriften en bijbehorende maatregelen voor vastlegging in een Ondernemingsdossier;
    Het faciliteren van het digitaal indienen van aanvragen en meldingen vanuit een Ondernemingsdossier;

    Het gebruik van een Ondernemingsdossier als bron van bedrijfsinformatie in het kader van het toezicht.
    Organisatorisch werkingsgebied Overheden (Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen), semi-overheden en instellingen binnen de publieke sector.
    Toelichting bij opname
    Datum van aanmelding
    Datum van besluit
    Europese status (MSP)
    Documentatie
      Forum-Adviezen
      Advies aan beheerder
      Adoptieadviezen

      Additionele Forum-adviezen ten aanzien van de adoptie van de standaard:
      Het oproepen van het ministerie van EZ de kwaliteit en de duurzaamheid van het beheer te borgen door:
      Afstemming met de beheerders van de in de NTA gebruikte standaarden, structureel onderdeel te maken van het beheerproces. Min. EZ wordt gevraagd hierover, een half jaar na opname, te rapporteren aan Forum Standaardisatie.
      Voor het eindigen van het programma Ondernemingsdossier in 2016, een onderzoek uit te voeren naar het toekomstige beheer van de standaard, voordat in 2016 wordt besloten de markt het beheer van de standaard over te laten nemen.
      Het oproepen van het ministerie van EZ de vergoeding die moet worden betaald voor het verkrijgen van de standaard af te kopen voor minimaal de opstartfase van de standaard (tot 2016).
      Het oproepen van het ministerie van EZ een implementatieplan op te stellen, waarin concrete acties en beschikbare middelen worden benoemd die overheden en marktpartijen ondersteunen bij de implementatie van de standaard. Min. EZ wordt gevraagd hierover, een half jaar na opname, te rapporteren aan Forum Standaardisatie.
      Het oproepen van het ministerie van EZ om de ontwikkelingen rondom het ‘Omgevingsloket’, dat momenteel ook wordt uitgerold binnen gemeenten, te volgen en hier zo nodig afstemming in te zoeken.
      Tot slot wordt het ministerie van EZ opgeroepen om, in overeenstemming met KING, in de volgende versie van de NTA aanvullend de taxonomie van de StUF standaard op te nemen. Zodat die versie volledig StUF-compliant zal zijn. Deze volgende versie van de NTA dient ter toetsing te worden voorgelegd aan Forum en College.

      Het oproepen van NEN om de procesafspraken, die gelden bij het beheren en doorontwikkelen van de NTA, onderdeel te maken van de documentatie van de NTA zelf. Specifiek gaat het om de vermelding van de geldigheidsduur van de NTA en de procesafspraken die gelden voor kleine en grote wijzigingen aan de NTA.
      Leveranciers
      bijlagen:
      Copyright
      Door Forum Standaardisatie vrijgegeven onder Creative Commons zero