Geef inzicht in de afhandeling van de dienst

Uit NORA Online
Versie door Jdirks2 (overleg | bijdragen) op 2 jan 2023 om 15:43 (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Stelling

Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.

Rationale

Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang en (deel)beslissingen van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolgactiviteiten.

De overheidsdienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?

Verder geeft het inzagerecht invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid.

Door deze informatie duurzaam toegankelijk te houden wordt de traceerbaarheid van beslissingen gegarandeerd.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP009Geef de afnemer inzage in rechten en voorwaarden en plichten1
2
IMP008Maak besluiten traceerbaar en controleerbaar1
2
IMP050Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst)3
IMP018Maak één organisatie verantwoordelijk voor de dienst2

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Laag 4: Applicatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 4.

Laag 5: Netwerklaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.