Geef inzicht in de afhandeling van de dienst

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 19 nov 2021 om 14:19 (Beveiligde "Geef inzicht in de afhandeling van de dienst": Preventieve beveiliging veelbezochte pagina ([Bewerken=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet) [Hernoemen=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet)))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Stelling

Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.

Rationale

Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd? Verder geeft het inzagerecht invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP009Geef de afnemer inzage in rechten en voorwaarden en plichten1
2
IMP008Maak besluiten traceerbaar en controleerbaar1
2
IMP050Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst)3
IMP018Maak één organisatie verantwoordelijk voor de dienst2

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Laag 4: Applicatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 4.

Laag 5: Netwerklaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.