8.2 Gebruiker
Een app wordt ontwikkeld om de gestelde doelen van de business te behalen, maar bovenal om te voorzien in de behoefte van de gebruiker. Het is daarom van belang om de behoefte van de gebruiker zorgvuldig vast te stellen. Zo kan de app met zijn functionaliteiten voorzien in het vervullen van de behoefte van de gebruiker. Ondanks dat de doelen vanuit de business vaak een startpunt zijn en de technische haalbaarheid van belang is, staat de gebruiker bij het maken van beslissingen centraal.
Doelgroep vaststellen[bewerken]
Om vast te stellen wie de gebruikers van de app zijn dient een concreet en volledig beeld te worden gevormd van de doelgroep. In het hoofdstuk Bedrijfsarchitectuur wordt hier al aandacht aan besteed. Hoe concreter en vollediger het beeld van de doelgroep, des te beter het ontwerp en het eindresultaat op hen kan worden geplot. Het ontbreken van een duidelijk beeld van de doelgroep maakt het lastig om een goede app te ontwerpen. Weten wat er leeft bij de doelgroep, welke behoeftes er zijn en waar men tegen aanloopt, bepaalt wat de app uiteindelijk moet kunnen. Er zijn vele manieren om je doelgroep te leren kennen en er een beeld van te vormen. Een doelgroepanalyse en persona's kunnen bijvoorbeeld enorm helpen om vanaf het begin de juiste ontwerpbeslissingen te nemen. Hoe concreter het beeld van de gebruiker, des te beter er bepaald kan worden wat de juiste informatiestructuur, interactie, en ‘tone of voice’ moet zijn.
Doelgroepanalyse[bewerken]
De doelgroepanalyse is breed en geeft antwoord op vragen als:
- Welk type gebruikers helpen we?
- Wat verwachten de gebruikers?
- Onder welke omstandigheden moet de primaire taak worden uitgevoerd?
- Welk apparaat wordt er gebruikt?
- Zijn er problemen of onduidelijkheden bij het gebruik?
- Welke sites of applicaties gebruiken ze nog meer?
Hiermee kun je persona’s ontwikkelen en een gebruiksgericht concept opstellen.
Persona's[bewerken]
Een persona is een concrete en volledige omschrijving van iemand uit de doelgroep. Een levendige beschrijving van personen uit de doelgroep werkt beter dan een droge omschrijving van de doelgroep. Op deze manier komen de personen tot leven en kunnen de ontwerpers, ontwikkelaars en de mensen vanuit de business zich beter inleven in deze personen. Hoe meer een product zoals een app gefocust is op de persona’s, des te beter de gebruikerservaring (‘user experience’).
Gebruikersonderzoek[bewerken]
Het belangrijkste doel van gebruikersonderzoek is om vanuit het perspectief van de gebruiker te kijken. Gebruikersonderzoek vertelt ons:
- Welke personen de app gebruiken en waarom
- In welke situatie gebruikers de app gebruiken
- Wat ze nodig hebben om de app goed te kunnen gebruiken
Enkele voorbeelden van veel gebruikte onderzoeksmethoden:
Interviews: Een-op-een interviews zijn een goede methode om te gebruiken als je diepgaande en gedetailleerde data wilt verzamelen van een gebruiker. Het helpt om een beeld te krijgen van de gebruikersperspectief en zijn ideeën.
Enquêtes: Een Enquête is een goede methode voor het verzamelen van gegevens met de mogelijkheid om snel informatie te vergaren over een breed publiek. Het verzamelen en analyseren van gegevens kan worden geautomatiseerd om tijd en kosten te besparen.
Usability tests: Usability testen is het proces waarbij potentiële gebruikers de app ervaren in een observeerbare omgeving. Het zijn evaluaties met als doel feedback te ontvangen en weloverwogen ontwerp beslissingen en verbeteringen door te voeren.
Expert review: Bij een expert review evalueren experts de app op basis van hun ervaring en kennis op het gebied van user experience. Tijdens de expert review is de gebruiker het belangrijkste referentiepunt en wordt de analyse gedaan binnen de context van bedrijfsdoelstellingen en de algehele ervaring.
Volgende pagina: 8.3 Toegankelijkheid
6 oktober 2025 14:06:33
13 augustus 2025 03:50:39
6 oktober 2025 14:06:33
8
Informatief
