2.3 Doel en doelgroep
Apps zijn anders dan traditionele applicaties. Apps zijn bedoeld voor het uitvoeren van een bepaalde taak of aan elkaar gerelateerde taken. Voorkomen moet worden dat een app teveel (ongebruikte) functionaliteit in zich heeft en hierdoor complex en moeilijk in gebruik wordt. Tegelijkertijd is het niet gewenst om burgers en bedrijven te overspoelen met grote aantallen apps die één specifieke taak uitvoeren. Onderken daarom de doelgroepen voor een app en bied per doelgroep één app aan met alle relevante functionaliteiten. Bijvoorbeeld een app voor burgers en een app voor bedrijven om te communiceren met de organisatie. Hetzelfde geldt voor interne apps. Niet elke medewerker heeft elke app van de organisatie nodig en ook is het niet wenselijk om één app per organisatie te maken vanwege de afhankelijkheden en autorisaties die beheerd moeten worden.
Voor apps die een primair proces ondersteunen is het een goede richtlijn om alle mobiel uit te voeren taken van het betreffende proces in één app te integreren. Dit kan betekenen dat sommige functies in meerdere apps terugkomen. Een voorbeeld hiervan is een functie voor het opvragen van informatie over een voertuig op basis van een kenteken. Deze functie wordt gebruikt in het proces voor toezicht op de betaling van motorrijtuigenbelasting, maar ook in het proces van een deurwaarder voor beslaglegging. In beide gevallen is de informatie nodig in het verdere proces en daarom is de functie volledig geïntegreerd.
Volgende pagina: 2.4 Device-strategie
6 oktober 2025 14:06:23
9 augustus 2025 05:15:01
6 oktober 2025 14:06:23
4
Informatief