7.3 Schaalbaarheid en beschikbaarheid

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Apps maken vaak gebruik van de data uit backend systemen. Deze systemen zullen niet altijd 24/7 beschikbaar zijn voor de app, terwijl gebruikers dat wel verwachten. Indien een backend systeem niet 24/7 beschikbaar is, zijn er de volgende mogelijkheden:

  • Zorg dat de app alleen tijdens de ‘openingsuren’ van het backend systeem kan werken
  • Update het backend systeem voor 24/7 beschikbaarheid
  • Cache informatie in een tussenliggend systeem of in de app zelf zodat de gebruiker niets merkt van het feit dat het backend systeem niet beschikbaar is. Bij caching in de app heeft deze variant als voordeel dat er ook goed omgegaan kan worden met situaties waar geen verbinding naar het Internet is
  • Zorg dat als er offline informatie verwerkt wordt deze op een later tijdstip gesynchroniseerd kan worden

Zorg dat de backend systemen voldoende schalen om eventuele extra belasting vanuit de app aan te kunnen. Een voorbeeld is de app Telebankieren waarbij het aantal uitvragingen van het banksaldo vele malen hoger is in de app dan via het web. De gebruiker kan namelijk veel sneller (eenvoudig inloggen) en vaker (altijd mobiel bij de hand) het saldo opvragen. Banken hebben hiervoor hun backend systemen moeten opschalen.

Volgende pagina: 7.4 Communicatieprotocollen