11.4 Beheer van mobiele apparaten en apps

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

De controle over mobiele apparaten is beperkter dan beheer van de traditionele werkplek.

Afhankelijkheid OS-updates[bewerken]

Bij mobiele platformen ontbreekt de controle over het tijdstip dat updates van het onderliggende operating system vanuit de leverancier beschikbaar gemaakt worden. Apple biedt momenteel een mogelijkheid om updates van het operating system uit te stellen of te pushen via Apple Business Manager. Samsung kan tegenwoordig ook updates pushen of tegenhouden via het Enterprise Firmware Over The Air (E-Fota) systeem. Apple publiceert de updates zonder aankondiging, maar wel met een min of meer regelmatige frequentie voor de major releases. Android kent een directe afhankelijkheid van de verschillende device leveranciers, waardoor de nieuwste versies van Android niet op alle hardware beschikbaar komt. Het effect is dat er meerdere versies van het operating system aanwezig zijn binnen de installed base. Het advies is om door middel van het instellen van compliancy rules gebruikers te dwingen om de laatst beschikbare versie voor het device te installeren of een minimumversie in te stellen. Zorg verder dat lifecycle management goed is geregeld.

Monitoring[bewerken]

Een actueel beeld van gebruik/user metrics, foutcontrole, performance en feedback is van belang voor goed app-management. Het brengt de volwassenheid van de app in kaart en vormt de verdere doorontwikkeling van de functionaliteit. Aan de platform kant kan gebruik gemaakt worden van tooling als Sentry, TestFlight of Firebase. Voor het opdoen van gebruikerservaring kan juist gebruik gemaakt worden van “inApp” feedback opties of de review mogelijkheden die de app store zelf levert. Bescherming van persoonsgegevens moet wel goed ingeregeld worden.

Eigenaarschap app[bewerken]

Apps kennen vaak vele wijzigingen in functionele eisen en wensen van de opdrachtgever. Met daarbij de vele updates van de leveranciers op operating system niveau en gebruikte SDK’s en andere standaard componenten is het van belang snel en adequaat op veranderingen te kunnen reageren. Belangrijk hierbij is om de kwaliteit te handhaven. Dit betekent dat het onderhouden van de app een belangrijk proces is. Als dienstverlener is het belangrijk om goede afspraken te maken met de app- eigenaar. Deze is immers als opdrachtgever in de lead om op tijd een nieuwe versie te initiëren. Functioneel beheer en lifecyclemanagement dient ingericht te zijn. Als de app niet in eigen beheer is, is goede afstemming met de derde partij van groot belang om de dienstverlening te kunnen garanderen. Zeker nu steeds meer primaire processen mobiel aangeboden worden.

Volgende pagina: 12 Betrokken Partijen