8.3 Toegankelijkheid

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Gebruikers met een beperking moeten de app kunnen gebruiken. Meer specifiek dient er rekening gehouden te worden met:

  • Waarneming
  • Begrip
  • Navigatie
  • Communicatie
  • Input

Toegankelijkheid omvat alle beperkingen en stoornissen die van invloed zijn op het gebruik van de app.

Verplichting voor apps van overheid[bewerken]

Vanaf 23 juni 2021 is elke overheidsorganisatie verplicht een toegankelijkheidsverklaring op te stellen voor elk van haar apps. Hierbij worden de apps getoetst tegen de eisen uit de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.2. Deze toets kan door diverse organisaties uitgevoerd worden. Voor de overheid geldt dat apps aan de regels op level A en AA moeten voldoen. In de praktijk blijkt dat hoe meer het design aansluit bij de standaard UI-framework voorzieningen de inspanning om een app toegankelijk te maken minder is. Over het algemeen vraagt het realiseren van een app op niveau A en AA een extra inspanning die vaak vergeten wordt bij de ontwikkeling van een app.

Toegankelijkheid best-practices: Toegankelijkheid (accessibility) is op te delen in vier categorieën waar aandacht aan besteed moet worden om een platform en/of app toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen.

Visuele beperkingen[bewerken]

Van kleurenblindheid, slechtziend t/m volledige blindheid. Het is belangrijk dat apps voldoen aan:

  • Voldoende contrast tussen voor- en achtergrond content
  • Groot lettertype of de mogelijkheid om grootte te kunnen aanpassen
  • Mogelijkheid om in te kunnen zoomen
  • Correcte hiërarchie in content (denk aan H1, H2, H3, Body, etc) voor screenreaders
  • Zorg voor goede ondersteuning van ‘Voice over’ voor iOS en ‘Talk back’ voor Android.
  • Alt-tekst en Caption voor afbeeldingen en links, bedoeld voor screenreaders
  • Gebruik altijd kleur in combinatie met tekst of beeld zoals iconen (kleurblindheid)

Gehoorbeperkingen[bewerken]

Hou rekening met gehoorbeperkingen indien je gebruik maakt van audio. Pas captions voor audio, video en andere non-tekstuele content toe. Denk daarbij aan:

  • Eenvoudig taalgebruik, vertalingen en ondertiteling
  • Links en knoppen die duidelijk zijn (waar gaat het over, wat gaat er gebeuren)
  • Ontwerp voor standaarden (browsers, screenreaders, speech-to-text software, etc.)

Motorische beperkingen[bewerken]

Hou rekening met ouderen, mensen met fysieke beperkingen en mensen die bepaalde software en/of hardware moeten gebruiken vanwege hun werk of situatie (denk aan voice-to-command tools, speciale muis of toetsenbord).

  • Zorg dat het klik oppervlak van knoppen groot genoeg zijn
  • Zorg ervoor dat knoppen en andere interactieve elementen binnen de duim-bereikbaarheid zijn
  • Ontwerp en ontwikkel voor standaarden (browsers, verschillende devices, etc.)
  • Ken je doelgroep

Cognitieve beperkingen[bewerken]

Door content, tekst en navigatie zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden, kunnen mensen met een cognitieve beperking een app beter begrijpen en gebruiken.

  • Geef hints en hulpmiddelen (denk aan placeholders, tooltips, etc.), zodat een gebruiker altijd weet wat hij moet doen en/of hoe hij verder kan
  • Geef empty-states zodat gebruiker begrijpt hoe hij verder moet om bijvoorbeeld iets te kunnen toevoegen
  • Een eenvoudige onboarding kan de gebruiker helpen bij het begrijpen van een app
  • Gebruik iconen in combinatie met tekst, iconen zijn niet altijd vanzelfsprekend
  • Zorg dat mensen zien en begrijpen i.p.v. herinneren, zo min mogelijk geheugen-overload

Volgende pagina: 8.4 Rijkshuisstijl