2.1 Toegevoegde waarde bedrijfsstrategie

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Mobiele devices hebben unieke eigenschappen waar apps op deze devices van kunnen profiteren en daardoor toegevoegde waarde voor de bedrijfsstrategie hebben ten opzichte van de traditionele applicaties of websites. Allereerst heeft een app toegang tot persoonlijke data op het device, zoals de agenda en contacten en kan de app integreren met een scala aan sensoren en functies op het mobiele device. Mede door deze integratie verhoogt het gebruik van een app de efficiëntie van de uitvoering van een bedrijfsproces. Vanwege het mobiele karakter van het device hebben apps in processen die plaats onafhankelijk worden uitgevoerd een grote toegevoegde waarde ten opzichte van traditionele applicaties.

  • Gebruik apps voor snellere en betere interactie met de gebruiker binnen de bedrijfsstrategie.
  • Zorg voor aansluiting van de app op het doel, de doelgroep en de eindgebruiker.
  • Laat de app passen in de device-strategie.
  • Zorg voor transparantie in het gebruik van informatie door de app.
  • Een app is pas een succes als deze gebruikt wordt.

Verder is de interactie met gebruikers in mobiele toepassingen hoger dan in traditionele omgevingen. Zo kan de aanbieder van de app de gebruiker actief benaderen via push-notificaties. Het beste is om daar ook meteen een goed handelingsperspectief aan te bieden, zodat de gebruiker iets direct kan afhandelen. Een belangrijke drempelverlagende eigenschap is dat apps vaak een sterke maar niettemin gebruikersvriendelijke authenticatie bieden om de gewenste handeling snel en veilig uit te voeren. Als laatste kan hier worden genoemd dat apps de zichtbaarheid van een ministerie of een dienst naar buiten verhogen.

Volgende pagina: 2.2 Aansluiting op de eindgebruiker