3.5 Combineren van bronnen

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Aangezien apps ook informatie buiten het bedrijfsnetwerk kunnen benaderen, is het combineren van informatie van buitenaf met informatie van het interne netwerk een belangrijke mogelijkheid van apps. Door het combineren van informatie kan de dienstverlening verbeterd worden en vaak ook aansluiten op een persoonlijke situatie. Een aantal voorbeelden is hier toegelicht.

Open data[bewerken]

De overheid heeft een ruim aanbod van open data datasets. Deze data combineren met de informatie van de gebruiker of de eigen organisatie kan een verrijking betekenen voor de gebruiker. Een voorbeeld is een medische app die gebruik maakt van open data sets met de actuele luchtkwaliteitsindex en fijnstofconcentratie.

Social Media[bewerken]

Vanuit apps is het mogelijk om snel en eenvoudig te integreren met de mogelijkheden van social media. Via een AMBER Alert app bijvoorbeeld, kan de gebruiker een melding delen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Een andere toepassing is het gebruik van profielinformatie vanuit social media. Het is hierbij wel belangrijk om rekening te houden met privacy-aspecten en te voorkomen dat geclassificeerde bedrijfsinformatie naar buiten lekt. Een goede voorlichting voor medewerkers is hierbij noodzakelijk.

Kaarten[bewerken]

Vanuit de platformen worden kaartvoorzieningen aangeboden om informatie op een kaart te visualiseren. Deze kaarten bieden steeds meer mogelijkheden om additionele informatie te integreren, bijvoorbeeld verkeersinformatie of locaties van instellingen. Belangrijk bij het gebruik van kaarten is de privacy in de gaten te houden, immers de kaart die opgevraagd wordt bij het platform, kan gebruikt worden om een profiel te verrijken. De voorziening Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) van de Nederlandse overheid heeft dit risico niet, het hoofdstuk Geografische functionaliteit gaat hier verder op in.

Agenda, Contacten[bewerken]

Mobiele devices hebben standaard voorzieningen voor email, agenda en contacten en bieden de mogelijkheid om deze te gebruiken in apps. Een voorbeeld hiervan is de BTW Alert app waarbij herinneringen in de agenda van de gebruiker worden geplaatst voor een tijdige aangifte van BTW. Om toegang te krijgen tot de persoonlijke agenda of de contacten moet de gebruiker toestemming geven, zorg dus voor transparantie in de app over het gebruik van deze gegevens.

Volgende pagina: 3.6 Virtual reality, augmented reality en machine learning