Help/Reageren: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (NORA beheer -> NORA Beheer)
k (→‎Nieuwe pagina aanmaken: beheer -> Beheer)
Regel 41: Regel 41:


===Nieuwe pagina aanmaken===
===Nieuwe pagina aanmaken===
Een 'gewone' gebruiker kan geen nieuwe pagina (met een [[Help/Naamgeving pagina's|nieuwe titel]]) aanmaken, dit is alleen mogelijk door projectleden van een werkgroep en [[NORA beheer]]. Zie voor een verdere uitleg: [[NORA rechten in de wiki]]
Een 'gewone' gebruiker kan geen nieuwe pagina (met een [[Help/Naamgeving pagina's|nieuwe titel]]) aanmaken, dit is alleen mogelijk door projectleden van een werkgroep en [[NORA Beheer]]. Zie voor een verdere uitleg: [[NORA rechten in de wiki]]


==Mail en telefoon==
==Mail en telefoon==

Versie van 23 jan 2014 11:36

Een ieder (overheid, bedrijf en privé) is van harte uitgenodigd om te reageren op de inhoud van deze wiki, zodat NORA uitgebreid wordt. Reacties waar we in ieder geval in geïnteresseerd zijn:

  • verdere verduidelijking van een onderdeel
  • actualisering door nieuwe inzichten of veranderende omgeving
  • toevoegingen
  • voorbeelden hoe een onderdeel van NORA in de praktijk toegepast kan worden

Voordat u in deze wiki reageert, raden wij u aan de doelstellingen te lezen: Meebouwen aan NORA.

Per element (pagina) kan gediscussieerd worden op de bijbehorende overlegpagina. Door het plaatsen van een reactie op deze pagina beschouwt het secretariaat het artikel als in bewerking. Naar aanleiding van de discussie kan een nieuw concept van de pagina worden aangemaakt, maar bij kleine tekstuele suggesties kunt u ook zelf een conceptversie indienen. Zie verder voor de procedure: Versiebeheer NORA.

Aanmelden[bewerken]

Om in de wiki te kunnen reageren, dient u zich eerst aan te melden. Rechtsboven ziet u de link naar 'Speciaal:Aanmelden'. Op deze pagina kunt u kiezen voor Registreren. Als u voor een overheid werkt, geef dan uw zakelijke mailadres op, zodat wij kunnen verifiëren vanuit welke organisatie u spreekt. U krijgt een mail welke u moet beantwoorden om de aanmelding te bevestigen. Hierna kunt u reageren en wijzigingen voorstellen. We stellen het op prijs als u in uw voorkeuren bij 'Tekst voor ondertekening:' ook uw naam en organisatie plaatst. Zie ook: NORA rechten in de wiki.

Aanvullen op drie manieren[bewerken]

Er zijn binnen de wiki drie manieren om verbeteringen op pagina's voor te stellen:

  1. een reactie plaatsen op de overlegpagina. Onder het volgende kopje leest u op welke manier u kunt reageren op een pagina wanneer uw voorstel impact zal hebben voor anderen. Naar aanleiding van de discussie kan een conceptversie van de pagina aangemaakt worden.
  2. zelf een nieuwe (concept)versie van de pagina aanmaken. Voor kleine (tekstuele) wijzigingen kunt u zelf een wijzigingsvoorstel plaatsen door de pagina te bewerken. Deze zal na goedkeuring worden gepubliceerd door het secretariaat.
  3. een nieuwe pagina aanmaken. Heeft u een toevoeging die niet op een bestaande pagina past? Als lid van een projectgroep of NORA beheer kunt u zelf een nieuw element (pagina) aanmaken door op de pagina van een elementtype te kiezen voor de knop 'Maak'. Er wordt wel van u verwacht dat u een motivatie (aanleiding, bron) schrijft op de overlegpagina van de door u gemaakte conceptpagina.

De overlegpagina[bewerken]

Elk 'element' (principe, hoofdstuk, standaard, drijfveer, voorbeeld..) in deze wiki is een pagina. Links bovenaan elke pagina staat een knop 'Overleg'. Als het woord 'Overleg' rood is, zijn er geen lopende discussies. Als het woord 'Overleg' blauw is, kunt u op deze overlegpagina de opmerkingen van anderen lezen en daarop reageren.

Discussie toevoegen[bewerken]

Wilt u een reactie toevoegen op de overlegpagina? Gebruik dan de link 'Kopje toevoegen' om een nieuw onderwerp aan te snijden.

Schrijfformaat[bewerken]

De 'wikitekst' is een simpele opmaak-code waarin u teksten kunt aanpassen. De werkbalk bovenin een tekstveld helpt om teksten vet danwel cursief te maken. Omdat we u vragen vooral te reageren middels de overlegpagina's, is het erg belangrijk om de code voor ondertekenen met naam en datum te onthouden: "--~~~~".

Reageren op andere reacties[bewerken]

Door het gebruik van 'inspring' kunt u duidelijk laten zien dat u reageert op eerdere reacties. Dit doet u met gebruik van de dubbele punt aan het begin van de regel.

zoals hier, wat lijkt op een reactie op de bovenstaande zin --Joris Dirks (ICTU: NORA) 10 mei 2012 16:05 (CEST)
waar dit weer een reactie op is door twee dubbele punten te gebruiken --Joris Dirks 29 mei 2012 16:24 (CEST)

Van conceptversie naar gepubliceerde versie[bewerken]

In Versiebeheer NORA staat uitgelegd hoe discussies afgerond kunnen worden en gearchiveerd worden. Wijzigingen worden, wanneer goedgekeurd, doorgevoerd op de betreffende pagina.

Zelf een nieuwe (concept)versie van een bestaande pagina maken[bewerken]

Voor kleine (tekstuele) wijzigingen kunt u zelf een wijzigingsvoorstel doen door de pagina te bewerken. Dit kan via de knop 'Bewerken', rechts bovenaan de pagina. De nieuwe versie wordt opgeslagen als conceptversie en zal na goedkeuring worden gepubliceerd door het secretariaat. Indien uw wijziging impact heeft en u geen reactie op de overlegpagina heeft geplaatst, zal het secretariaat dit alsnog doen.

Nieuwe pagina aanmaken[bewerken]

Een 'gewone' gebruiker kan geen nieuwe pagina (met een nieuwe titel) aanmaken, dit is alleen mogelijk door projectleden van een werkgroep en NORA Beheer. Zie voor een verdere uitleg: NORA rechten in de wiki

Mail en telefoon[bewerken]

Wilt of kunt u niet in de wiki reageren, dan kunt u uw reactie ook sturen aan team NORA. Contactpersoon is Joris Dirks: architectuur@ictu.nl.

Referenties[bewerken]