Gewenste kwaliteit (begrip gegevensmanagement): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met verwante begrippen en context gegevensmanagement)
k (Tekst vervangen - "{{Begrip |Definitie=" door "{{#element: |Elementtype=Begrip |Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja |Beschrijving=")
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Begrip|
{{#element:
Definitie=alle aspecten van gegevens die voor de afnemer van belang zijn, bijvoorbeeld actualiteit, juistheid of detail, op het niveau dat de afnemer verwacht. Dat kan leiden tot kwaliteit van het hoogste niveau of kwaliteit van het gegeven dat slechts indicatief is als de afnemer dat wenst.
|Elementtype=Begrip
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja
|Beschrijving=alle aspecten van gegevens die voor de afnemer van belang zijn, bijvoorbeeld actualiteit, juistheid of detail, op het niveau dat de afnemer verwacht. Dat kan leiden tot kwaliteit van het hoogste niveau of kwaliteit van het gegeven dat slechts indicatief is als de afnemer dat wenst.
|Bron=
|Bron=
|Term=gewenste kwaliteit
|Term=gewenste kwaliteit
Regel 17: Regel 19:
* [[Is gerelateerd aan::Organisatie (begrip gegevensmanagement)|Organisatie]]
* [[Is gerelateerd aan::Organisatie (begrip gegevensmanagement)|Organisatie]]
* [[Is gerelateerd aan::op strategisch tactisch en operationeel niveau (begrip gegevensmanagement)|strategisch, tactisch en operationeel niveau]]
* [[Is gerelateerd aan::op strategisch tactisch en operationeel niveau (begrip gegevensmanagement)|strategisch, tactisch en operationeel niveau]]
* [[Is gerelateerd aan::Toegankelijkheid (begrip gegevensmanagement)|Toegankelijkheid]]
* [[Is gerelateerd aan::Beschikbaarheidheid (begrip gegevensmanagement)|Beschikbaarheid]]
[[Categorie:Gegevensmanagement]]

Versie van 8 mei 2020 19:53


Beschrijving: alle aspecten van gegevens die voor de afnemer van belang zijn, bijvoorbeeld actualiteit, juistheid of detail, op het niveau dat de afnemer verwacht. Dat kan leiden tot kwaliteit van het hoogste niveau of kwaliteit van het gegeven dat slechts indicatief is als de afnemer dat wenst.


Bron:
Vastgesteld in: Expertgroep Gegevensmanagement
Toelichting: Dit begrip is omschreven in de context van Gegevensmanagement. In andere contexten heeft dit begrip wellicht een andere betekenis.

Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren.


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja

Verwante begrippen[bewerken]